Witam
Potrzebuję wykonać małoseryjną produkcję elementów do motocykla.
Poszukuję blachy aluminiowej która odznaczałaby się:
* dużą twardością i wytrzymałością
* podatność do anodowania dekoracyjnego (dobra powtarzalność odcienia)
Blachy będą cięte wodą więc łatwość obróbki nie jest brana pod uwagę. Większość planuje wykonać z aluminium PA9 (grubość elementów 10 i 8mm) jednak mam problem z elementami które będą wycinane z blachy o grubości 5mm.
Mój wykonawca ma problem z dostaniem takiej grubości blachy z PA9 i myślałem żeby zastąpić ją blachą PA6 ale tu pojawia się problem z anodowaniem.
Pytanie do praktyków...
Czy alu PA6 naprawdę tak ciężko się anoduje i ciężko uzyskać głębie koloru?
Dodam że proces anodowania będzie zlecony zewnętrznej firmie i będzie w kolorze czarnym, naturalnym i złotym.
Wytrzymałe aluminium do późniejszego anodowania.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 693
- Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
- Lokalizacja: Świdnik
Dawałem do anodowania na czarno zarówno PA9 jak i PA6 (małe elementy) i w większości przypadków wychodziła ładna czerń. Nie wiem od czego to zależało, ale na początku jeden zakład robił czerń bardziej matową, a drugi wykonawca ładną błyszczącą. Raz pojawiły się na elementach plamy, ale moim zdaniem to kąpiel już musiała być jakaś przepracowana. Dwa razy miałem przypadki, że zamiast czerni wyszedł głęboki wpadający w czerń brąz. W temacie anodowania nie jestem biegły i nie wiem czy to była wina partii stopu, który dałem do anodowania czy proces anodowania był prowadzony na innej kąpieli lub były w niej składniki, które zakłociły powstanie ładnej czerni. W każdym razie czerń w większości przypadków wychodziła na PA6 i PA9 w moim odczuciu naprawdę dobrze.
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 16
- Rejestracja: 07 mar 2016, 12:21
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Stop PA6 (2017A) czyli dural- duża zawartość miedzi, w anodowaniu to odgrywa bardzo dużą rolę. Stop PA6 w składzie ma 3,5-4,5% miedzi, gdzie już niewielkie ilości powodują powstawanie matowych powłok w anodowaniu, a powyżej 2% zawartości powłoka jest bardzo porowata i jest problem z uszczelnieniem, pobarwisz, a nie zamkniesz porów, kasa w błoto. Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Najlepsze do anodowania są antycorodale- stopy serii 6000, np. PA38 wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym.
PA9 też nie jest idealny, miedź też ma na poziomie 1,2-2% ( zmatowienie), magnez powyżej 2% (zmatowienie powłoki) i cynk powyżej 5% (brązowy odcień powłoki). Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Kwestia jaki połysk chcesz mieć i jak bardzo czepiasz się barw
... Weź też pod uwagę, że miedź bardzo obniża odporność korozyjną więc durale i konstruktale będą najmniej odpornymi na korozję stopami aluminium.
PA9 też nie jest idealny, miedź też ma na poziomie 1,2-2% ( zmatowienie), magnez powyżej 2% (zmatowienie powłoki) i cynk powyżej 5% (brązowy odcień powłoki). Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Kwestia jaki połysk chcesz mieć i jak bardzo czepiasz się barw

Odtłuszczanie-Dekapowanie-Satynowanie-Anodowanie-Barwienie-Uszczelnianie-Fosforanowanie-Chromianowanie-Korozja
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 38
- Rejestracja: 22 lis 2015, 18:31
- Lokalizacja: Łęczyca
Widzę że kolega zna się na rzeczy i widzę w stopce profilu że zajmuje się anodowaniem.NataszaBlack pisze:Stop PA6 (2017A) czyli dural- duża zawartość miedzi, w anodowaniu to odgrywa bardzo dużą rolę. Stop PA6 w składzie ma 3,5-4,5% miedzi, gdzie już niewielkie ilości powodują powstawanie matowych powłok w anodowaniu, a powyżej 2% zawartości powłoka jest bardzo porowata i jest problem z uszczelnieniem, pobarwisz, a nie zamkniesz porów, kasa w błoto. Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Najlepsze do anodowania są antycorodale- stopy serii 6000, np. PA38 wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym.
PA9 też nie jest idealny, miedź też ma na poziomie 1,2-2% ( zmatowienie), magnez powyżej 2% (zmatowienie powłoki) i cynk powyżej 5% (brązowy odcień powłoki). Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Kwestia jaki połysk chcesz mieć i jak bardzo czepiasz się barw... Weź też pod uwagę, że miedź bardzo obniża odporność korozyjną więc durale i konstruktale będą najmniej odpornymi na korozję stopami aluminium.
Czy kolega anodował już kiedyś PA9 i czy da radę uzyskać zadowalające kolory odcienia czerni, srebrnego oraz złota czy zazwyczaj wychodzi "kaszanka"?
Czytałem że Alu PA47 dość dobrze się anoduje ale czy będzie porównywalne wytrzymałościowo choćby z PA6?
Pozdrawiam