Wykonanie tarczy hamulcowej

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
ArturMAZAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 333
Rejestracja: 23 lis 2009, 16:28
Lokalizacja: Dzierżoniów

Wykonanie tarczy hamulcowej

#1

Post napisał: ArturMAZAK » 04 wrz 2013, 13:32

Witam,
nigdzie nie znalazłem podobnego tematu więc piszę.
Zanosze sie z zamiarem wykonania kilku tarcz hamulcowych, do motocykla off-roadowego
KTM.
Zastanawiam sie tylko, z jakiej stalisie takie tarcze wykonuje, gdzies wyczytałem że zbliżona jest do 40H, jeżeli chodzi o obróbkę to chcę wyciąć kształty i reszte zostawić na magnesówkę.
pozdrawiam.

Wygląda to tak:
http://allegro.pl/ktm-tarcza-hamulcowa-i3459973749.html


kto pyta-ten nie błądzi.

Tagi:


MoldMichal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 307
Rejestracja: 03 mar 2012, 12:04
Lokalizacja: Częstochowa

#2

Post napisał: MoldMichal » 04 wrz 2013, 14:22

kup nowa w sklepie :)
taniej Cie wyjdzie niż jednostkowa produkcja
Pozdrawiam Michał


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#3

Post napisał: Dudi1203 » 04 wrz 2013, 14:34

Nie zrobisz prostej tarczy na magnesowce

Awatar użytkownika

Autor tematu
ArturMAZAK
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 333
Rejestracja: 23 lis 2009, 16:28
Lokalizacja: Dzierżoniów

#4

Post napisał: ArturMAZAK » 04 wrz 2013, 18:02

dlaczego taniej nie wyjdzie?
materiał około 20-40zł
plus do tego cięcie wodą,
magnesówka stoi na warsztacie.
kto pyta-ten nie błądzi.


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 5772
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#5

Post napisał: jasiu... » 04 wrz 2013, 18:58

O magnesówce zapomnij. Niech sobie stoi. Tarcza przecież musi być nie tylko płaska, ale prostopadła do osi, bo inaczej będzie ci biła. Tarcza musi być toczona i wyważana, chyba że wkładasz ją do chińskiego skuterka.

Materiał 20-40 złotych? A z czego chcesz ty tą tarczę zrobić? Bo ona musi być twarda, w przeciwnym wypadku szczęki ją zedrą. To bardzo odpowiedzialny detal i nie dziw się, że kosztuje tyle. Po prostu właśnie jest to koszt materiału. Do samochodów robi się tarcze ze staliwa sferoidalnego, ale do motocykli to powinna być bardzo odporna i wytrzymała stal, odporna na zmęczenie cieplne, duże obciążenia i przegrzania. Przecież całą energię kinetyczną ciebie i motocykla zamieniasz właśnie na ciepło. W przyrodzie nic nie ginie, a czasem trzeba awaryjnie zahamować. Po kilkuset cyklach tarcza z byle czego po prostu odkształci się, a nawet pęknie. I co wówczas? Wieczny odpoczynek?


Psikus
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 115
Rejestracja: 21 mar 2011, 11:46
Lokalizacja: TST

#6

Post napisał: Psikus » 04 wrz 2013, 19:06

jasiu... pisze: Do samochodów robi się tarcze ze staliwa sferoidalnego, ale do motocykli to powinna być bardzo odporna i wytrzymała stal, odporna na zmęczenie cieplne, duże obciążenia i przegrzania.
A to bardzo ciekawe , bo ja myślałem że tarcze hamulcowe do samochodów robi się z żeliwa. Oczywiście pomijam ceramikę w samochodach sportowych.


MoldMichal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 307
Rejestracja: 03 mar 2012, 12:04
Lokalizacja: Częstochowa

#7

Post napisał: MoldMichal » 04 wrz 2013, 19:35

ja bym nie wsiadł na crosa z tarczami własnej produkcji :)
pęknie wpadnie między szprychy i kwiotki wachasz ...
koła zamachowe do aut też ludzie sobie podtaczali żęby zwiekszyć osiągi...
a zgadnij w kogo trafiało póżniej to koło ;) -patrz budowa silnika ;)

ile to przykładów w przyrodzie rozwalonych tarcz samochodowych bo sobie ktoś postanowił je "stuningować " na frezarce i ponacinał/ ponawiercał.. kupił za 40 pln i przerabiał na wzór tarczy za 300-400 pln ;]
sam sobie wyobraź jakie mogą być konsekwencje ..
Pozdrawiam Michał


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 5772
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#8

Post napisał: jasiu... » 04 wrz 2013, 20:10

Psikus pisze:
jasiu... pisze: bo ja myślałem że tarcze hamulcowe do samochodów robi się z żeliwa
A widzisz! Różnica pomiędzy żeliwem i staliwem jest jedna. Chodzi o zawartość węgla. W staliwach nie przekracza ona z reguły 1.5 procent (w żeliwach ponad 2). I w tarczach poważnych producentów ilość tego węgla się redukuje (i tak w sumie musi się on wytrącić w formie kulek grafitu w tym rodzaju staliwa). Stąd potocznie mówi się o żeliwach, ale powinno być to staliwo, choć żeliwo sferoidalne również spełnia wymagania wytrzymałościowe.


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7615
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#9

Post napisał: IMPULS3 » 04 wrz 2013, 20:24

jasiu... pisze: I w tarczach poważnych producentów ilość tego węgla się redukuje (i tak w sumie musi się on wytrącić w formie kulek grafitu w tym rodzaju staliwa). Stąd potocznie mówi się o żeliwach, ale powinno być to staliwo, choć żeliwo sferoidalne również spełnia wymagania wytrzymałościowe.
Z tego co mnie uczono to z żeliwa sferidalnego bardziej robi sie rzeczy typu tuleje cylindrowe, natomiast tarcze hamulcowe to przeważnie żeliwo szare, z resztą jest spora różnica w toczeniu cylindrów a tarcz.... Moze jakieś szlachetniejsze tarcze to i zeliwo lepsze, ale te pospolite to szczerze mówiąc sporo pyłu przy toczeniu... :sad:


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 5772
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#10

Post napisał: jasiu... » 04 wrz 2013, 20:49

IMPULS3 pisze:szczerze mówiąc sporo pyłu przy toczeniu... :sad:
No właśnie dlatego, że grafit się wytrącił (nie jest związany np. w cementycie) i jeśli go odsłaniamy, to on wyskakuje z miejsc, gdzie się wytrącił. I dobrze zauważyłeś, czasem tarcze wytrzymują kupę kilometrów, a czasem po kilkunastu tysiącach dobrze byłoby je wymienić. Teraz już wiesz dlaczego. Rodzaj materiału.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”