Wrzeciono pneumatyczne 80k rpm

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
bogus105
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 421
Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Wrzeciono pneumatyczne 80k rpm

#1

Post napisał: bogus105 » 16 sie 2023, 02:46

Obrazek Cześć Koledzy.
Po latach zrealizowałem małe marzenie i do garażu wjechała mi szlifierka narzędziowa. Wraz z nią dwie palety wyposażenia, wśród którego znalazłem 4 wrzeciona/fortunki (plus ta zainstalowana na szlifierce)! No i pytanie w związku z tym poniżej.

Dwa wrzeciona są wysokoobrotowe, do 80000 rpm i z tego co zdążyłem znaleźć napędzane są sprężonym powietrzem między 1.5 a 3.0 barg i zapotrzebowa iu między 150-250 L/min. Problem w tym, że wraz z powietrzem dozowany ma być olej (mgła). Nie mam niestety stacji olejowej. Obrazek
Czy wiecie jaki olej powinienem użyć do takiego wrzeciona. Drugim tematem jest wykonanie takiej "stacji olejowej". Na internecie znalazłem fotki oryginalnej i wyglądana na zespół manometru, regulatora ciśnienia i naolejacza w jednej skrzyneczce. Wrzeciona mam dwa. Jedno wydaje się być nie używane, drugie ma podłączone dwa wężyki - tak jakby zasilanie powietrzem z mgłą olejową otaz spływ oleju. Macie jakieś doświadczenie z takimi wrzecionami i uwagi co do ich działania i zastosowania? A może ktoś potrzebuje takie - dwa nie potrzebne mi. Wyglądają na turbo porządny sprzęt i łożyska, na tyle ile mogłem sprawdzić, chodzą jak marzenie.
Takie zdjęcia jednostki olejowej znalazłem:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Ciekawi mnie też, do czego jest takie wyposażenie:
Obrazek
W szpargałach znalazłem też 3 komplety tulejek. Pokrywają zakres od 1.0mm do 50.0 mm. Nie widziałem takich wcześniej. Widział ktoś takie? Czy to jakiś standaryzowany typ, czy charakterystyczny dla producenta szlifierki? Szlifierka to szwedzki Jungner US-2305. Obrazek Obrazek Obrazek

Dzięki za info i sugestie jak odpalić te wrzeciono.




Robert_K
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1260
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Wrzeciono pneumatyczne 80k rpm

#2

Post napisał: Robert_K » 16 sie 2023, 16:09

bogus105 pisze:Drugim tematem jest wykonanie takiej "stacji olejowej".


Myślę, że wystarczy zwykły blok przygotowania sprężonego powietrza - w pierwszej bańce jest odstojnik filtra, do drugiej lejesz olej i on sobie dozuje. Ilość dozowanego oleju regulujesz śrubką. Przykładowy link takiego czegoś poniżej:
https://pneumat.pl/pl/produkt/409-blok- ... gIQAvD_BwE

Domyślam się że powietrze musi być bardzo czyste do takich wrzecion więc do powyższego zestawu polecam zamontować filtr 5um, są takie zestawy że wkręca się go w pierwszą szklankę (nie wiem czy ten z linku ma taką możliwość, to tylko przykład), musisz poszukać.

Ogólnie gratuluję zakupu, z takim wyposażeniem to można cuda robić ;)

Pozdrawiam.


gold
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 60
Rejestracja: 16 mar 2017, 20:24
Lokalizacja: warszawa

Re: Wrzeciono pneumatyczne 80k rpm

#3

Post napisał: gold » 16 sie 2023, 21:54

Świetny zakup.Identyczny model szlifierki który używałem miał wrzeciono smarowane smarem stałym.Sprężone powietrze nie było potrzebne.Maksymalne obroty 6k.
Olej do smarowania wrzecion.
SHEL TELLUS 15 lub ARAL CNT lepkość 3,0`E przy 20`C oraz 1,7`przy 50`C
MOBIL DTE OIL LIGHT lepkość 2,8`E przy 50`C
Osprzęt ze skrzynki służy do mocowania elementu szlifowanego.
Umożliwia powtórne szybkie powtarzalne zamocowanie detalu.


Autor tematu
bogus105
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 421
Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wrzeciono pneumatyczne 80k rpm

#4

Post napisał: bogus105 » 17 sie 2023, 01:24

Dziękuję za odpowiedzi.
Po przejściu na cyrlicę znalazłem instrukcję, ltóra mówi o tym, że wrzeciono zasilane jest sprężonym powietrzem, a drugi wężyk dostarcza mgłę olejową. Rekomendowany olej pokrywa się z tym, który zaproponowałeś, gold! Nie ma niestety wewnętrznego schematu. Zakładam, że muszę mieć drugi regulator z naolejaczem, żeby mgłę dostarczyć? Zużycie oleju 1 kropla na 3 sekundy:
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

Dodane 29 minuty 40 sekundy:
Akcesoria mnie cieszą nie mniej niż sama szlifierka. Już jest pomysł, żeby zrobić automatyczny posuw. Maszyna katalogowo mogła być wyposażona w "pneumatyczno-hydrauliczny" system posuwu. Swoja drogą jak to miało działać? Widziałem hydrauliczne, gdzie mały agregat dostarczał olej, a stopery na stole przełączały zawory przełączające przepływ w siłowniku. Ale pneumatyczno-hydrauliczne? Pomysł mam na serwo, pasek zębaty i krańcówki przestawiane.

Znalazłem sporo hub'ów do ściernić, również takie z wyważaniem oraz sam przyrząd do wyważania wraz z dwoma trzpieniami. Nigdy nie wyważałem statycznie ściernic - to będzie nowe doświadczenie.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
... i sporo innych.

Ku mojej uciesze znalazły się pryzmy magnetyczne, nieużywane:
Obrazek
Ale prawdziwym zaskoczeniem była skrzynka z częściami do tokarki TOS MN80! Mam tą tośkę i właśnie mi nrakowało podtrzymek🤣
Obrazek Obrazek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”