Układ łożyskowania wału

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
Samuraj
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 27 paź 2012, 16:29
Lokalizacja: Polska

Układ łożyskowania wału

#1

Post napisał: Samuraj » 27 paź 2012, 16:37

Witam,
jestem uczniem technikum mechanicznego i mam pytanie. Otóż zakupiłem sobie książkę "Łożyska toczne" pana Henryka Freda i znalazłem w niej tabele z układami ułożyskowania wałów.
Już przypadek najprostszy sprawia mi problemy, a wygląda on tak :

Obrazek

W książce napisane są takie cechy takiego układu :

" Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego"

I tutaj jest cały kłopot. Jak dla mnie to nie ma żadnego luzu wzdłużnego i nie ma możliwości przesuwu łożysk.
Powyższy obrazek skleciłem w Paincie i na przykładzie łożyska po lewej stronie, zaznaczyłem czerwonymi okręgami miejsca styku obudowy łożyska z pokrywą z jednej i z czopem wału z drugiej strony. Nie ma tam możliwości żadnego ruchu łożyska. Podobnie z prawej strony, to łożysko jest również ograniczone zarówno przez pokrywę jak i czop wału.

Może ktoś mi to wytłumaczyć tak na chłopski rozum jak dla debila?

I jeszcze pytanie o ten element zaznaczony na zielono. Co to jest i do czego to służy?

Pozdrawiam i dziękuję serdecznie za odpowiedzi które mnie nie wyszydzą :)



Tagi:


yacht
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 374
Rejestracja: 18 kwie 2012, 07:50

Re: Układ łożyskowania wału

#2

Post napisał: yacht » 27 paź 2012, 16:58

Samuraj pisze:
W książce napisane są takie cechy takiego układu :

" Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego"



I jeszcze pytanie o ten element zaznaczony na zielono. Co to jest i do czego to służy?
pierwsze zadanie wyrwałeś z kontekstu i nie wiadomo o co chodzi;
na zielono to uszczelnienie wału w pokrywie łożyskowej.


Autor tematu
Samuraj
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 27 paź 2012, 16:29
Lokalizacja: Polska

#3

Post napisał: Samuraj » 27 paź 2012, 17:01

"Łożyskowanie z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego"


yacht
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 374
Rejestracja: 18 kwie 2012, 07:50

#4

Post napisał: yacht » 27 paź 2012, 17:07

pod jedną z pokryw łożyskowych jest na pewno luz lub podkładka dystansowa, które przeoczyłeś na rysunku
(luz/podkładka między pokrywą a pierścieniem zewn. łożyska)
poczytaj sobie:
http://www.pkm.edu.pl/index.php/compone ... 7-03010101

http://pl.scribd.com/doc/51488097/Leoni ... cji-Maszyn


Autor tematu
Samuraj
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 27 paź 2012, 16:29
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: Samuraj » 27 paź 2012, 17:21

Dzięki poczytam sobie w Kurmazie.

Pytanie do tego uszczelnienie, po co się je stosuje?


peritus
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1279
Rejestracja: 18 maja 2012, 15:02

#6

Post napisał: peritus » 27 paź 2012, 17:26

Samuraj pisze:Pytanie do tego uszczelnienie, po co się je stosuje?
Uszczelnienie wału stosuje się w celu uniemożliwienia olejowi w przekładni ucieczki z przekładni na zewnątrz :razz:
http://www.tss.trelleborg.com/remotemed ... ary_pl.pdf


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1590
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#7

Post napisał: upadły_mnich » 27 paź 2012, 20:51

Samuraj pisze: Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego
zdanie wyrwane z kontekstu.
Po tłumaczeniu z polskiego na nasze;
łożyska w tym ukladzie maja luz wzdłużny. Wynika on zarówno z tolerancji wykonania części jak i np rozszerzalności cieplnej itp.
W takim przypadku należy uwzglednić, że bieżnie łożysk będą podczas pracy sie dopasowywać - przesuwać. Aby temu nie przeszkadzać - czyli perwsza i druga moja odpowiedź - jedną z bieżni daje sie luźniejszą - właściwie to jej pasowanie z obudową..
Obowiązuje zasada: luźniejsze pasowanie daje sie na bieżni nieruchomej. Przy Twoim schemacie prawdopodobnie obraca się wał a obudowa jest nieruchoma. W mysl w/w zasady i zgodnie z cytatem książkowym: luźniejsze pasowania są na bieżniach zewnetrznych.
Samuraj pisze:Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego
nietechnicznie (ja też) ale o to chodzi.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej


Autor tematu
Samuraj
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 4
Rejestracja: 27 paź 2012, 16:29
Lokalizacja: Polska

#8

Post napisał: Samuraj » 27 paź 2012, 20:51

Dziękuję bardzo, ale jak już zadaje głupie pytania to spróbuję zadać jeszcze jedno.

Otóż mam pytanie, co to za linia, którą zaznaczyłem kolorem niebieskim, po prawej stronie rysunku? Czy to jest "tylnia" część pokrywy?



PozdrawiamObrazek


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1590
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#9

Post napisał: upadły_mnich » 27 paź 2012, 21:20

jeśli dobrze widzę to raczej tak
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#10

Post napisał: BYDGOST » 27 paź 2012, 21:37

Ta "tylnia" część pokrywy - poeta może by tak powiedział. Powiedzmy, że ta krawędź wynika stąd, że tam kończy się otwór w pokrywie jak i sama pokrywa.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”