#7
Post
napisał: Grzegorz53 » 26 cze 2017, 14:43
Odpowiednikiem oleju wg DTR maszynowego 26 z ubiegłego wieku jest obecnie olej maszynowy LAN 46.
Nie zakładaj od razu remontu kapitalnego, szlifu łoża itd. To jest tokarka dość odporna za zużycie i trzeba się na prawdę nad nią pastwić, aby doprowadzić ją do ruiny, może miała trochę szczęścia i nie została zajechana.
Najpierw ją dokładnie oczyść, pokasuj luzy (koła pasowe na przekładni pośredniej, na wrzecionie, na łożyskach wrzeciona, na śrubach pociągowych i klinach suportu), nasmaruj wszystko co trzeba, potem przetocz dłuższy wałek w kłach i zobaczysz jakie będzie miał odchyłki. Wtedy okaże się czy potrzebny szlif czy do Twoich prac wystarczy tak jak jest.
Co do konika to na razie sprawdź czy kieł jest w osi wrzeciona, jeżeli uda Ci się zdobyć oryginalny to też może być sporo pracy aby go dopasować do tokarki i ustawić w osi.
Wszystkie usterki stopniowo się ujawnią w czasie toczenia a wszystko da się naprawić i tokarka będzie na lata.
Praktycznie jeśli się o nią dba - czyści, smaruje, kasuje luzy na bieżąco, to jest wieczna.
Przed toczeniem sprawdź jeszcze bicie końcówki wrzeciona.