TIG przepala cienką blachę

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
Enduros70
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 14
Posty: 25
Rejestracja: 04 sie 2011, 15:25
Lokalizacja: Jarosław

TIG przepala cienką blachę

#1

Post napisał: Enduros70 » 04 sie 2011, 15:36

Witam. Kupiłem niedawno Tiga Viper 225p AC/DC taki jak tutaj http://permetal.pl/spawalnictwo-spawark ... et/p,37336
Problem, polega na tym, iż nie da się pospawać blachy nierdzewnej gr. 1mm bez przetopienia, z czego po drugiej stronie powstaje taki jakby żużel. A wygląda to tak:
Jest rzeczą nie możliwą, aby tak przepalać blachę prądem rzędu 10 amperów, próbowałem wszystkich ustawień jakie tylko się da, z pulsem jest dużo lepiej, ale nie mam mowy pospawania czołowo dwóch blach bez tego żużlu i wypalania dziur.
Elektrody jakie stosowałem to czerwona i złota, grubość 1,6 i 2,4mm. Gaz: Argon techniczny 4,8. Kupiłem książkę o spawaniu Tigiem i wyczytałem, aby przemienić biegunowość, czyli + dać na elektrodę, lecz od razu po zajarzeniu łuku topi mi ją w zastraszającym tempie.
Jedyne co to pewnie jest on uszkodzony lub coś rozkalibrowane. Dzisiaj postaram sie pojechać do znajomego, który spawa takim samym od dłuższego czasu aluminium to sprawdzę co robi z nierdzewką.
Mimo wszystko proszę o wypowiedź doświadczonych spawaczy oraz chciałbym uniknąć komentarzy na temat taniego sprzętu, bo ludzie spawają cieńsze blachy tańszymi urządzeniami.



Tagi:


lukadyop
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1377
Rejestracja: 30 cze 2008, 21:10
Lokalizacja: szczecin

#2

Post napisał: lukadyop » 04 sie 2011, 17:21

Cięzko spawa się takie blaszki 1 ale da radę, ale robi się to troche inaczej, ustaw wyższy prąd 30-50A idealnie ustaw blaszki i spróbuj przejechać dość szybko, z tym że żużel i tak wyjdzie, żeby nie wyszedł taki przepał musiał byś puścić gaz od spodu aby zabezpieczył i formował grań spoiny.

Są jeszcze inne czynniki wpływające, elektroda 1,6 ok ale 2,4 to za gruba, kąt naostrzenia i numer porcelanki max 6 do takiej blaszki, no i trzeba poćwiczyć, na takim małym prądzie to zanim porządnie się nagrzeje i zacznie topić blachę to już wypali składniki stopowe i pozostają w formie takiej jak na zdjęciu.


spawacz21
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 627
Rejestracja: 20 wrz 2010, 21:15
Lokalizacja: rypin

#3

Post napisał: spawacz21 » 04 sie 2011, 18:10

no, dziwne bo ja mam chinskiego tiga i blache z inoxu 1mm spawałem bez pulsu i bez zuzlu elektrodą 2,4 czerwona prad 30 amper bez drutu.

[ Dodano: 2011-08-04, 18:14 ]
Szczerze powiedziawszy to tak jak napisał kolega lukadyop to tak wygląda. Może coś masz zwalone w spawarce i daje za duży woltaż, chyba że tak wolno przesówałeś uchwyt żeby blacha się nagrzała i wtedy składniki materiału się wypalały.
Może POMÓGŁ Ci mój post?
Pozdrawiam spawacz21


Autor tematu
Enduros70
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 14
Posty: 25
Rejestracja: 04 sie 2011, 15:25
Lokalizacja: Jarosław

#4

Post napisał: Enduros70 » 04 sie 2011, 21:48

Próbowałem już na różne sposoby, szybko, wolno, ale zawsze z tym samym skutkiem. Jedynie przy szybkim przesuwaniu bez spoiwa nie przepala tego, no ale spoiwo musi być.
Znajomy spawa już od trzech lat to co ja zamierzam i nic takiego mu się nie dzieje, wysłał mi swoje nastawy ale nic to nie dało. Elektrodę próbowałem różnie ostrzyć i też nic. Oto jego efekty bez żadnego żużlu, którego nie ma prawa być w takiej części jak dyfuzor http://www.bikepics.com/members/dudi1203/p9/
Jak próbowałem na amperażu rzędu 37-50 od razu topi krawędzie blachy i nie ma szans nawet dodać spoiwa. Oto co mam do pospawania http://bikepics.com/members/enduros70/spawak/


spawacz21
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 627
Rejestracja: 20 wrz 2010, 21:15
Lokalizacja: rypin

#5

Post napisał: spawacz21 » 04 sie 2011, 23:12

No, kolega widocznie ma jak to się czasem mówi "rękę do spawania" ale kurcze dziwne. może po prostu oddaj tiga do serwisu.

[ Dodano: 2011-08-04, 23:19 ]
Zrób sobie jeszcze jeden test. Weź blachę czarną, tej samej grubości i pospawaj. Zobacz czy przy czarnej też takie objawy będą. Może masz jakiś dziwny gatunek stali. Co to wogóle za gatunek nierdzewki? Na pewno masz dobry drut?

[ Dodano: 2011-08-04, 23:20 ]
Spróbuj pospawać z pedałem. Inaczej się prąd ustawia.
Może POMÓGŁ Ci mój post?
Pozdrawiam spawacz21


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1023
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#6

Post napisał: jacek-1210 » 04 sie 2011, 23:56

A czy to aby folia na tej nierdzewce tak nie "bąbelkuje" ??? Tak z głupia frant taki mi przyszedł pomysł do głowy :grin:
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? :wink:


KEYZOR
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 57
Rejestracja: 21 lut 2009, 12:47
Lokalizacja: TG

#7

Post napisał: KEYZOR » 05 sie 2011, 08:21

1. Za wolno przy nierdzewce 1mm to trzeba tak zapie.....
2. To co pokazalas z tylu w mniejszym stopniu jest prawidlowe, pokazuje ze jest przetop, natomiast ten przetop trzeba ochronic wiec najlepiej bylo by zrobic jakas podkladke, do ktorej wprowadzilbys Ar.
3. Jezeli nie zalezy Ci na przetopie to tak jak pisalem wczesniej przedewszystkim szybciej.
4. Bardzo dobry efekt daje tez uzycie elementow ktore beda odprowadzaly cieplo, ja np uzywam duzych radiatorow aluminiowych (rownie dobrze moga byc blachy Al lub Cu), gdy zastosuje sie taki element nie trzeba tak zapieprzac bo wiecej ciepla jest odbierane.
5. Nie wiem jak masz ustawiony puls, moje ustawienie to
czestotliwosc 45hz
prad 30% pradu impulsu
czas trwania pulsu 30%-40% (dla Ciebie powinno byc dobre 30%)
prad pulsu 60-70A ( z tym ze sa to ustawienia dla przetopu Tobie proponowalbym 40-50)
6. Elektroda jak najciensza dla danego pradu spawania w tym przypadku 1.6mm (z powszechnie dostepnych najlepiej sprawuje sie złota czyli z dodatkiem tlenku lantanu, sprawdzilem to i juz czerwonych nie kupie)
7. Jak najszersza porcelnka, idealnie by bylo gdybys mial soczewke(osobiscie uzywam porcelany 10)
8. Jak najcienszy drut dodatkowy, najcienszy pret tig z powszechnie dostepnych ma 1.6, moze bedzie ci latwiej drutem z MIG'a 1.0 lub 1.2(wynika to z tego ze potrzeba mniej energi-ciepla zeby stopic cienszy drut).
Ostatnio zmieniony 06 sie 2011, 00:33 przez KEYZOR, łącznie zmieniany 1 raz.


Autor tematu
Enduros70
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 14
Posty: 25
Rejestracja: 04 sie 2011, 15:25
Lokalizacja: Jarosław

#8

Post napisał: Enduros70 » 05 sie 2011, 17:52

Drut mam 1mm, spróbuję jeszcze raz na takich ustawieniach jak podałeś, lecz jestem pewny, że sekunda po zajarzeniu łuku będzie dziura na parę mm.


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#9

Post napisał: Dudi1203 » 05 sie 2011, 18:41

Skręć spaware na minimum, bez pulsu bez niczego i zrób kawałek spoiny i daj zdj, jestem ciekaw jaka bedzie miala szerokość. Bo powoli skłaniałbym sie, że wina leży po stronie sprzętu

KEYZOR słabo widze odprowadzanie ciepla podczas spawania takiego wydechu, juz w pojedynke czasem sie marzy o trzeciej ręce, a co dopiero jakies kombinacje.
Drut 1mm do tiga maja w kazdym sklepie spawalniczym, przynajmniej u mnie.

Pełny przetop niestety przy spawaniu wydechów nie jest pożadany bo taki wydech sie projektuje po to zeby wycisnac troche mocy z silnika, a każda grań w środku wydechu powoduje ucieczke cennych kucyków. Także walka jest o to żeby przetopić jak najgłębiej a nie zrobic syfu w środku. Pompowanie gazu w środek jest dość probematyczne bo czesto przy tak pozawijanych wydechach nie można popunktować całości i obspawywac, tylko obspawuje sie fragmentami.
Jeszcze jedną bardzo ważną sprawą przy wydechach jest spasowanie elementów. Ja każdą płaszczyznę styku stożków ze sobą doszlifowuje na papierze sciernym na krążku, oczywiscie niebieskim, do kwasówki. Wtedy nie ma nawet najdrobniejszej szczeliny. Potem kilka punktów dookoła, stawiając kolejne na przeciw siebie, dalej 4 kawałki spoin na obwodzie po 1cm dlugich, tak samo na przeciw siebie (punktowy spaw naprężenie cieplne potrafi zerwać)
No, kolega widocznie ma jak to się czasem mówi "rękę do spawania"
Dziekuje, troche praktyki po prostu, nic wiecej. Kursu nie mam jeszcze niestety ale coraz częsciej o nim mysle
Porcelanka 10tka to przesada wg mnie, ale 7kami czesto robie.

BTW na prawde ładny projekt wydechu jesli chodzi o ułożenie na moto


Autor tematu
Enduros70
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 14
Posty: 25
Rejestracja: 04 sie 2011, 15:25
Lokalizacja: Jarosław

#10

Post napisał: Enduros70 » 05 sie 2011, 18:55

O powitać. Ten spaw zrobić z dodatkiem spoiwa czy bez ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”