Sztywność sprężyny

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
Kefir92
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 17
Rejestracja: 14 cze 2014, 18:23
Lokalizacja: Wrocław

Sztywność sprężyny

#1

Post napisał: Kefir92 » 14 cze 2014, 19:44

Cześć

Razem ze znajomymi pracuję nad pewnym projektem skutera elektrycznego. Wszystko już fajnie stoi, ale mamy problem ze sztywnością sprężyny. Jest ona o wiele za słaba. Pierwszy raz w sposób praktyczny pracuję ze sprężynami. Problem wygląda tak, że w zasadzie musimy włożyć sprężynę o tych samych wymiarach, ale zdecydowanie twardszą. Jak wiadomo są w tym wypadku dwie drogi: obróbka cieplna, zmiana materiału lub też obydwa. Czy ktoś ma może doświadczenie z tego typu problemami :)? Dodam, że sprężyna jaką chcemy wyprodukować ma mieć parametry:
Dwew=45
Dpodz=53
d drutu=8
Fmax=5450N
Frob=3000N
fmax=20
frob=max 10
zc=6,5
L=150
Ze wszystkich obliczeń zgodnych z normą wychodzą mi kosmiczne wartości. Może macie pomysły jakie powinien mieć stałe materiał i jaka sztywność sprężyny powinna być, aby osiągnąć ugięcie max 20mm przy sile maksymalnej?
Ostatnio zmieniony 14 cze 2014, 20:33 przez Kefir92, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1687
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#2

Post napisał: InzSpawalnik » 14 cze 2014, 20:27

Kefi,
Cos mi wyglada ze jestes studentem ktory szuka na forum odpowiedzi na zadanie ze studiow.
Wez na chlopski rozum to:
Masz miedzy 300 a 500 kg nacisku.
Ustrojstwo chcesz zrobic z drutu 8mm.
Dlugosci sprezyny nie podales....

A wiec dwie drogi - sprezyna zwijana spiralna ....
Poniewaz drut jest dosc "cinki" wiec jesli wykonasz ja zbyt dluga to te pol tony bedzie ja wyginac znacznie bardziej niz te 20mm....
A wiec tutaj musisz szukac jak krotka mialaby byc ta sprezyna zeby uzyskac te max 20mm dla drutu 8mm ... Reszta to obliczenia.


Druga opcja : dla srednic 45 i 53 moglbys zaprojektowac sprezyne talerzowa... Masz wieksze pole manewru jesli chodzi o jej calkowita dlugosc bo mozesz manipulowac gruboscia materialu talerza ... A wiec uzyskasz swoje 20mm i wciaz nic nie ogranicza cie co do dlugosci....

Jesli chodzi o material z ktorego ta sprezyna mialaby byc wykonana- tutaj akurat masz najmniejszy wybor. Jest bardzo ograniczony wybor na rynku i zadna obrobka termiczna nie wchodzi w gre.

Pozdrawiam


Autor tematu
Kefir92
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 17
Rejestracja: 14 cze 2014, 18:23
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: Kefir92 » 14 cze 2014, 20:53

Dzięki za odpowiedź :)

Niee, to nie jest zadanie ze studiów. Jestem w kole naukowym i po prostu mamy kłopot ze sprężyną. Zedytowałem post, jest już długość. Sprężyna talerzowa to jest jakiś pomysł, tylko nie wiem, czy jej średnica zewnętrzna nie będzie o wiele za duża. No i może nie wchodzić w przestrzeń przeznaczoną na amortyzator. Kłopotem jest to, że nie ma możliwości, by sobie wybrać większość parametrów jak chcemy. W zasadzie średnica wewnętrzna musi być ok. 45, zew. max 65-70, długość koniecznie 145-150, ugięcie max 20. Te warunki mocno ograniczają możliwości.


zdzicho
Posty w temacie: 2

#4

Post napisał: zdzicho » 14 cze 2014, 21:22

Myślisz szablonowo,zamiast drutu płaskownik i po sprawie.


Autor tematu
Kefir92
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 17
Rejestracja: 14 cze 2014, 18:23
Lokalizacja: Wrocław

#5

Post napisał: Kefir92 » 14 cze 2014, 21:48

Płaskownik jako element podatny? Nigdy o czymś takim nie słyszałem. A poza tym co z wyboczeniem w takim wypadku? Czy może chodzi Ci o to, by przekrój drutu zmienić?


zdzicho
Posty w temacie: 2

#6

Post napisał: zdzicho » 14 cze 2014, 23:31

chodzi mi o sprężynę spiralna zwineta z płaskownika ,zamiast z drutu o przekroju okrągłym. Wysokością dłuższego boku zwiększysz sztywność ,przy tym samym skoku i średnicy. Liczba zwojów będzie nieco mniejsza.


Autor tematu
Kefir92
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 17
Rejestracja: 14 cze 2014, 18:23
Lokalizacja: Wrocław

#7

Post napisał: Kefir92 » 15 cze 2014, 00:28

Rozumiem. Znalazłem algorytm do obliczeń takich sprężyn. Inna sprawa, na kiedy mi ją wykonają. Dziękuję za pomoc.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1687
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#8

Post napisał: InzSpawalnik » 15 cze 2014, 12:17

Kefir .... Naprawde nie slyszales o uzyciu plaskownika jako elementu podatnego. ????
A o resorach piorowych w samochodach nie slyszales naprawde ?
Jesli nie slyszales to raczej nie powinienes uczestniczyc w zadnym projekcie technicznym ...


Autor tematu
Kefir92
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 5
Posty: 17
Rejestracja: 14 cze 2014, 18:23
Lokalizacja: Wrocław

#9

Post napisał: Kefir92 » 16 cze 2014, 00:20

Oczywiście, że słyszałem o resorach piórowych! Nie ma co się tak bulwersować. Nie skontaktowałem po prostu, bo byłem zbyt skupiony na sprężynie z drutu okrągłego. Zresztą, gdy siedzi się w jednośladach, raczej nie używa się jako elementów podatnych żadnego rodzaju płaskowników :). Są pierwsze projekty takich amortyzatorów przednich - polecam filmik na Youtube, ale wciąż jest w nich kilka rzeczy do dopracowania.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”