Szopienicka tokarka z wojskowego Stara warsztatowego

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
majkello
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 07 gru 2011, 23:46
Lokalizacja: Warszawa

Szopienicka tokarka z wojskowego Stara warsztatowego

#1

Post napisał: majkello » 12 lut 2012, 04:08

Witajcie.
To mój pierwszy post na tym forum, także witam wszystkich Formumowiczów!
Mam tokarkę uniwersalną, która stanowiła wyposażenie warsztatowego Stara warsztatowego z Wojska Polskiego (co potwierdza jedna z tabliczek) w roku 1975.
Jak głosi inna z tabliczek, wyprodukowana była w Szopienickiej Fabryce Maszyn i Konstrukcji w (niespodzianka...) Szopienicach.

Mam do was pytanie - co to za model tokarki?

Obrazek

Czy ktoś z Was ma do niej DTR? albo pomysł gdzie go szukać?

Nie znalazłem strony szopienickiej fabryki maszyn i konstrukcji, natomiast jest szopienicka fabryka obrabiarek - czy druga firma jest kontynuatorką pierwszej?

Kolejny problem polega na złożeniu kół gitary.
Z tabliczki wynika że do toczenia gwintów metrycznych należy następująco złożyć koła:
40/100 * 125/60.
Z tego co zrozumiałem to znaczy: napędzające-40z, potem 100z na jednym wałku z 125z oraz odbiorcze 60z.
Tylko jak złoże koła 100 z 125 na jednym wałku to 40 zębowe nie dosięga do zębów 100, bo 125 opiera się o wałek napędzający.
Może ja źle rozumiem opis z tabliczki? a może jest jakiś inny patent na poskładanie tych kół?
Załączam zdjęcia trzech tabliczek oraz gitary.
Będę wdzięczny za pomoc, pozdrawiaMM!


Obrazek


Obrazek


Obrazek


Obrazek



Tagi:


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 16265
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#2

Post napisał: kamar » 12 lut 2012, 07:40

Na mój gust to TUE-35 w wersji mobilnej (nogi spawane z rurek). Była na wyposażeniu samochodów z napisem POMOC TECHNICZNA. Maszynka b.popularna i DTR na pewno znajdziesz.


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2380
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#3

Post napisał: Mariuszczs » 12 lut 2012, 09:19

na zdjęciu nie wygląda aby koło 40 współpracowało z kołem 100, patent chyba polega na zamianie miejscami kół 100 i 125 zębów

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#4

Post napisał: BYDGOST » 12 lut 2012, 11:53

Mam DTR, ale tylko w wersji papierowej ( teraz także w wersji elektronicznej) za to w bardzo dobrym stanie. Tokarka w tej wersji oznaczana była też jako TUS 35. Od takiej zaczynałem.
A teraz układ kół w gitarze. Jest jakiś dziwny. W DTR jest całkiem inaczej. Do metrycznego gwintu podane jest: 50/60, koło pośrednie 90. Tabelkę z przełożeniami załączałem już na forum:
https://www.cnc.info.pl/topics56/tue-35 ... hlight=tue
Później wstawię następne.
A jeszcze na wszelki wypadek zmierz skok śruby, czy nie jest jakaś inna.
Ostatnio zmieniony 04 gru 2012, 18:22 przez BYDGOST, łącznie zmieniany 1 raz.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
majkello
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 07 gru 2011, 23:46
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: majkello » 13 lut 2012, 04:10

Dzięki Wam za odpowiedzi, co fachowcy to fachowcy.
Brakowało mi informacji o tej tokarce od dłuższego czasu, nawet poprzedni właściciel nie wiedział jaki to model, już nic nie mówiąc o DTRze.
A tokarka nie chce toczyć metrycznych gwintów.
Trudno się szuka w goglach nie wiedząc co wpisać.
BYDGOST pisze:Mam DTR, ale tylko w wersji papierowej za to w bardzo dobrym stanie.
Jestem zainteresowany kupnem.
BYDGOST pisze: A teraz układ kół w gitarze. Jest jakiś dziwny. W DTR jest całkiem inaczej. Do metrycznego gwintu podane jest: 50/60, koło pośrednie 90.
Mam koła 125, 100, 60 i 40, musiał bym dorobić 50. A pośrednie to chyba wszystko jedno ile ma zębów?
Jaka jest uczciwa cena za dorobienie takiej zębatki?
A może da się gdzieś kupić zestaw kół do gitary (do calowych też) do tej tokarki? Tylko gdzie?

Zapis na przynitowanej do skrzynki posuwów tabliczce jest o tyle dziwny, że fizycznie niemożliwe jest takie ustawienie - różnica średnic kół 100 i 125 powoduje, że przy założeniu koła 40z brak miejsca na wałek napędzający i opiera się on o zęby koła 125.

Skok śruby to 6mm.
Na wszelki wypadek pomierzyłem też pozostałe koła w skrzynce posuwów i narysowałem w paincie schemat kinematyki.
Z lewej jest napędzany bezpośrednio z gitary norton (48,44,40,36,34,28), z którego obroty przez kółko pośrednie 28z i zębatkę na wałku 40z idą na dolny wałek i na prawo. Tam są dwie dźwignie sterujące przesuwnymi parami kół zębatych na wałku pośrednim.
Lewa z tych dźwigni ma przełożenia: z lewej 60/30 z prawej 30/60 które napędzają wałek pośredni.
Prawa z dźwigni ma przełożenia: z lewej 30/60 z prawej 45/45 i oba napędzają bezpośrednio śrubę pociągową, a od niej zębatką 95 napędzany jest wałek pociągowy.
Obrazek

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#6

Post napisał: BYDGOST » 13 lut 2012, 22:21

DTR nie sprzedaję.
Zamieszczam schemat kinematyczny:
Obrazek
Możesz sobie sprawdzić ze swoją maszyną. Skok śruby też jest 6mm.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


krzysiek8903
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 7
Rejestracja: 22 lis 2009, 11:34
Lokalizacja: koluszki

cześć

#7

Post napisał: krzysiek8903 » 28 wrz 2014, 23:07

niedawno nabyłem taką tokarkę (przyp. TUE35x600) i mam pewien problem z silnikiem, prawdopodobnie go spaliłem (miałem założony wadliwy wyłącznik nadprądowy, jedna faza wyskoczyła, dwie jeszcze były i chyba się zjarał, teraz za każdym razem wyrzuca bezpieczniki, nawet o wiele mocniejsze niż powinien..) moje pytanie, jaki tam powinien być silnik? wg DTR dla takiej tokarki w normalnej wersji (przyp. to jest wersja mobilna) to SZJKe 36a 1.5kW, 950obr,
ja miałem założony silnik o podobnych parametrach tylko o innym oznaczeniu, a dokładniej SCJK... 66, w miejscach kropek jest nieczytelna tabliczka, w ogóle nie wiem co to za silnik, nie mogę go znaleźć nigdzie.. jest szansa, że te silniki są takie same? głównie chodzi kołnierz i długość wałka, ten który wyjąłem to:
-fi wałka 28mmx60mm,
-średnica wewnętrzna kołnierza fi 134mm,
-średnica na której są otwory montażowe na kołnierzu fi 164mm,
mógłby ktoś sprawdzić czy silnik (wg DTR) SZJKe 36a ma takie same parametry jak ten, który miałem założony? Stary motor więc taniej chyba będzie włożyć kolejny niż reanimować ten... chyba, nigdy nie spaliłem nic większego-elektrycznego to nie znam cen napraw takich rzeczy


ak47
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 941
Rejestracja: 22 lis 2013, 12:54
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

#8

Post napisał: ak47 » 29 wrz 2014, 07:53

http://silniki2.republika.pl/Cennik.html

jak go spaliłeś to można przewijać. W linku masz podane przykładowe ceny jakiegoś elektryka. Jak będzie w twoim mieście to trudno rzec jednak ceny nie są aż tak wygórowane przy silnikach do 3kw.

Awatar użytkownika

pioterek
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1724
Rejestracja: 27 gru 2012, 02:40
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

#9

Post napisał: pioterek » 29 wrz 2014, 09:35

Zobacz idealnie taki ale bez kołnierza

http://olx.pl/oferta/silnik-elektryczny ... 82f2dbec8a

i ten też

http://allegro.pl/silnik-elektryczny-sz ... 84421.html

A zadzwoń i się podpytaj. Gdy znajdziesz inny silnik kołnierzowy np. SZJKe32a, SZJKe34a, SZJKe34b, byle przedostatnia cyfra była 3, to kołnierz w nim będzie tej samej wielkości co SZJKe 36a 1.5kW, 950obr. Te poniżej to już inne typy.


http://allegro.pl/silnik-elektryczny-3- ... 09911.html

http://allegro.pl/silnik-elektryczny-ko ... 37735.html

http://allegro.pl/silnik-elektryczny-ac ... 99561.html

I kiedyś
Zienek pisze: Ja mam TUE 35 z silnikiem i skrzynką prędkości (reduktorem) zostawioną w oryginale.
Silnik 1.5 KW 950obr/min.
...

Awatar użytkownika

Zienek
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 3730
Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

#10

Post napisał: Zienek » 30 wrz 2014, 09:23

Nie rozbierałem jeszcze tej konstrukcji i na razie tokarka jest z reduktorem, tak więc ciężko mi będzie podać długości wałka napędowego itp.

Mogę postarać się rozkodować tabliczkę znamionową i zmierzyć rezystancję.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”