Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 7615
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#11

Post napisał: IMPULS3 » 28 sty 2022, 18:43

Steryd pisze:w niektórych wypadkach jest wręcz pożądany taki ,,rozbity" (jak nakretki podwójne).

Nie powiedziałbym że te podwójne mają rozbite rowki. Póki są nowe to są szczelne nawet jak się je rozdzieli czyli mają znikomy luz lub wcale go nie mają. Inna srawa ze te handlowe są jakie są czyli nie koniecznie super. :)
Tu znalazłem co prawda prezntację szlifierki do gwintów wewnętrznych ale za to dobrze widać jak pochyla się wrzeciono ze ściernica.

Tu jest jakeś szlifowanko i też widać jak cienki jest trzpień ze ściernicą pomimo jego długosci.


A tu jeszcze film z procesu produkcyjnego całości.

orion32 pisze:Nie zawsze były maszyny cnc, a gwinty szlifowano.

Sporo takich gwintów było stosowanych w przekladniach kierowniczych i pracowalo to latami więc wykonanie bylo bardzo dobre. Ursus to miał, samochody to miały.

Dodane 6 minuty 29 sekundy:
tuxcnc pisze:Przecież kształt bieżni ma niewiele wspólnego z kształtem kulki, bo kontakt jest tylko w jednym, maksimum w dwóch punktach..

Tak jest w łożyskach. W śrubach jest inaczej bo musisz wykasowac luz do zera. Gdybyś oparł kulkę w jednym punkcie to w drugą strone byś miał luz. Im dokladniej masz opartą kulke w rowku tym żywotniejsza i dokładniejszą masz całą przekładnię.




Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4388
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#12

Post napisał: Steryd » 28 sty 2022, 18:46

Nie wiem, czy tylko ja widzę 3 razy ten sam film.
Można?
Morzna!!!


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 7615
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#13

Post napisał: IMPULS3 » 28 sty 2022, 18:47

Już poprawione. :P


Steryd
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4388
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#14

Post napisał: Steryd » 28 sty 2022, 18:48

Już się naprawiło.
W srubach wręcz pożądane jest, aby rowek gwintu miał minimalnie mniejszy promień niż kulki.
Można?
Morzna!!!

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 9294
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#15

Post napisał: tuxcnc » 28 sty 2022, 18:58

IMPULS3 pisze:
28 sty 2022, 18:43
Tak jest w łożyskach. W śrubach jest inaczej bo musisz wykasowac luz do zera. Gdybyś oparł kulkę w jednym punkcie to w drugą strone byś miał luz. Im dokladniej masz opartą kulke w rowku tym żywotniejsza i dokładniejszą masz całą przekładnię.
Nie.
Nie da się zrobić kontaktu liniowego kulki z bieżnią, bo różne punkty na kulce będą miały różne prędkości liniowe.
Nie ma znaczenia czy łożysko czy śruba, geometria jest jedna i ta sama.


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 7615
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#16

Post napisał: IMPULS3 » 28 sty 2022, 19:03

Steryd pisze:W srubach wręcz pożądane jest, aby rowek gwintu miał minimalnie mniejszy promień niż kulki.

Protestuję. :) Mam śruby kupione używane (firmowe) i widać że bieżnia po kulkach jest szeroka. Ona sie opiera prawie całym bokiem. Jedynie góra gwintu jest sfazowana szlifowaniem i dól gwintu jest obniżony rowkiem. Wiec bardziej wierzę producentom że się nie pomylili. :)


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 7615
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#17

Post napisał: IMPULS3 » 29 sty 2022, 15:19

tuxcnc pisze:Nie da się zrobić kontaktu liniowego kulki z bieżnią, bo różne punkty na kulce będą miały różne prędkości liniowe.

To zrób tę swoją pracę doktorską na przykładzie łożyska igiełkowego oporowego, gdzie igla z jednej strony porusza sie po bieżni wewnętrznej a z drugiej po zewnętrznej. I musi tak działac a co gorsza działa. Podobnie jest z łożyskami stożkowymi, łożyskami walcowymi poprzecznymi i innymi.
A rożnica pomiędzy łozyskiem a śrubą jest przede wszystkim w prędkościach obrotowych połączonych z pracą ciągłą. Natomiast śruba prędkosci mam mniejsze a pracę przerywaną.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 996
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#18

Post napisał: Areo84 » 29 sty 2022, 20:18

IMPULS3 pisze:To zrób tę swoją pracę doktorską na przykładzie łożyska igiełkowego oporowego, gdzie igla z jednej strony porusza sie po bieżni wewnętrznej a z drugiej po zewnętrznej. I musi tak działac a co gorsza działa


działa , tyle że troszkę się ślizga. Igiełki walcowe, prędkości liniowe na obu ich końcach zupełnie różne. To tak jakby spiąć na sztywno mechanizm różnicowy w samochodzie i próbować jechać po łuku. No raczej opony nie będą zadowolone :)

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 9294
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Szlifowanie wewnętrznego gwintu tocznego

#19

Post napisał: tuxcnc » 29 sty 2022, 20:37

Areo84 pisze:
29 sty 2022, 20:18
IMPULS3 pisze:To zrób tę swoją pracę doktorską na przykładzie łożyska igiełkowego oporowego, gdzie igla z jednej strony porusza sie po bieżni wewnętrznej a z drugiej po zewnętrznej. I musi tak działac a co gorsza działa


działa , tyle że troszkę się ślizga. Igiełki walcowe, prędkości liniowe na obu ich końcach zupełnie różne. To tak jakby spiąć na sztywno mechanizm różnicowy w samochodzie i próbować jechać po łuku. No raczej opony nie będą zadowolone :)
W przypadku kulek to raczej zablokować dyfer, założyć koła o różnych średnicach i próbować jechać prosto.
Oczywiście w łożyskach (śrubach) tocznych styk punktowy jest czysto teoretyczny i występuje poślizg, no ale bez przesady, może być kilka procent różnicy, ale nie kilkadziesiąt...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”