Sterowanie siłowników skrętu
Układ do sterowania dwóch siłowników z synchronizowaniem ich przesuwu
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 6
- Rejestracja: 01 gru 2021, 20:31
Sterowanie siłowników skrętu
Witam,
czy ktoś poratuje mnie pomysłem na układ sterowania dwóch siłowników przy pomocy zwykłego rozdzielacza a nie orbitrola w układzie kierowniczym z zapewnieniem zsynchronizowanej pracy tych siłowników? Każdy siłownik steruje oddzielnym kołem i nie są one w żaden sposób mechanicznie spięte razem dlatego potrzebuję jakiś układ który da możliwość pracy bez "rozjeżdżania się" siłowników. Może ktoś poratuje pomysłem a najlepiej jakimś schematem do wykonania takiego układu
czy ktoś poratuje mnie pomysłem na układ sterowania dwóch siłowników przy pomocy zwykłego rozdzielacza a nie orbitrola w układzie kierowniczym z zapewnieniem zsynchronizowanej pracy tych siłowników? Każdy siłownik steruje oddzielnym kołem i nie są one w żaden sposób mechanicznie spięte razem dlatego potrzebuję jakiś układ który da możliwość pracy bez "rozjeżdżania się" siłowników. Może ktoś poratuje pomysłem a najlepiej jakimś schematem do wykonania takiego układu
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 4388
- Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Sterowanie siłowników skrętu
Spinasz jedną stronę siłowników wężem (np. od strony tłoczyska) a drugie strony do zaworu 5,2, jak jeden siłownik dwustronnego działania.
Można?
Morzna!!!
Morzna!!!
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 250
- Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
- Lokalizacja: Głuchołazy
Re: Sterowanie siłowników skrętu
Boję się, że tak prosto to nie będzie dobrze działało. W przypadku, gdy jedno koło będzie miało znaczny opór (np o krawężnik), więcej oleju pójdzie na koło bez oporu i kąty skrętu kół będą się rozbiegać. Jeżeli już iść w tym kierunku, to spróbowałbym zastosować dla każdego koła oddzielną sekcję w rozdzielaczu, jednak i tu chyba nie obejdzie się bez dodatkowej kompensacji różnicy oporu kół. Myślę, że najlepszym i najprostszym rozwiązaniem byłoby sztywne połączenie kół drążkiem i zastosowanie jednego siłownika. W układzie kierowniczym występuje coś takiego jak trapez kierowniczy. Przy jeździe po łuku kąt skrętu koła zewnętrznego jest inny niż wewnętrznego i na samym układzie hydraulicznym bez dodatkowego sterownika nie da się tego uzyskać.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 365
- Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00
Re: Sterowanie siłowników skrętu
A rozważałeś zębaty dzielnik strumienia?
Różnica obciążeń mu nie straszna. To są jakby 2 (lub więcej) pompy sprzężone mechanicznie.
Przy czym przy skręcie w zasadzie to oba koła powinny się o inny kąt obracać. Ok dotyczy to głównie szybszych pojazdów, ale taka cechą jest pożądana zawsze.
Różnica obciążeń mu nie straszna. To są jakby 2 (lub więcej) pompy sprzężone mechanicznie.
Przy czym przy skręcie w zasadzie to oba koła powinny się o inny kąt obracać. Ok dotyczy to głównie szybszych pojazdów, ale taka cechą jest pożądana zawsze.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 900
- Rejestracja: 16 wrz 2016, 17:37
- Lokalizacja: centrum obróbcze
Re: Sterowanie siłowników skrętu
dlaczego mają to być dwa siłowniki?
prosty układ z drążkiem poprzecznym i jednym siłownikiem byłby bardziej niezawodny i tańszy,
lub może coś takiego
mniej skomplikowane rozwiązania nie sprawiają kłopotów podczas późniejszej eksploatacji.
prosty układ z drążkiem poprzecznym i jednym siłownikiem byłby bardziej niezawodny i tańszy,
lub może coś takiego

mniej skomplikowane rozwiązania nie sprawiają kłopotów podczas późniejszej eksploatacji.
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić prawa do rozsądku.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 996
- Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Sterowanie siłowników skrętu
...a nazywa się, to zasadą Ackermana.
Z tego też powodu, bez sterownika, oczujnikowania i zaworów proporcjonalnych,
nie da się tego zrealizować w sposób poprawny, z punktu widzenia mechaniki ruchu pojazdu wielokołowego/wieloosiowego.
"W życiu piękne są tylko chwile...."
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2327
- Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
- Lokalizacja: Jodlowa
- Kontakt:
Re: Sterowanie siłowników skrętu
Jeśli jest możliwość spięcia sztywnym drążkiem, tak byłoby najlepiej. Ale skoro tego nie ma, obstawiam, że może nie być fizycznej możliwości spięcia. Ja bym zatem proponował układ, w którym potrzebne są 3 siłowniki dwustronnego działania. Nie wiem czy takie coś ma rację bytu, ale myślę, że warte zweryfikowania.
2 siłowniki połączyć ze sobą na krzyż, napełnić układ olejem (tu by trzeba jakiś układ do napełniania z zaworem lub stałe ciśnienie z pompy), tak aby pełniły właśnie rolę tego drążka. W układzie zamkniętym, wsuwając jeden siłownik, drugi powinien się wysuwać. Trzecim siłownikiem skręcać jedno koło.
Dodane 32 minuty 53 sekundy:
Chociaż, po co kombinować
Tak jak pisze steryd w sumie prościej i powinno działać przecież. Jeśli się zepnie 2 siłowniki razem np. od strony tłoczyska, jeden wysunie do oporu, drugi wsunie do oporu, napełni olejem to nie ma bata, będą działać razem synchronicznie w przeciw-fazie. Jak jeden się wysunie, to drugi się wsunie.
2 siłowniki połączyć ze sobą na krzyż, napełnić układ olejem (tu by trzeba jakiś układ do napełniania z zaworem lub stałe ciśnienie z pompy), tak aby pełniły właśnie rolę tego drążka. W układzie zamkniętym, wsuwając jeden siłownik, drugi powinien się wysuwać. Trzecim siłownikiem skręcać jedno koło.
Dodane 32 minuty 53 sekundy:
Chociaż, po co kombinować

-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 900
- Rejestracja: 16 wrz 2016, 17:37
- Lokalizacja: centrum obróbcze
Re: Sterowanie siłowników skrętu
a wszystko to pod warunkiem że siłowniki nie będą miały przecieków wewnętrznych.
bo w przeciwnym przypadku koła będą łapały zeza
bo w przeciwnym przypadku koła będą łapały zeza

Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić prawa do rozsądku.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 4
- Posty: 6
- Rejestracja: 01 gru 2021, 20:31
Re: Sterowanie siłowników skrętu
Niestety nie ma możliwości spięcia sztywnym drążkiem kół ponieważ przestrzeń pomiędzy musi być wolna. Kolega Adi 123 podsunął pomysł który już gdzieś widziałem. Jednak taki dzielnik też chyba trzeba wyliczyć odpowiednio, bo on ma zakres błędu do 3% a niepoprawny dobór może niedokładności zwiększać. Może ma ktoś jakiś schemat z takim dzielnikiem żebym mógł ogarnąć jak to działać powinno. Oczywiście kolejne pomysły mile widziane
Dodane 15 minuty 18 sekundy:
Znalazłem dwa schematy układów synchronizacji (Źródło AGH). Może ktoś bystrym okiem sprawdzi czy to ma szanse powodzenia. Czy synchronizator silnikowy to potocznie orbitrol czy jest to zupełnie coś innego bo nie mam pojęcia czym to może być

Dodane 1 minuta 35 sekundy:
Oczywiście jeden siłownik na schemacie musi mieć odwrócone przyłącza aby działał w odpowiedni sposób dla ukłądu kierowniczego (jedno tłoczysko musi się wysuwać a drugie chować)
Dodane 15 minuty 18 sekundy:
Znalazłem dwa schematy układów synchronizacji (Źródło AGH). Może ktoś bystrym okiem sprawdzi czy to ma szanse powodzenia. Czy synchronizator silnikowy to potocznie orbitrol czy jest to zupełnie coś innego bo nie mam pojęcia czym to może być

Dodane 1 minuta 35 sekundy:
Oczywiście jeden siłownik na schemacie musi mieć odwrócone przyłącza aby działał w odpowiedni sposób dla ukłądu kierowniczego (jedno tłoczysko musi się wysuwać a drugie chować)
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 365
- Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00
Re: Sterowanie siłowników skrętu
Ten "synchronizator silnikowy", to jest właśnie ten dzielnik strumienia o którym pisałem.
A powiedz mi co za maszynę budujesz? Szybko będzie jeździć? Generalnie żeby dobrać taki synchronizator powinieneś znać chłonność układu. Na tej podstawie z katalogów sobie już możesz dobrać odpowiednią wielkość. Fakt spore przewymiarowane zwiększy błąd.
A powiedz mi co za maszynę budujesz? Szybko będzie jeździć? Generalnie żeby dobrać taki synchronizator powinieneś znać chłonność układu. Na tej podstawie z katalogów sobie już możesz dobrać odpowiednią wielkość. Fakt spore przewymiarowane zwiększy błąd.