Chciałem poznać wasze zdanie na temat stosowanych średnic kół zębatych.
Rozumiem, że zwiększając koło zębate zwiększamy skok, tzn. liczbę mm na jeden obrót, ale co jeszcze wpływa na dobór koła zębatego? Co jeszcze?
Średnica koła zębatego plusy i minusy
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 167
- Rejestracja: 14 cze 2007, 08:06
- Lokalizacja: Wrocław
W zależności gdzie to koło ma być stosowane różne czynniki decydują o parametrach koła zębatego.
Średnica koła zależy przede wszystkim od obciążenia jakie ma ono przenieść, większe moduły /czyli większe średnice/ przenoszą większe momenty. Takie same momenty można przenieść mniejszym modułem /średnicą/ ale o większej szerokości koła. O wielkości koła decydują względy konstrukcyjne np. można zastosować koło większe ale nie szersze lub odwrotnie a także czynniki technologiczne-brak możliwości wykonania danego koła /modułu/.
O wielkości koła decyduje też przełożenie jakie chcemy zastosować. Większa liczba zębów to większa średnica.
O wielkości koła decyduje też stopień pokrycia przekładni. Im większy jest stopień pokrycia tym obciążenie rozkłada się na większą liczbę zębów.
O wielkości koła decyduje wiele innych czynników jak: graniczna liczba zębów, poślizg uzębienia, wytrzymałość na zginanie , na naciski powierzchniowe itd.
Średnica koła zależy przede wszystkim od obciążenia jakie ma ono przenieść, większe moduły /czyli większe średnice/ przenoszą większe momenty. Takie same momenty można przenieść mniejszym modułem /średnicą/ ale o większej szerokości koła. O wielkości koła decydują względy konstrukcyjne np. można zastosować koło większe ale nie szersze lub odwrotnie a także czynniki technologiczne-brak możliwości wykonania danego koła /modułu/.
O wielkości koła decyduje też przełożenie jakie chcemy zastosować. Większa liczba zębów to większa średnica.
O wielkości koła decyduje też stopień pokrycia przekładni. Im większy jest stopień pokrycia tym obciążenie rozkłada się na większą liczbę zębów.
O wielkości koła decyduje wiele innych czynników jak: graniczna liczba zębów, poślizg uzębienia, wytrzymałość na zginanie , na naciski powierzchniowe itd.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1500
- Rejestracja: 03 gru 2005, 23:44
- Lokalizacja: lublin
Witam. Nie chciałem zakładać nowego tematu i podpinając się pod ten ,proszę o ...
Prace moje nad maszyną na ukończeniu ,a że maszyna ma być uniwersalna tzn. jak nie wyda to czy tamto rozwiązanie to przechodzimy na inne bez większych problemów.
Mój problem to koła zębate i pasy oraz śruby.
Więc porady potrzebuję w kwestii skoku śruby i średnicy kół . Mam koła o przełożeniu 1:1.7 nietypowe wolałbym 1:2 ale mam jakie mam śruby M ...X 2 sterowniki do ustawienia 1:1, 1:2, 1:4, 1:8 kroku.Więc podpowiedzcie czy przy takich danych ,maszyna będzie dobrze pracować ,czy konfiguracja nie nastręczy mi problemów ,czy warto coś zmienić, poprawić,wyrzucić . Może czegoś zaniechać ,a skupić się nad czymś innym.A może wszystko da się uruchomić. Maszyna ma pracować jako grawerka.
Prace moje nad maszyną na ukończeniu ,a że maszyna ma być uniwersalna tzn. jak nie wyda to czy tamto rozwiązanie to przechodzimy na inne bez większych problemów.
Mój problem to koła zębate i pasy oraz śruby.
Więc porady potrzebuję w kwestii skoku śruby i średnicy kół . Mam koła o przełożeniu 1:1.7 nietypowe wolałbym 1:2 ale mam jakie mam śruby M ...X 2 sterowniki do ustawienia 1:1, 1:2, 1:4, 1:8 kroku.Więc podpowiedzcie czy przy takich danych ,maszyna będzie dobrze pracować ,czy konfiguracja nie nastręczy mi problemów ,czy warto coś zmienić, poprawić,wyrzucić . Może czegoś zaniechać ,a skupić się nad czymś innym.A może wszystko da się uruchomić. Maszyna ma pracować jako grawerka.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1023
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
- Lokalizacja: Radomsko
Niech mnie poprawi ktoś mądrzejszy jeśli źle piszę
, ale mnie wychodzi tak: standardowy silnik krokowy ma 200 kroków/obrót, mnożąc to przez 8 (1:8 kroku) mamy 1600 mikrokroków. Skok śruby to 2mm dzieląc 2 mm przez 1600 mikrokroków otrzymujemy TEORETYCZNĄ dokładność 0.00125mm i jest to liczba, którą mnożąc możemy otrzymać liczbę całkowitą. Mnożąc ją przez 8 mamy: 0.00125*8=0.01mm. Równie dobrze, nie stosując podziału a jedynie opierając się na krokach silnika, przy takiej śrubie 1 krok=0.01mm (skok 2mm/200kroków=0.01mm)
Tyle że przy mikrokrokach silnik mogą pracować płynniej. Jeśli więc stosować jakąś przekładnię, to 1:2 - tylko po co ? Chyba że zrobić nie 1:2 ale 2:1, wtedy otrzymasz jakby układ silnik-śruba M x4 - pozostaje jedynie pytanie, czy przy 2:1 obroty nie będą za wysokie jak na śrubę trapezową (?)
Ponieważ wątek jest o kołach zębatych, chciałbym prosić o jakieś info lub podpowiedź gdzie szukać informacji, jak kalibrować układ zębatka/listwa zębata (proste zęby) aby ustawić prawidłowo obrót/posuw. Rozumiem że z mnożenia nie wyjdzie liczba całkowita, więc taki układ jest obarczony jakimś błędem ? I jak ten błąd minimalizować: czy przeliczać jeden obrót koła na ilość kroków, czy też cały obszar roboczy podzielić na kroki i z tego wyliczać kroki/obrót ? Jak to się robi w praktyce ?


Ponieważ wątek jest o kołach zębatych, chciałbym prosić o jakieś info lub podpowiedź gdzie szukać informacji, jak kalibrować układ zębatka/listwa zębata (proste zęby) aby ustawić prawidłowo obrót/posuw. Rozumiem że z mnożenia nie wyjdzie liczba całkowita, więc taki układ jest obarczony jakimś błędem ? I jak ten błąd minimalizować: czy przeliczać jeden obrót koła na ilość kroków, czy też cały obszar roboczy podzielić na kroki i z tego wyliczać kroki/obrót ? Jak to się robi w praktyce ?