Spawanie staliwa co i jak ? (zwrotnice).

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Łysol
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:37
Lokalizacja: Poznań

Spawanie staliwa co i jak ? (zwrotnice).

#1

Post napisał: Łysol » 04 maja 2011, 22:47

Witam !
Chciałbym się dowiedzieć jak się spawa staliwo .
Dokładnie chodzi o wachacze i zwrotnice przy samochodzie osobowym , które jest przerabiane do sportu .
Nie ma możliwości zakupu gotowych elementów zawieszenia , także zostaje tylko przeróbka .
Nie mam zamiaru się za to sam zabierać , ale chciałbym poznać metodę i sposób spawania .

Znajomy który się zabierał za to podpowiedział mi ,że materiał należy podgrzać do około 200 stopni C , i pospawać elektrodą do żeliwa i powoli studzić .
Niewiem z jakim efektem to mu wyszło .
Prosze o pomoc.
Ostatnio zmieniony 08 maja 2011, 13:23 przez Łysol, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7611
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#2

Post napisał: IMPULS3 » 04 maja 2011, 23:27

Staliwo spawa się tak samo jak zwyklą stal i nic więcej nie trzeba kombinować, chyba że jest to jakiś specjalny stop.

Natomiast czasem niektóre elementy zawieszeń są wykonane z żeliwa i tutaj bym się zastanowil czy taki element spawać, chyba że masz znajomości w niebie.... :roll:


Autor tematu
Łysol
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:37
Lokalizacja: Poznań

#3

Post napisał: Łysol » 05 maja 2011, 18:20

Z tego co się orientuje to właśnie staliwo ( wachacz ,zwrotnica.)
Elektroda do żeliwa będzie dobra do tego materiału , czy lepiej jakaś inna ?


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7611
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#4

Post napisał: IMPULS3 » 05 maja 2011, 22:32

Z tego co się orientuje to właśnie staliwo ( wachacz ,zwrotnica.)
Wręcz przeciwnie, z racji skomplikowanego ksztaltu ta część często odlewana jest z żeliwa, piszę tu o zwrotnicy. Sprawdż zanim zaczniesz spawać.

Elektrodą do żeliwa pospawasz jeżeli to staliwo, tylko po co? Są one drogie i stosunkowo miękkie.


bst
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 114
Rejestracja: 17 sty 2011, 15:11
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: bst » 06 maja 2011, 09:14

Akurat w moto-sporcie ktory ja znam nikt nie spawa zwrotnic i wahaczy wykonanych ze staliwa (off-road). Obspawywuje sie mosty aby byly mocniejsze, ale spawac tak wazny element jak wahacz czy zwrotnice, ryzyko straszne.
Niektorzy spawali np wasy przekladni kierowniczej (np kawalek z wieloklinem do wasa) ale jest to uznawane za druciarstwo i po prostu robi sie to inaczej (tuleja z

Reasumujac - tego sie nie spawa, zwrotnic - bo nie ma takiej potrzeby, bo zawsze mozna sobie tutaj poradzic inaczej - np gdy podwyzsza sie ramie pod drazki kierownicze po prostu robi sie nowe ramie w innym miejscu i sie je przykreca.

Wahacze sie po prostu dorabia, z odpowiednich rur. I wychodza mocniejsze niz 'kute' staliwne.


Autor tematu
Łysol
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:37
Lokalizacja: Poznań

#6

Post napisał: Łysol » 08 maja 2011, 10:58

bst pisze:Akurat w moto-sporcie ktory ja znam nikt nie spawa zwrotnic i wahaczy wykonanych ze staliwa (off-road). Obspawywuje sie mosty aby byly mocniejsze, ale spawac tak wazny element jak wahacz czy zwrotnice, ryzyko straszne.
Niektorzy spawali np wasy przekladni kierowniczej (np kawalek z wieloklinem do wasa) ale jest to uznawane za druciarstwo i po prostu robi sie to inaczej (tuleja z

Reasumujac - tego sie nie spawa, zwrotnic - bo nie ma takiej potrzeby, bo zawsze mozna sobie tutaj poradzic inaczej - np gdy podwyzsza sie ramie pod drazki kierownicze po prostu robi sie nowe ramie w innym miejscu i sie je przykreca.

Wahacze sie po prostu dorabia, z odpowiednich rur. I wychodza mocniejsze niz 'kute' staliwne.
Wiem, że wszystko idzie dorobić .
NIestety nieraz koszt dorobienia jest na tyle duży , że trzeba zrezygnować z niektórych przeróbek .
Szukam w miare opłacalnych rozwiązań . :wink:
Potrzebuję skrócić wąsy w zwrotnicy .
Można uciąć wąs nagwintować go w środku,nagwintować miejsce w zwrotnicy i przykręcić to razem na szpilce , ale czy nie lepiej pospawać ?
|CHyba ,że jakieś inne rozwiązanie . :?:
IMPULS3 pisze:Wręcz przeciwnie, z racji skomplikowanego ksztaltu ta część często odlewana jest z żeliwa, piszę tu o zwrotnicy. Sprawdż zanim zaczniesz spawać.

Elektrodą do żeliwa pospawasz jeżeli to staliwo, tylko po co? Są one drogie i stosunkowo miękkie.
A jaka inna elektroda by się nadawała do spawania zwrotnicy ?
I jak ewentualnie odróżnić staliwo od żeliwa - najprościej ?

[ Dodano: 2011-05-08, 11:18 ]
Poniżej link . Konkretne przerobienie zwrotnic :wink: .
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 6257252358
Proszę o ewentualne komentarze.


sagan
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 97
Rejestracja: 08 lut 2011, 17:32
Lokalizacja: mars

#7

Post napisał: sagan » 08 maja 2011, 11:44

z tego co widzę to po pierwsze tak grube elementy przed spawaniem powinny być fazowane. Nie widać tego na zdjęciach - może było. Jeśli nie to spawy będą trochę słabe. Za to widać przebarwienia całego elementu po spawaniu czyli temperatura była - bo musiał być. A co z naprężeniami po spawaniu? Czekać aż gdzieś pęknie?
Pomijam fakt celowości takich przeróbek, ale wiejski tuning jak widać robi cuda - bez urazy nie znam się na tym. Nawet na sport to również ryzykowne bo takie wozy poruszają się po drogach i nie wiadomo kiedy na takiego spawańca się trafi.:)


Autor tematu
Łysol
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:37
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: Łysol » 08 maja 2011, 13:18

Jakiś zagraniczny projekt .


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7611
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#9

Post napisał: IMPULS3 » 08 maja 2011, 13:45

No to komentuję: :cool:

Ta zwrotnica pokazana na foto jest raczej ze stali. Pisząc wcześniej mialem na myśli zwrotnicę która ma osadzone lożysko w sobie a ta ma wystający sworzeń, z tąd moje wcześniejsze sugestie.

Spawać możesz wieloma elektrodami od najpopularniejszej czyli różowej (ER 146)- może najslabsza ale zarazem najlepiej jest nią wylać spoinę bez ryzyka zazużlenia, albo lepsza do rzeczy bardziej odpowiedzialnych zasadowa (EB 150) niestety większe ryzyko zazużlenia spawu należy dobrze obijać żużel a prąd spawania lepiej większy niż za maly. Noi pozostaje cala plejada elektrod do spawania wszelkich elementów konstrukcyjnych, wystarczy popytać w slepie.
A najprościej pospawać migomatem.
Zanim zaczniesz spawać na gotowo to pospawaj częściowo ten element i celowo go zlam, to da jakiś obraz czy spawa się dobrze. Jeżeli zlamie się spaw to jest dobrze natomiast jeżeli spaw odpadnie od materialu spawanego to już żle.

Chociaż przychylam się do każdej opinii że spawanie elementów zawieszenia jest wielce ryzykowne!!!!! :idea:


Autor tematu
Łysol
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 6
Rejestracja: 04 maja 2011, 22:37
Lokalizacja: Poznań

#10

Post napisał: Łysol » 09 maja 2011, 21:29

No dobra a jak na 100% stwierdzić czy dana zwrotnica jest ze stali czy z żeliwa ?
Ostatnio zmieniony 09 maja 2011, 22:01 przez Łysol, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”