silny tranzystor
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
silny tranzystor
Nie jestem elektronikiem, wiec nie mam doświadczenia. to może poradzic jakiś tranzystor o dużym współczynniku wzmocnienia (może jakiś darlington), tak, żeby można zrobić końcówke pod lpt i żeby tranzystor dawał ponad 100W ???????
Tagi:
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
nie...no to ja wiem, ze tranzystor tylko "operuje" prądem...chce sterowac obciązeniem rzędu 100-120 W przy 12V.. jakieś 10 A.....
Najlepiej to wolałbym gotowy schemat...:: rezystor dostrojczy za lpt+ dioda ( nie wiem czy jest konieczna- zabezpieczenie portu??..bo chyba czasem jakieś "zmienności" występują..może kondenstor wystarczy) + tranzystor = około 100W przy powiedzmy napięciu 12V ( ale przy zachowaniu mocy- regulacji prądu...chyba im wieksze napięcie tym lepiej)
w przexiwnym raazie będzie troche zabawy z "dostrojeniem" bazy tranzystora...a tu jest zonk..bo chciałem plynnie regulowac prądem wyjściowym..bo tak naprawde nie wiem dokłądnie jaki prąd będzie optymalny-żeby silnik był w miare mocny, a nie grzał się..generalnie około 100 W
Najlepiej to wolałbym gotowy schemat...:: rezystor dostrojczy za lpt+ dioda ( nie wiem czy jest konieczna- zabezpieczenie portu??..bo chyba czasem jakieś "zmienności" występują..może kondenstor wystarczy) + tranzystor = około 100W przy powiedzmy napięciu 12V ( ale przy zachowaniu mocy- regulacji prądu...chyba im wieksze napięcie tym lepiej)
w przexiwnym raazie będzie troche zabawy z "dostrojeniem" bazy tranzystora...a tu jest zonk..bo chciałem plynnie regulowac prądem wyjściowym..bo tak naprawde nie wiem dokłądnie jaki prąd będzie optymalny-żeby silnik był w miare mocny, a nie grzał się..generalnie około 100 W
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
bez dokładnego opisu co i jak ma być sterowane trudno dobrać t.
Jeśli tylko włącz/wyłącz to może być mosfet IRL... np. IRL540N
sterowanie z poziomu ttl, do 140W. Przyda się jakaś optoizolacja.
Sterowanie płynne to albo zestaw t. z darlingtonem,
jednak kluczowe stanie się odprowadzenie ciepła
- powstanie mały piecyk elektryczny.
Lepsze byłoby sterowanie PWM mosfeta.
Jeśli tylko włącz/wyłącz to może być mosfet IRL... np. IRL540N
sterowanie z poziomu ttl, do 140W. Przyda się jakaś optoizolacja.
Sterowanie płynne to albo zestaw t. z darlingtonem,
jednak kluczowe stanie się odprowadzenie ciepła
- powstanie mały piecyk elektryczny.
Lepsze byłoby sterowanie PWM mosfeta.
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2
- Rejestracja: 05 lis 2006, 22:09
- Lokalizacja: Podlaskie
Jeśli zamierzasz sterować silnik za pomocą portu LPT to konieczne jest odseparowanie portu najlepiej za pomocą transoptora. Jest to spowodowane tym że przy odłączeniu zasilania od silnika monent obrotowy powoduje indukowanie się napięcia na uzwojeniach (można ten efekt wyeliminować wstawiając równolegle z silnikiem diodę np. BYW 29-100). Jeśli silnik ma być załączany z b.małą częstotliwością to można pokusić się o wykorzystanie przekaźnika, wtedy pozbywamy się kłopotów z separacją.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
Czyli podwójny układ darlingtona tak??? no dobrze....ale nie wyregulowałeś wejścia...znaczy prądu za transoptorem ..najlepiej zeby to był rezysstor dostrojczy..tak naprawde nie wiem jaki optymalny prąd będzie potrzebny...trzeba będzie eksperymentowac....
Apropos optoizolacji..czemu poprostu nie można zastosowac diody????? z tym ze stosując transoptor można uzyskac wzmocnienie !!!!!!! także to chyba lepsze rzeczywisćei rozwiązanie!!
Ale mozesz mi jeszce cos napsac o tej otpoizolacji...czy sygnał z lpt oranicza sie jakims rezystorem..czy na "żywca" i przy 5V..no własnie..to działa przy 5V ???
napisz cos wiecej, nie miałem z tym do czynienia jeszcze...
i jaki to jest opornik 2k2?? to jakaś nazwa rodzajowa ( sorry...ucze sie!)
to będzie najwolniejszy ukłąd na świecie,ale przecież nie budujemy wzmacniacza audio ...
Apropos optoizolacji..czemu poprostu nie można zastosowac diody????? z tym ze stosując transoptor można uzyskac wzmocnienie !!!!!!! także to chyba lepsze rzeczywisćei rozwiązanie!!
Ale mozesz mi jeszce cos napsac o tej otpoizolacji...czy sygnał z lpt oranicza sie jakims rezystorem..czy na "żywca" i przy 5V..no własnie..to działa przy 5V ???
napisz cos wiecej, nie miałem z tym do czynienia jeszcze...
i jaki to jest opornik 2k2?? to jakaś nazwa rodzajowa ( sorry...ucze sie!)

-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 694
- Rejestracja: 10 lip 2005, 15:13
- Lokalizacja: Polska
Trochę nauki przed tobą .2k2 to 2,2 kom .To nie jest podwójny układ darlingtona.
Schemat który ci narysowałem nie umożliwia regulacji prądu ,to znaczy nie bezpośrednio .Możesz regulować prąd dając na wejście sygnał PWM .
Gdyby regulować prąd za pomocą rezystora i niepełnego wysterowania tranzystorów ,będzie się na nich wydzielała ogromna moc od kikunastu do kilkuset W w zależności od nastawionego prądu .
W twoim przypadku najłatwiej regulować prąd napięciem zasilającym .
12V to na pewno jest za dużo musisz zejść niżej np 9V Poniżej 7 V trzeba zmienić tranzystory na inne .
Generalnie to wygląda tak- jeśli będziesz zasilał alternator napięciem np.7V i przy tym napięciu prąd w uzwojeniu będzie wynosił np 10 A to dla trzech faz i sprawności ok 30 %
uzyskasz moc mechaniczną silnika ok 50- 70 W .To jest znacznie więcej niż silnik krokowy za 300 zł
Tak przerobiony alternator przy pracy pólkrokowej sterowany bezpośrednio z turbocnc będzie miał 36 kroków na obrót. Ponieważ indukcyjność uzwojeń jest mała spokojnie można uzyskać 10 obr/s bez znacznego spadku momentu.
Można też zrobić sterownik z czoperem wtedy napięcie zasilające może być wyższe ale sterownik będzie dużo bardziej skomplikowany .
Schemat który ci narysowałem nie umożliwia regulacji prądu ,to znaczy nie bezpośrednio .Możesz regulować prąd dając na wejście sygnał PWM .
Gdyby regulować prąd za pomocą rezystora i niepełnego wysterowania tranzystorów ,będzie się na nich wydzielała ogromna moc od kikunastu do kilkuset W w zależności od nastawionego prądu .
W twoim przypadku najłatwiej regulować prąd napięciem zasilającym .
12V to na pewno jest za dużo musisz zejść niżej np 9V Poniżej 7 V trzeba zmienić tranzystory na inne .
Generalnie to wygląda tak- jeśli będziesz zasilał alternator napięciem np.7V i przy tym napięciu prąd w uzwojeniu będzie wynosił np 10 A to dla trzech faz i sprawności ok 30 %
uzyskasz moc mechaniczną silnika ok 50- 70 W .To jest znacznie więcej niż silnik krokowy za 300 zł
Tak przerobiony alternator przy pracy pólkrokowej sterowany bezpośrednio z turbocnc będzie miał 36 kroków na obrót. Ponieważ indukcyjność uzwojeń jest mała spokojnie można uzyskać 10 obr/s bez znacznego spadku momentu.
Można też zrobić sterownik z czoperem wtedy napięcie zasilające może być wyższe ale sterownik będzie dużo bardziej skomplikowany .
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt: