Silnki tarczowe z uzwojeniem drukowanym ?

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.
Awatar użytkownika

kostner
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 18
Posty: 1290
Rejestracja: 13 gru 2005, 04:41
Lokalizacja: Haan / Niemcy

#191

Post napisał: kostner » 08 paź 2006, 23:13

Hmm bedzie trzeba to przemyslec w sumie takie uzwojenie latwiej zrobic niz nawijac cewki. Pytanie tylko jak komutator rozwiazac bo w te opto cos tam nie mam ochoty sie bawic :(


Jeżeli prąd nas nie zabije to nas napewno nie wzmocni :(

Tagi:


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#192

Post napisał: Zbych07 » 08 paź 2006, 23:29

kostner pisze:Pytanie tylko jak komutator
do testów - szczotki - będzie dużo łatwiej niż w poprzedniej wersji tarczowego.

a dalej .... :neutral: ........ może Kolega GumiRobot rozwinie temat pierścieni ślizgowych.

Kurde, coś się wymyśli :grin: Naważniejsze żeby ruszył pierwszy tarczowy i pierwszy liniowy :mrgreen:


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#193

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 09 paź 2006, 01:38

panowie, pokusilo mnie i rozebralem tez ten nowy silnik tarczowy :grin: . i niestety okazalo sie ze ma magnesy alnico, i po zlozeniu du** blada. moc spadla drastycznie cos na podobienstwo tego pierwszego ktory rozbieralem. magnesy ktore zakupilem wpakowalem w ten nowy silnik osadzone na pierscieniach stalowych. magnesy oryginalne mialy wymiary 3/4" srednicy i grubosc 1/2" te ktore kupilem mialy 3/4" srednicy i 1/4" grube. pierscienie stalowe zamykajace obwod magnetyczny zalatwily roznice grubosci. (tak wiec narazie nie mam ani magnesow ani pierscieni do testow tego pierwszego wrinika)
po zlozeniu wszystkiego jak wlacze silnik na luzno to pobiera mniejszy prad teraz jak wszesciej o ok. 0.15A ,a moc wydaje mi sie ze wzrosla. niestety nie posiadam nic do pomiaru mocy wiec nie moge powiedziec wartosci, ale wczesniej zatrzymanie kleszczykami (przez szmate bo nie chcialem uszkodzic oski) bylo latwiejsze jak teraz.
oznacza to ze producent pisal prawde ze magnesy nedoymowe przy mniejszych rozmialach daja wiecej mocy w porownaniu z np. alnico. inna rzecza ktora zmienilem to przelozylem oske wirnika tak aby wychodzila po drugie stronie a nie tak jak bylo po stronie komutatora.

napewno warto by przetestowac obydwa rozwiazania i porownac. tak mi chodzi po glowie bo nie mam gdzie wykonac takiej plytki aby wziasc dysk np. z cd i nawinac uzwojenia na kleju z drutu na ksztalt sicizek. troche misterna praca, ale z odpowiednio przygotowanym dyskiem i szablonami wydaje sie calkiem mozliwe do wykonania. bylo by to znacznie prostrze w silniku liniowym gdzie zwoje trzebaby nawinac na plaska, prostokatna plytke.

p.s.
dobrze ze nie mialem wiekszych magnesow bo chyba przykleilbym sie razem z nimi. jak juz sie przykleji kilka do pierscienia to kazdy nasteply czepia sie coraz mocniej. do klejenia magnesow nalezy przygotowac sobie odpowiednie stanowisko i keszcze z aluminium albo nierdzewki. takowych nieposiadalem i uciapalem sie klejem jak dziecko.
Załączniki
pierscien z neodymami.jpg
pierscien z neodymami.jpg (77.94 KiB) Przejrzano 2540 razy
alnico.jpg
alnico.jpg (63.21 KiB) Przejrzano 2552 razy
koncowki zgrzewane.jpg
koncowki zgrzewane.jpg (66.85 KiB) Przejrzano 2544 razy
Ostatnio zmieniony 09 paź 2006, 18:43 przez ERNEST KUCZEK, łącznie zmieniany 1 raz.
POZDRAWIAM


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#194

Post napisał: Zbych07 » 09 paź 2006, 07:00

ERNEST KUCZEK pisze:do klejenia magnesow nalezy przygotowac sobie odpowiednie stanowisko
Teraz rozumiem dlaczgo Gościu z ameryki budujący prądnicę do rozmieszczania magnesów neodymowych używał szablonu ze sklejki ( dysk z wyciętymi otworami na magnesy ) :smile: . W miejsce magnesu ( otwór w szablonie ) trochę kleju , następnie jedziemy sobie magnesem po szablonie ......... aż wpadnie w otwór :wink: .

Trzeba poszukać metody na pomiar mocy :???:

Znalazłem na forum ( dla modelarzy ) metodę ma pomiar obrotów.
Potrzebny jest miernik mierzący częstotliwość ( mój ma - Hz :grin: ) ,
foto element z myszki, szeregowo łączymy z opornikiem 14k i zasilaniem ( 4 paluszki ),
na wirnik silnika zakładamy tarczę z jednym nacięciem, które potem śmiga w szczelinie fototranzystora - pomiar częstotliwości daje obroty ..... na sekundę :???: , ale to nie problem :mrgreen:

Inny Gościu użył miernika , fotodiody , i jednego dowolnego ogniwa ....... też działa, tyle że pomiary przy sztucznym świetle może czsem zakłócać 50Hz.

[ Dodano: 2006-10-09, 10:11 ]
GumiRobot pisze:Jedynym mankamentem jest tu konieczność zastosowania laminatu trówarstwowego
GumiRobot pisze:lub wykonanie wirnika ze sklejonych ze sobą dwu dwuwarstwowych laminatów
Mogą powstać dodatkowe mankamenty :???: - dodatkowe warstwy miedzi mogą ( ale nie muszą ) wywoływać wpływ na pola magnetyczne . Klejenie laminatów powiększy masę rotora, co zwiększy jego bezwładność.

Muszę co prawda przyznać, że z drugiej strony zastanawiłem się nad klejonym wirnikiem - dwa cieniutkie miedziowane laminaty........... rozdzielone trzecim :neutral: Trzeci , środkowy nie na całej powierzchni, ale tylko w postaci pierścieni ( przy krawędziach tarczy - zewnętrznej i wewnętrznej ) Czyli wirnik pusty w środku :razz: .
Po jaki czort ? ........... dla usztywnienia wirnika, gdyby miał ciągoty do odkształceń na wyższych obrotach.
Taka skrzynkowa konstrukcja powinna być wystarczająco lekka i bardzo sztywna.
............... Ciekawe tylko jak z odprowadzaniem ciepła ? :???:


anoda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 468
Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
Lokalizacja: P?ock

#195

Post napisał: anoda » 09 paź 2006, 12:27

Oserwując prace Kolegów pozwoliłem sobie sformułować pytanie:

Czy zmiana magnesów spowoduje wzrost mocy lub momentu silnika i jak to zmierzyć?

moment obrotowy silnika zależy :
a) od natężenia strumienia magnetycznego
b) prądu przepływajacego przez uzwojenia

Jeżeli w trakcie przeróbek wymieniamy magnesy i spodziewamuy się wzrostu pola magnetycznego to najlepszynm miernikiem jest zmiana pracy z silnikowej na prądnicową i pomiar napięcia na zaciskach silnika przy napędzaniu wirnika np wiertarką elektryczną. Zakładamy oczywiście ,że w obu próbach wał silnika kręci się z taka samą prędkością.
Metoda ta może służyć do kontroli obwodu magnetycznego w aspekcie długoczasowym i do porównań serwisowych - przed i po remoncie.
Pozdrawiam

Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 31
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#196

Post napisał: 251mz » 09 paź 2006, 17:14

dobry pomysł, trzeba to zastosowac


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#197

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 15 paź 2006, 04:34

cos stanelo w temacie, jakies postepy?
POZDRAWIAM


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#198

Post napisał: Zbych07 » 15 paź 2006, 20:07

Stanło - trwa szykowanie zaplecza technicznego :wink:.
Niedługo powstanie projekt pierwszego silnika - w umyśle już jest ,
ale potrzebny na papierze z wymiarami.
Z uwagi na względnie łatwiejszy do wykonania wirnik - dwuuzwojeniowy.
Przyczym zacznę od końca, najpierw konstrukcja a na deser wirnik.
Pierwsza konstrukcja raczej miniaturowa - mam magnesy fi 12 .
Zobaczymy ile wyciśniemy ..... :neutral: ... jeśli dygnie.
Konstrukcja powinna umożliwiać łatwe modyfikacje - też jest już pomysł.

A jak sprzęcik do pomiaru momentu ?


ERNEST KUCZEK
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 79
Posty: 1121
Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
Lokalizacja: planeta ziemia

#199

Post napisał: ERNEST KUCZEK » 18 paź 2006, 03:28

wlasnie doszly plytki pcb, grubosc miedzi .13mm grubosc clakowita 1.6mm, majc to w rece wydaje mi sie ze grubsze plytki nie maja sensu. zrobilem czesciowa probe trawienia najtrudniejszej czesci wirnika, czyli komutatora. jet to moje pierwsze trawinie plytek wiec efekt taki sobie, ale wyglada ze wykonanie winrika ta metoda jest jak najbardziej realne.
Załączniki
komutator2.jpg
komutator2.jpg (44.67 KiB) Przejrzano 2695 razy
komutator1.jpg
komutator1.jpg (44.07 KiB) Przejrzano 2693 razy
POZDRAWIAM


Autor tematu
Zbych07
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 47
Posty: 1479
Rejestracja: 21 cze 2006, 23:26
Lokalizacja: Pruszków

#200

Post napisał: Zbych07 » 18 paź 2006, 07:18

Jaką metodą wykonałeś te płytki ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”