Silnik krokowy 3 Nm z przekładnią planetarną 5:1
Jakie wartości wpisać: Steps per i Velocity żeby to w miarę się obracało?
Jaką max prędkość można uzyskać przy tym zestawie?
Silnik z przekładnią
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2224
- Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Silnik z przekładnią
Po prostu mnożysz lub dzielisz wszystko przez 5.
Zamiast 200 kroków masz 5x200 (x mikrostep)
Typowy krokowiec utrzymuje moment do 500 rpm. Zatem tu uzyskasz ok. 100 rpm. Ale zyskujesz na momencie, więc przy małych obciążeniach, prędkość może wzrosnąć do 4 razy (przy niskim mikrokroku).
To nie jest silnik do osiąganie wysokich prędkości, ale wysokiego momentu i precyzji. Ale przy napędzie na paskach czy listwą, przełożenia się zniosą.
Zamiast 200 kroków masz 5x200 (x mikrostep)
Typowy krokowiec utrzymuje moment do 500 rpm. Zatem tu uzyskasz ok. 100 rpm. Ale zyskujesz na momencie, więc przy małych obciążeniach, prędkość może wzrosnąć do 4 razy (przy niskim mikrokroku).
To nie jest silnik do osiąganie wysokich prędkości, ale wysokiego momentu i precyzji. Ale przy napędzie na paskach czy listwą, przełożenia się zniosą.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 9294
- Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Silnik z przekładnią
Najprawdopodobniej będziesz niemile zaskoczony.
To jest przekładnia planetarna jednostopniowa, a takie mają przełożenie nie będące liczbą całkowitą.
Na przykład 1:3.71 albo 1:5.18...
Do tego dochodzi luz nawrotny...
Oczywiście takie silniki też się nadają do użytku, ale dopóki nie pomierzysz, to nie będziesz wiedział co kupiłeś.
Sam pomiar jest banalnie prosty, ale bardzo czasochłonny.
Po prostu rysujesz flamastrem kreskę przez oś i obudowę, robisz pełny obrót zadając pewną liczbę kroków i sprawdzasz czy kreski się pokrywają.
Potem robisz to samo, tylko zadajesz dziesięć albo sto obrotów, wtedy błąd mnoży się przez liczbę obrotów.
Trochę trudniej zmierzyć luz nawrotny, ale to też jest możliwe domowym sposobem, na przykład montując miniaturowy laser poprzecznie do osi silnika. Oczywiście silnik musi być do czegoś solidnie przykręcony. Potem zadajesz np. 100 kroków do przodu, zaznaczasz gdzie pada plamka lasera, robisz znowu 100 kroków do przodu i 100 do tyłu. Teoretycznie plamka nie ma prawa wrócić w poprzednie położenie, ale cuda się zdarzają - nowa przekładnia z lekkim napięciem może być praktycznie bezluzowa.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 365
- Rejestracja: 20 lis 2020, 18:00
Re: Silnik z przekładnią
tuxcnc pisze:Trochę trudniej zmierzyć luz nawrotny, ale to też jest możliwe domowym sposobem,
Można też to na czujnik zegarowy zrobić, na gotowej maszynie, uzyskując, z dobrą dokładnością wartość tego luzu (a w zasadzie to całego luzu nawrotnego danej osi), co pozwala skompensować jego wartość- wystarczy dojechać do czujnika zegarowego, wyzerować go, i powoli odjeżdżać (mówimy tu o odjeżdżaniu o pojedyncze części mm), i zobaczyć po ilu tych jednostkowych ruchach zmieni się wskazanie czujnika zegarowego