silnik stirlinga
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
silnik stirlinga
czy ktos sie bawil lub bawi w robienie modeli silnikow stirlinga? prosze o podzielenie sie doswiadczeniami, tym bardziej jesli do budowy zostala uzyta maszynka cnc wlasnej proukcji.
[ Dodano: 2006-04-26, 01:36 ]
oto link do jednych z najlepiej wykonanych (mam na mysli sprawnosc) takich silnikow. moze warto dodac ze sa to silniki ktore dzialaja na zasadzie roznicy temperatur. dobrze wykonany zaczyna dzialac postawiony na dloni.
http://www.stirlingengine.com/
[ Dodano: 2006-04-26, 01:36 ]
oto link do jednych z najlepiej wykonanych (mam na mysli sprawnosc) takich silnikow. moze warto dodac ze sa to silniki ktore dzialaja na zasadzie roznicy temperatur. dobrze wykonany zaczyna dzialac postawiony na dloni.
http://www.stirlingengine.com/
POZDRAWIAM
Tagi:
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
a mi checi nie zabraklo i zbudowalem praktycznie na stole w kuchni. niestety jakie warunki budowy taka sprawnosc. silnik kreci sie max. 100 obr/min. postawiony na szklance z goraca herbata.bartuss1 pisze:swego czasu chciałem to zbudować, nawet przegoglowałem pół dnia w poszukiwaniu rysunków jak to działa itp, w końcu znalazłem, a potem jakoś chęci mnie opadły z pytaniem i co z tego że działa skoro do niczego sie nie nadaje ?
a jesli chodzi o zastosowanie to sie mylisz bo jest ten silnik stosowany (co prawda rzadko ale jest)na okretach oraz w generatorach. poza tym zamiescilem ten temat w dziale hobby, a tu nie ma znaczenia czy to sie nadaje do czegos.
[ Dodano: 2006-05-15, 04:26 ]
ogolna zasada dzialania rysunek sciagniety z internetu
dwa zdjecia to moj model
- Załączniki
-
- tech2b.gif (20.82 KiB) Przejrzano 32984 razy
-
- stirling11.JPG (18.51 KiB) Przejrzano 33027 razy
-
- stirling111.jpg (35.6 KiB) Przejrzano 33029 razy
POZDRAWIAM
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 98
- Rejestracja: 10 lip 2006, 18:25
- Lokalizacja: Grodzisk Maz
Sprawności to one nie mają aż takiej cudownej, bez przesady, mają parę dużych zalet, ale mają też kilka wad. BTW kiedyś jeden fachman od stirlingów słusznie zauważył w deseń "pewnie że samochody osobowe mogłyby mieć stirlingi - paliłby tyle co teraz i to byle jakiego paliwa, i spełniałyby normy spalin o których silniki wewnętrznego spalania moga pomarzyć. Ale nie będzie ich, bo kilkadziesiąt czy kilkaset tysięcy wysokożaroodpornych głowic zużyłoby roczną produkcję np. kobaltu, a na to nikt sobie nie pozwoli, szczególnie lotnictwo i militarni". No, teraz już niby są ceramiki, ale jeszcze im daleko do masówki.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 98
- Rejestracja: 10 lip 2006, 18:25
- Lokalizacja: Grodzisk Maz
Nie pamiętam. Stirlingi, wiadomo, przy danej mocy, im mniejszy stirling, tym wyższa temperatura głowicy, dla tego nuklearnego Strilinga NASA podają rzędu HT=1000, LT=500 i 7kg/kW, sprawność gdzieś między 20 a 30%. Czyli dla osobowego samochodu 50kW ważyłby 350kg, plus do tego wymienniki, których NASA w kosmosie raczej nie potrzebuje
Czyli żeby zrobić porównywalny z obecnym spalinowym, to HT musiałoby być sporo wyższe niż w tym NASA, rzędu raczej 2000 niż 1000K. Moim zdaniem, to techniczne dosyć trudne, głowica, tłok i uszczelnienia pracujące gdzieś pomiędzy 1500 a 2000, i to w sposób ciągły.

-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 988
- Rejestracja: 19 cze 2004, 23:22
- Lokalizacja: lodz
cieplo ktore jest marnowane przez system chlodzenia i uciekajace ze spalinami nie mozna by wg mnie wykozystac do zasilania tego silnika gdyz trzba by je w jakis sposob magazynowac a silnik spalinowy kociol czy podobny posiada 2 zrodla ciepla dolne i gorne im roznica temp jest wieksza tym silnki kociol ma wieksza sprawnosc nie wyobrazam sobie mozliwosci magazynowania tej energii w tak malym pojedzie jakim jest auto
pamietac trzeba ze dobry diesel to 50% a benzynowy 30% sprawnosci a reszta ucieka w atmosfere zasada dzialania jest praosta i polega na zamianie enegi cieplnej na prace gdy taki uklad uszczelnic i zbierac uciekajaca energie nie wiem czy jest to mozliwe
ale jakby bylo mozliwe to kazda elektrownia konwencjonalna taki uklad by stosowala dla przykladu sprawnosc elektrowni konwencjonalnej to ok 40% a reszta ucieka przez przyslowiowy komin
jak ktos szuka oszczednosci to powinien podniesc temp spalania ponad parametry krytyczne wyzsza temp spalania = wieksza sprawnosc
pamietac trzeba ze dobry diesel to 50% a benzynowy 30% sprawnosci a reszta ucieka w atmosfere zasada dzialania jest praosta i polega na zamianie enegi cieplnej na prace gdy taki uklad uszczelnic i zbierac uciekajaca energie nie wiem czy jest to mozliwe
ale jakby bylo mozliwe to kazda elektrownia konwencjonalna taki uklad by stosowala dla przykladu sprawnosc elektrowni konwencjonalnej to ok 40% a reszta ucieka przez przyslowiowy komin
jak ktos szuka oszczednosci to powinien podniesc temp spalania ponad parametry krytyczne wyzsza temp spalania = wieksza sprawnosc
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 1121
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 02:59
- Lokalizacja: planeta ziemia
nie wiem po co chcesz magazynowac jakies cieplo. przeciez przez silnik stirlinga musi przeplywac cieplo a nie byc zamkniete. tak wiec moze nie wyrazilem sie jasno, ale chodzi mi aby przepuscic cieplo pochodzace z silnika i spalin przes stirlinga do chlodnicy aby uzyskac roznice temperatur. wiec jakiekolwiek magazynowanie nie jest potrzebne.
POZDRAWIAM