Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 20
- Rejestracja: 17 wrz 2009, 12:46
- Lokalizacja: Śląsk
Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
Cześć.
Mam silnik elektryczny 3 fazowy 750W
Robię prymitywną zmianę tarcz szlifierskich
Z silnika będzie wyjście na kwadrat
W przełączalnych "odbiorczych elementach" będą otwory na kwadrat. Będa one dodatkowo ułożyskowane.
Zagadka : Jak najprościej zatrzymać silnik w konkretnym położeniu wału (dowolnie 0, 90, 190, 270 stopni)
Przychodzi mi na myśl
1. falownik + encoder
2. mechaniczny sposób: normalny stycznik i potem siłownik pneumatyczny który przestawi wał silnika w konkretne położenie.
3. zastosowanie jakiegoś sprzęgła i docisku pneumatycznego? tutaj nie trzeba ustawiać żadnego położenia wału...
Czy są jakieś gotowe rozwiązanię gdzie mógłbym to skopiować?
Dodane 1 godzina 6 minuty 42 sekundy:
a może sprzęgło cierne albo sprzęgło odśrodkowe + do każdego odbiorczego urządzenia dzwon sprzęgła?
Mam silnik elektryczny 3 fazowy 750W
Robię prymitywną zmianę tarcz szlifierskich
Z silnika będzie wyjście na kwadrat
W przełączalnych "odbiorczych elementach" będą otwory na kwadrat. Będa one dodatkowo ułożyskowane.
Zagadka : Jak najprościej zatrzymać silnik w konkretnym położeniu wału (dowolnie 0, 90, 190, 270 stopni)
Przychodzi mi na myśl
1. falownik + encoder
2. mechaniczny sposób: normalny stycznik i potem siłownik pneumatyczny który przestawi wał silnika w konkretne położenie.
3. zastosowanie jakiegoś sprzęgła i docisku pneumatycznego? tutaj nie trzeba ustawiać żadnego położenia wału...
Czy są jakieś gotowe rozwiązanię gdzie mógłbym to skopiować?
Dodane 1 godzina 6 minuty 42 sekundy:
a może sprzęgło cierne albo sprzęgło odśrodkowe + do każdego odbiorczego urządzenia dzwon sprzęgła?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 3767
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
Elektronicznie za pomocą enkodera to najprościej i najnowocześniej.
Ale da się i mechanicznie. Możesz dać tam krzywkę oraz silny magnes. Tak aby spowodować wystąpienie silnego momentu zaczepowego (jak w silnikach krokowych czy BLDC). Na wysokich obrotach nie będzie tego mocno czuć. Ale na niskich będzie czuć silnie, i będzie to przekręcało silnik w odpowiednie położenie.
Jeszcze prościej chyba na magnesach (będzie mniejsze).
Taką piastę trzeba zrobić (wymiary na oko, żeby pasowały do jakiegoś standardowego wałka z silnika):
W to wrzucamy magnesy, tutaj 5 x 10 x 10 mm. Dobrze by to było potem zabezpieczyć jakimś pierścieniem plastikowym, np. dużą rurką termokurczliwą (żeby siła odśrodkowa nie oderwała magnesów). No i jeden magnes umieszczany nieruchomo na boku:
Będzie to miało dość siły żeby spozycjonować wirnik silnika.
Ten nieruchomy magnes dobrze by było żeby był odsuwany. Bo inaczej na obrotach będzie się to trochę grzało (od prądów wirowych).
Ale da się i mechanicznie. Możesz dać tam krzywkę oraz silny magnes. Tak aby spowodować wystąpienie silnego momentu zaczepowego (jak w silnikach krokowych czy BLDC). Na wysokich obrotach nie będzie tego mocno czuć. Ale na niskich będzie czuć silnie, i będzie to przekręcało silnik w odpowiednie położenie.
Jeszcze prościej chyba na magnesach (będzie mniejsze).
Taką piastę trzeba zrobić (wymiary na oko, żeby pasowały do jakiegoś standardowego wałka z silnika):

W to wrzucamy magnesy, tutaj 5 x 10 x 10 mm. Dobrze by to było potem zabezpieczyć jakimś pierścieniem plastikowym, np. dużą rurką termokurczliwą (żeby siła odśrodkowa nie oderwała magnesów). No i jeden magnes umieszczany nieruchomo na boku:

Będzie to miało dość siły żeby spozycjonować wirnik silnika.
Ten nieruchomy magnes dobrze by było żeby był odsuwany. Bo inaczej na obrotach będzie się to trochę grzało (od prądów wirowych).
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 3052
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
I takie będzie piękne szarpanie wirnikiem że można będzie silnik zastosować jako silnik wibracyjny .Głupszego rozwiązania w życiu nie widziałem pomimo swoich 56 lat ,za takie herezje powinieneś skończyć na stosie . Już przynajmniej od 100 lat ludzie stosują precyzyjne zatrzymywanie silnika na sprzęgle zsynhronizowanym z hamulcem i jakoś nikt nie wpadł na taki pomysł nawet go nie określę bo tux to robi perfekcyjnie. A o stosowaniu sprzęgła proszkowego pewnie nie słyszałeś boś za młody pewnie do tego jeden czujnik indukcyjny łapiący sygnał z metalowego wentylatora silnika i dowolny sterownik zliczający impulsy i zatrzymuje się tam gdzie chcesz .atom1477 pisze:Jeszcze prościej chyba na magnesach
Dodane 6 minuty 23 sekundy:
żadnego silnika nie zatrzymasz precyzyjnie przy pomocy stycznikazsakul pisze:mechaniczny sposób: normalny stycznik i potem siłownik pneumatyczny który przestawi wał silnika w konkretne położenie
Dodane 9 minuty 31 sekundy:
nie wiem czy nadal są pewnie tak ale były na pewno w maszynach o nazwie Arvor to maszyny do robienia worków foliowych był tam silnik 3 fazowy 2,2Kw który napędzał wałki ciągnące za pomocą sprzęgła a zatrzymanie było hamulcem oba sterowane elektrycznie z tego co pamiętam 24vdc do odliczania drogi używano enkodera 500imp maszyna zatrzymywała wałki z dokładnością 1-2mmzsakul pisze: Czy są jakieś gotowe rozwiązanię gdzie mógłbym to skopiować
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 3767
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
Panie silnik przełączony w trójkąt.tristar0 pisze: ↑26 gru 2023, 17:22I takie będzie piękne szarpanie wirnikiem że można będzie silnik zastosować jako silnik wibracyjny .Głupszego rozwiązania w życiu nie widziałem pomimo swoich 56 lat ,za takie herezje powinieneś skończyć na stosie .atom1477 pisze:Jeszcze prościej chyba na magnesach
Jakoś silniki BLDC czy krokowe nie wpadają w duże wibracje mimo momentu zaczepowego.
Poza tym magnes można odsuwać podczas obrotów i moment zaczepowy zniknie.
Od kiedy to położenie kątowe podaje się w mm?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 3052
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
to jak napięcie na silnik 3fazowy masz zamiar podawać ze stoerownika silnika krokowego ,czy poprostu nie widzisz różnicy w działaniu i budowie silnika asynchronicznego czy krokowego o blcd nie wspomnęatom1477 pisze:Jakoś silniki BLDC czy krokowe
Dodane 1 minuta 18 sekundy:
nie kątowe a liniowe podałem czyli kątowe jest jeszcze bardziej precyzyjne .atom1477 pisze:Od kiedy to położenie kątowe podaje się w mm
Dodane 39 sekundy:
słucham panie falownikatom1477 pisze:Panie silnik przełączony w trójkąt
Dodane 4 minuty 57 sekundy:
bo w tym zastosowaniu ważna była długość a skoro długość detalu była powtarzalna to tym bardziej kąt .
Dodane 12 minuty 6 sekundy:
Nawijasz w tych postach makaron ludziom na uszy nie mając o sterowaniu a o falownikach to już żadnego ,tylko przykłady wręcz z Yt naiwne dla naiwnych , I co zastosujesz magnesy do zatrzymywania w pozycji i przed zatrzymaniem wirnik będzie tarmoszony prawo i lewo wibracjami magnesów aż do zatrzymania .Faktycznie genialne że nikt tego nie stosuje .
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 3767
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
Nic nie rozumiesz jak miał działać ten wynalazek. On nic nie zmienia w działaniu i zasilaniu samego silnika.
Tego nie wiadomo bo nie podałeś średnicy.
Przypomnę jeszcze że nie upieram się przy tym rozwiązaniu. Podałem je tylko jako przykład. Nawet napisałem że lepsze jest elektroniczne z enkoderem.
zsakul sobie wybierze co mu pasuje.
Ostatnio zmieniony 26 gru 2023, 18:07 przez atom1477, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 3052
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
a co tu ma średnica tych wałków do precyzyjnego zatrzymania .Miała 80mm jeśli zastosuje enkoder np 100imp bedzie miał wręcz idealny podział co 90st 25 imp prościej się nie da .atom1477 pisze:Tego nie wiadomo bo nie podałeś średnicy
Dodane 1 minuta 31 sekundy:
stosując sprzęgło nawet cierne i hamulec oś zatrzyma mu się w punkt który wybierze co 90 stopni
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 3052
- Rejestracja: 21 sty 2020, 17:48
- Lokalizacja: Toruń miasto Tadeusza R
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
zakładam że autor to miał na myśli poza tym 190 bo się zakręcił i miało być 180 a ty wrzutkę robisz z podziałem co 45 st to kto tu czego nie zrozumiał .zsakul pisze: konkretnym położeniu wału (dowolnie 0, 90, 190, 270 stopni)
Dodane 2 minuty 53 sekundy:
atom1477 pisze:Twoim zdaniem nic nie ma
1 mm na długości worka 650mm to nadal nic nie ma ,zapewniam cię .atom1477 pisze:I 1 mm dokładności oznacza
Mam wyrypane na wszelkiej maści proroków ,mędrców i wszystkich którzy stawiają się ponad innymi ,i tak ich zjedzą robaki
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 3767
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Silnik elektryczny - zatrzymanie w odpowiednim miejscu
Tak jak pisałem: nie zrozumiałeś jak to miało działać. Obróć sobie piastę z mojego rysunku o 45°, i zobacz co magnesy na to.
Tego nie neguję. Ale to nijak nie świadczy o dokładności kątowej zatrzymywania wałków.
Dopiero wiedząc że wałek ma 80 mm średnicy można policzyć dokładność kątową. Wyjdzie ≈ 1.5° czyli całkiem dobra, no ale to wiemy dopiero odkąd wiemy jaka jest średnica. Gdyby wałek miał 8 mm to by było 15°. Dla Ciebie może to to samo, ale dla mnie nie.