Remont WS 15

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC
Awatar użytkownika

Tom01
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 12
Posty: 88
Rejestracja: 26 cze 2011, 14:16
Lokalizacja: Białystok

#221

Post napisał: Tom01 » 31 sie 2015, 18:10

rkowalski pisze:Tom01 a Ty jak mocujesz imadło do stołu? Nakretki T'owe?
Skoro stół ma rowki teowe to do mocowania potrzebne są śruby teowe lub nakrętki teowe.

Imadło to pikuś, mam gorszy problem:

Obrazek

Otwory ni choroby nie pasują do rowków i muszę dorabiać płytę pośrednią.


Tomasz
Moja pasja i praca - mva.pl

Tagi:


rkowalski
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 38
Posty: 76
Rejestracja: 26 sie 2015, 13:17
Lokalizacja: Chojna

#222

Post napisał: rkowalski » 01 wrz 2015, 21:29

Z tą płytą nie powinno być problemu, kawał blachy i parę otworów;) a wrzeciono też w bydgoszczy brałeś? Drogie było? Jeszcze jedno, mam do niej dtr'ke ale chciałbym wiedzieć czy jest jedna wersja? A może kilka? Pozdrowionka;)

Awatar użytkownika

Tom01
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 12
Posty: 88
Rejestracja: 26 cze 2011, 14:16
Lokalizacja: Białystok

#223

Post napisał: Tom01 » 02 wrz 2015, 10:40

Wrzeciono kosztuje ok 270 zł. DTR jest wiele wersji, różniących się opracowaniem, numerami części.
Tomasz
Moja pasja i praca - mva.pl


Jawojt
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 17
Rejestracja: 02 sty 2006, 17:20
Lokalizacja: Płoki

#224

Post napisał: Jawojt » 05 wrz 2015, 00:13

Witam
Niedawno nabyłem wiertarkę WS 15 i podobnie jak innych czeka mnie remont. Zanim się poddam i wyślę ją do jakiejś firmy /problemy z luzami tulei wrzecionowej i biciem wrzeciona/ postanowiłem trochę powalczyć. Zacząłem od łożysk. Po zdemontowaniu wrzeciona okazało się, że tokarz który toczył wrzeciono przejechał wymiar pod dolne łożyska o około 0,02 mm /śruba mikrometryczna pokazuje 24,98/. Co prawda potem ratował się punktując /nakłuwając (nie znam fachowej nazwy) powierzchnię czopa ale łożysko 6205 na czop wrzeciona wsuwa się luźno /przesuwa się pod swoim ciężarem/. Tutaj moje pytania :
>czy taki stan dyskwalifikuje wrzeciono i trzeba je wymienić czy jest jakiś sposób skutecznej naprawy?
>czy bicie wrzeciona pomierzone na trzpieniu MK2 o wartości około 0,15 mm spowodowane jest powyższą wadą?

Ponadto mam prośbę o informację na temat pasowania łożysk. Według załączonego na forum rysunku wrzeciona czopy mają tolerancję j5. Czy może ktoś podać jaka jest tolerancja gniazd łożyskowych w tulei wrzecionowej. Jeżeli ktoś posiada rysunek wymiarowy tulei wrzecionowej może go zamieścić na forum lub przesłać na maila to proszę.

Pozdrawiam
Jawojt

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 11915
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#225

Post napisał: RomanJ4 » 05 wrz 2015, 09:08

Jawojt pisze:Co prawda potem ratował się punktując /nakłuwając (nie znam fachowej nazwy) powierzchnię czopa ale łożysko 6205 na czop wrzeciona wsuwa się luźno /przesuwa się pod swoim ciężarem
Punktował. Możesz spróbować kolego radełkować (namoletować) tę powierzchnię czopa, tylko dość grubym, prostym(lepiej niż krzyżowym) wzorem radełka (skok ~0,8-1mm), by "podnieść" wymiar. Często daje to dobry wynik. Moletowany czop ciężko dokładnie zmierzyć, ale nie ma się co martwić, bo wciskane łożysko samo "ugniecie" sobie wymiar, ponieważ są bruzdy.
Obrazek
Albo wkleić na klej do łożysk.
Można też chromować te powierzchnię chromem technicznym (miedziowanie może być za miękkie)
Jawojt pisze:>czy taki stan dyskwalifikuje wrzeciono i trzeba je wymienić czy jest jakiś sposób skutecznej naprawy?
>czy bicie wrzeciona pomierzone na trzpieniu MK2 o wartości około 0,15 mm spowodowane jest powyższą wadą?
Taka wada nie dyskwalifikuje - możliwość ew. naprawy - j/w
Bicie 0,15mm jest skutkiem nie tylko luzu na bieżni łożyska wrzeciona, ale zapewne i samych łożysk(jeśli są zużyte), i tulei wrzecionowej w korpusie wiertarki (teoretycznie można go kasować dociskiem 13 w/g str. 25 i 27/35 DTR)

Pasowanie j5 ma różne wartości dla różnych średnic, patrz tabela poniżej

Obrazek

lub http://www.skf.com/pages/jsp/catalogue- ... 150-123608
ale patrząc przez pryzmat praktyki tokarskiej, pod łożysko powinna być 0 (czyli pełny wymiar, np 45,000) do ~ jednego, maksymalnie dwóch mikronów na plus (ile na plus - to zależy też od średnicy, bo nabite łożysko nie może toczyć się za ciasno)
W praktyce analogicznie jest z gniazdami pod łożyska: na 0 lub 1-2µm na minus.

W załączniku DTR-ka do WS-15 która posiadam. nie ma tam niestety rysunku wymiarowego tulei (chyba, że jakieś informacje są w treści)..
Załączniki
WS 15 dtr.pdf
(3.01 MiB) Pobrany 1137 razy
pozdrawiam,
Roman


upanie
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 32
Posty: 1962
Rejestracja: 15 sty 2011, 09:26
Lokalizacja: Wyszków

#226

Post napisał: upanie » 06 wrz 2015, 06:10

No niestety nie mogę znaleźć tego nieszczęsnego cennika. Pewnie go mam ale znaleźć coś na moim dysku graniczy z cudem.
Był on do pobrania z ich strony ale teraz tego nie widzę. Ceny były netto i wcale nie były takie atrakcyjne. Jest jakiś handlarz na allegro i olx, który oferuje wszystkie nowe części do WS-15 i ceny ma takie same. Może ten handlarz to CKP :)

[ Dodano: 2015-09-06, 06:21 ]
No i masz, zaraz po napisaniu tego tekstu znalazłem :D
Ceny są dla roku 2012 i 2013. Jeśli trend wzrostowy się utrzymał to tanio nie jest :sad:

Popatrzyłem po cenach handlarza i chyba jednak w CKP taniej ;)
Pamiętaj, że to ceny NETTO.

[ Dodano: 2015-09-06, 06:24 ]
Interfejs tego forum jest tak intuicyjny, że dodanie załącznika to...
Załączniki
ceny części ws-16 20131.xls
(18.46 KiB) Pobrany 591 razy
czilałt...


Jawojt
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 17
Rejestracja: 02 sty 2006, 17:20
Lokalizacja: Płoki

#227

Post napisał: Jawojt » 06 wrz 2015, 14:33

Witam

RomanJ4 dzięki za informację.
RomanJ4 pisze:Moletowany czop ciężko dokładnie zmierzyć, ale nie ma się co martwić, bo wciskane łożysko samo "ugniecie" sobie wymiar, ponieważ są bruzdy.
Radełkowanie doprowadzi do "podniesienia" wymiaru więc łożysko będzie osadzone ciaśniej natomiast w jakiś sposób je osadzać by było centryczne, podobny problem wystąpi też przy klejeniu.
Można też chromować te powierzchnię chromem technicznym (miedziowanie może być za miękkie)
Czy chromować można tylko wybrane powierzchnie /np. wybrany czop/ i czy grubość powstałej warstwy jest równomierna ? Jeżeli tak to może to byłby też dobry sposób na luźną tuleję wrzecionową.
Pasowanie j5 ma różne wartości dla różnych średnic, patrz tabela poniżej
Dla średnic czopów we wrzecionie WS-15 jest to od +5 do -4 µm ale pisze w DTR, że przy demontażu /wybijaniu/ wrzeciona z tulei wrzeciono wychodzi z łożyskami czyli łożysko powinno mieć ciaśniejsze pasowanie na czopie /a może się mylę/. Dzięki za DTR niestety nie ma w niej wymiarów więc szukam jakiejś pełniejszej dokumentacji. Przekopałem internet ale niestety wszędzie jest ta z 1958 roku. Myślałem, że ktoś może udostępnić rysunek /bądź dokumentację/ tulei tak jak kolega AmosS rysunek wrzeciona w wątku -" Wiertarka ws-15 jak mocować frezy"

Wczoraj starałem się pomierzyć bicie wrzeciona. Podparłem wrzeciono z jednej strony / nakiełek wielowpustu /na stożku konika mojej tokarki z drugiej włożyłem trzpień MK2 i podparłem jego nakiełek na trzpieniu od strony napędu tokarki. Obracając tak zamocowane wrzeciono mierzyłem różnicę między maksymalnym a minimalnym wskazaniem czujnika /zakres 2,5 mm działka 0,001 mm/.
Obrazek
Wyniki przedstawiają się tak:
A-0, B=0,03 C=0,03 D=0,15 E=0,14 F=0,03 G=0,04 H=0,06
przy czym maksymalne i minimalne wartości nie leżą w jednej linii wzdłuż wrzeciona ale nieregularnie na tej samej połówce obwodu.
Nie bardzo wiem jak zinterpretować te wyniki, myślę że część wrzeciona z wielowpustem może być skrzywiona. Lepiej byłoby nabić łożysko górne 6204 i próbować go złapać w okular ale mam prostą tokarkę i nie posiadam okularu. Muszę coś wymyśleć

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 11915
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#228

Post napisał: RomanJ4 » 06 wrz 2015, 19:03

Jawojt pisze:Radełkowanie doprowadzi do "podniesienia" wymiaru więc łożysko będzie osadzone ciaśniej natomiast w jakiś sposób je osadzać by było centryczne, podobny problem wystąpi też przy klejeniu.
Dwie setki to niewiele jeśli chodzi o centryczność, te metody z powodzeniem stosowane są (były) do o wiele poważniejszych niż wiertarka maszyn, więc nie widzę przeszkód.
Jawojt pisze:Czy chromować można tylko wybrane powierzchnie /np. wybrany czop/ i czy grubość powstałej warstwy jest równomierna ?
Powierzchnie których nie chcemy chromować pokrywa się warstwą izolacyjną.
Warstwa chromu jest równomierna.
Jawojt pisze:Wyniki przedstawiają się tak:
A-0, B=0,03 C=0,03 D=0,15 E=0,14 F=0,03 G=0,04 H=0,06
przy czym maksymalne i minimalne wartości nie leżą w jednej linii wzdłuż wrzeciona ale nieregularnie na tej samej połówce obwodu.
Nie bardzo wiem jak zinterpretować te wyniki, myślę że część wrzeciona z wielowypustem może być skrzywiona
Te ~0,03-0,04mm bicia sobie daruj, to wiertarka a nie szlifierka(nawet w inspekcji DTR 0,03mm masz jako dopuszczalne). To, że leżą po tej samej stronie wałka, choć nie w jednej linii wcale nie musi oznaczać, że wrzeciono jest skrzywione. Równie dobrze może wynikać z lekkiej niewspółosiowości powierzchni zewnętrznej C i stożka wewnętrznego Morse'a. Zresztą, ważne jest by była prosta część miedzy łożyskami, a część wielowypustowa nie musi być tak idealnie współosiowa, bo zawsze jakiś luz w zabieraku (cz. 23 rys. str. 24 DTR) istnieje.
Jawojt pisze:Lepiej byłoby nabić łożysko górne 6204 i próbować go złapać w okular ale mam prostą tokarkę i nie posiadam okularu. Muszę coś wymyślić
Na pewno dało by to dokładniejszy obraz bicia dolnego czopa łożyska do osi obrotu wrzeciona i gniazda Morse'a(a o nie przecież chodzi), i wyeliminowało wpływ na ten obraz ewentualnej krzywizny wolnego "ogona" z wielowypustem.
Natomiast po różnicach w parach wymiarów C-D i E-F widać, że wyrobiona/wygnieciona nieosiowo jest powierzchnia pod dolne łożysko. I tu jest problem, bo tę należałoby najpierw przeszlifować czy stoczyć by wyrównać bicie w stosunku do osi, a potem dopiero naprawić wymiar pod łożysko.
Jawojt pisze:Muszę coś wymyśleć
widziałem już okular wykonany z aluminiowej płyty z dopasowanym trochę większej średnicy trójkątnym wycięciem na wałek na odpowiedniej wysokości. Do pomiarów wystarczy, bo i tak czop łożyska będzie leżeć siłą ciążenia podparty na 2 punktach jak na pryzmie, a obracać i tak trzeba powoli...
Obrazek

Od biedy to by nawet wystarczył wystający z imaka szybkomocującego (regulacja wysokości) długi trzonek noża z małym trójkątnym wybraniem by wałek nie uciekał.. :wink:
pozdrawiam,
Roman


Jawojt
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 6
Posty: 17
Rejestracja: 02 sty 2006, 17:20
Lokalizacja: Płoki

#229

Post napisał: Jawojt » 06 wrz 2015, 23:04

RomanJ4 pisze:Od biedy to by nawet wystarczył wystający z imaka szybkomocującego (regulacja wysokości) długi trzonek noża z małym trójkątnym wybraniem by wałek nie uciekał..
o tym nie pomyślałem. Pewnie dlatego, że "woziłem" stopę uchwytu magnetycznego na suporcie. Jutro coś zmajstruję i pomierzę bicie. Z tym losowym rozkładem to chyba nie do końca powiedziałem prawdę bo po sprawdzeniu rozkład max wygląda następująco :

Obrazek

przy czym wnioski wyciągnięte przez Ciebie nie zmieniają się.
RomanJ4 pisze:I tu jest problem, bo tę należałoby najpierw przeszlifować czy stoczyć by wyrównać bicie w stosunku do osi, a potem dopiero naprawić wymiar pod łożysko.
Czyli luz może powiększy się o około 0,15 mm /a może połowę z tego/. Czy radełkowaniem podniosę o tyle wymiar przy średnicy czopa 25 mm czy trzeba zastosować inną metodę ?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 21
Posty: 11915
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#230

Post napisał: RomanJ4 » 07 wrz 2015, 00:26

Jawojt pisze: luz może powiększy się o około 0,15 mm /a może połowę z tego/.
raczej dwa razy tyle jeśli z jednej strony bije 0,15
Jawojt pisze:Czy radełkowaniem podniosę o tyle wymiar przy średnicy czopa 25 mm czy trzeba zastosować inną metodę ?
To zależy od plastyczności materiału, siły docisku i ostrości (kształtu) radełka
Hm.. sam nie wiem czy tyle podniesie. Najlepiej byłoby sprawdzić na podobnej twardości i średnicy jak oryginał (-0,3) materiale. A potem sprawdzić łożyskiem jak wchodzi.
Można by też lekko zaradełkować (by się lepiej trzymał) pod dobry "płynny metal" z proszkami metalu, nakładany najlepiej na nawiniętą na warstwę kleju cienką tkaninę węglową (tkaniny używane w modelarstwie na laminaty), potem obtoczyć na wymiar.
http://allegro.pl/wurth-klej-fe1-plynny ... 64185.html ( https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... -RzQ3-2aCQ )
http://www.loctite-dip.pl/dip_sklep_lista.php?grupa=25
http://denbraven.pl/produkt.php?idp=262&idg=13&idm=1
http://www.cheminet.pl/pl/37-epoksydowe-plynny-metal itd...
I to chyba będzie najlepsze rozwiazanie
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”