regulacja prędkości obrotów w tokarce..

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
masaj
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 61
Rejestracja: 15 sie 2009, 17:10
Lokalizacja: ącko

regulacja prędkości obrotów w tokarce..

#1

Post napisał: masaj » 04 lis 2009, 10:54

witam
mam starą polską tokarkę "famot"i chciałbym sie dowiedzieć czy istnieje możliwość zamontowania jakiegoś urządzenia do zmniejszenia prędkości obrotów//są tam 4 prędkości,//zmiana za pomocą kół pasowych//,ale najwolniejszy bieg jest i tak za szybki//
tak więc czy istnieje możliwość zamontowania czegoś co sprawi ,że będzie płynna regulacja obrotów?

dzięki z góry za odp..
pzdr



Tagi:


lukadyop
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1377
Rejestracja: 30 cze 2008, 21:10
Lokalizacja: szczecin

#2

Post napisał: lukadyop » 04 lis 2009, 10:58

Tak nazywa się to falownik, są dość drogie ale zdają egzamin, napisz jaki masz tam silnik może ma za wysokie obroty i wystarczy zamontować o mniejszych obrotach.


Autor tematu
masaj
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 61
Rejestracja: 15 sie 2009, 17:10
Lokalizacja: ącko

#3

Post napisał: masaj » 04 lis 2009, 12:02

silnik jest o mocy 2,2kw
prędkość 1420 obr/min

a jakie są koszty takiego"falownika"i jak sie to montuje?można samemu?czy to jakaś bardziej skomplikowana operacja..


koala.g
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2942
Rejestracja: 01 kwie 2009, 23:02
Lokalizacja: Małopolska

#4

Post napisał: koala.g » 04 lis 2009, 13:54

Falownik + panel sterowania (pudełeczko z pokrętłem , lub wyglądające inaczej).
Da radę samemu zamontować ale falownik wcześniej trzeba zaprogramować pod silnik.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#5

Post napisał: clipper7 » 04 lis 2009, 14:49

Temat był parę razy wałkowany na Forum, w wielkim skrócie :

1. Falownik podłącza się bezpośrednio na zasilanie silnika
2. Prędkość reguluje się najczęściej potencjometrem podłączonym do falownika lub przyciskami na falowniku. Można też użyć przełączników.
3. Falownik przejmuje kontrolę nad silnikiem i jego zabezpieczeniem.
4. Pamiętać należy o chłodzeniu silnika przy obniżonej prędkości obrotowej (spada wydajność wentylatora na osi silnika).
5. Do obsługi wystarczy w/w potencjometr + przełączniki Lewo/Prawo i ew. Stop lub przyciski na falowniku (zależnie od modelu)
6. Moc falownika podaje się przeważnie jako moc podłączonego silnika, w Twoim przypadku potrzebujesz falownika 2,2 kW min.
7. Większość falowników ma odp. wej/wyj mogące sterować ew. hamulcami,sprzęgłami, pompkami itp. funkcjami związanymi z obrotami wrzeciona.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


wt
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 428
Rejestracja: 20 gru 2008, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

obroty

#6

Post napisał: wt » 04 lis 2009, 19:22

Dla małych prędkości, na przykład 50, do prawidłowego działania konieczna jest przekładnia zębata. Przynajmniej ostatni stopień końcowy, reszta może być pasowa, lub nawet elektroniczna. Regulacja elektroniczna nie sprawdza się w zakresie małych obrotów, z wyjątkiem silników krokowych.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”