Reanimacja WAN-AW 11kW

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
mr_power
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 16
Posty: 68
Rejestracja: 07 sie 2012, 13:14
Lokalizacja: radom

#11

Post napisał: mr_power » 20 lut 2013, 11:24

Alvar4 pisze:12 atmosfer nie nabijesz bo albo spalisz silnik, albo sfajczysz instalację. Ta pompa jest jednostopniowa i fabrycznie przystosowana jest do tłoczenia do 7 bar. Możesz trochę podnieść ciśnienie ale ja bym nie pompował nią więcej jak 8 do 9 bar. Jak będziesz ją przeciążał wysokim ciśnieniem to przegrzejesz zawory i zaczną się problemy z ich szczelnością i wydajnością pompy.
Jeśli taki jest stan rzeczy to masz rację i zostanę przy 'instalacji' 10atm ale nie będę ładował więcej niż ~8atm.
Morderstwem dla zaworków właśnie jak i całej pompy jest temperatura czyli te wyśrubowane wartości. Wystrzeliłem z 12atm jako maks w domyśle bicie do 10atm zasugerowałem się większością użytkowników którzy właśnie w taki sposób katują swoje WANy :???:

Ja się nie napalałem - daleki jestem od tego.
Wiedziałem co biorę - no może nie do końca - silnik miał być w układzie gwiazda trójkąt ale kiedy odbierałem sprężarkę okazało się że to zwykły silnik w trójkącie ale przez wzgląd na 'nową' pompę, naprawdę świetny stan i atrakcyjne pieniąde nie było się nad czym zastanawiać.
Gdyby to była gwiazda trójkąt to bym szedł w automatykę i taki silnik ma bez problemu póść na mojej instalacji ale że nie jest to teraz nie wiem czy kupic silnik gwiazda trójkąt i robić automatykę i za chwilę używać bo jest mi potrzebny na gwałt kompresor..
Czy zostać przy tym co mam pominąć automatykę do ukł. GT i czekać aż mi wymienią 'pion' - na daniach występuję o zwiększenie na tyle spore że takiej sprężareczki nawet nie odczuje wiec sprzedaż nie wchodzi w grę.

Absolutnie odpada wersja z silnikiem 7.5kW a tym bardziej jakieś pierdki 5,5kW - ja nie mam czasu czekać aż sobie kompresor napyka - to on napykany ma czekać na mnie.
Jedyna opcja na zmianę silnika to dalej 11kW gwiazda trójkąt.

Jakie zalety poza 'łatwiejszym' rozruchem ma taka sprężarka w układzie gwiada trójkąt?
Mam do kupienia jeden ładny za 500 i nie wiem czy się rzucać. Pasują łapy wałek tej samej średnicy.

Manometr oleju u mnie jest ok ale był mocno zapuszczony więc postanowiłem wymienic na nowy z nierdzewki w glicerynie. Przy wykręcaniu okazało się że jest w jakiejś redukcji w którą pasują standardowe gwinty manometrów KFM i taki też kupiłem.



Tagi:


alvax
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 17 lut 2013, 11:22
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Reanimacja WAN-AW 11 kW

#12

Post napisał: alvax » 23 lut 2013, 02:11

Witam.
Zaciekawił mnie ten temat i jeżeli to możliwe, chciałbym podzielić się swoim skromnym zdaniem, na temat reanimacji, czy też przeróbek kompresorów do różnych celów.
Jakieś kilkanaście lat temu, robiłem na zamówienie dwa kompresory do zakładu blacharsko-lakierniczego, z serwisem reno, właśnie na bazie sprężarek WAN AW S1-P 136.
Pierwszy na zbiorniku 800 L, a drugi, dwa lata później na zbiorniku 500 L, który miał służyć, jako zapasowy. Obydwa powstały ze starych fabrycznych kompresorów, tylko na większych zbiornikach i w jednym jak i w drugim przypadku, zastosowałem silnik 7,5 kW, pracujących w trójkącie, 2890 obr/min.
Współczynnik przełożenia - 3,44, co daje 840 obr/min sprężarce.
Koło sprężarki 430 mm, koło pasowe na osi silnika 125 mm, stycznik 40A, presostat Condor MDR 3/11 z termikiem do 16A, chociaż ten termik nie był wykożystywany, bo wyłącznik włanczał lub wyłanczał cewkę w styczniku, jednak od lat stosuję te sprawdzone i bardzo dobrej jakości wyłączniki ciśnieniowe, pracujące też w innych kompresorach pod obciążeniem i można na nich polegać.
Do czego zmierzam, żeby taki zestaw miał rację bytu, musi być zastosowany zawór zwłoczny automatyczny, precyzyjnie dobrany do ciśnienia panującego w kolektorze tłocznym, w momencie rozruchu. Rozruch ten musi być swobodny, czyli kolektor tłoczny musi być cały czas otwarty, do momentu uzyskania przez sprężarkę, przynajmniej 2/3 pełnych obliczonych obrotów, zawór się zamyka i sprężarka tłoczy.
Te kompresory pracują do dziś, ten pierwszy, dalej w tym samym zakładzie, a drugi mniejszy, został sprzedany do zakładu kamieniarskiego, gdzie służy do piaskowania.
Poniżej zdjęcia tych kompresorów.
Pozdrawiam.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
alvax.


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 14
Posty: 2380
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#13

Post napisał: Mariuszczs » 23 lut 2013, 09:24

A mierzyłeś prądy silników ile były przciążone ? Nie mówię że nie wytrzymają ale ja mierzyłem prąd silnika 7,5 kW jak był założony i było 22A. Silnik przeciążony pół roku i nic mu się nie działo. Sens stosowania takiego silnika żadn bo i tak pobierał 11kW. kompresory wydają się wyjatkowo twarde - orginalne koło pasowe jest wntylatorem i zamiana na mniejsz powinna te kompresory zabić. A jednak nie ?

Najłatwiej upuszczanie z kolektora to po prostu podłączyć pod stycznik gwiazdy ( styki pomocnicze ) i po prostu elektrozawór będzie otwarty tyle ile trwa rozruch.


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3766
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#14

Post napisał: atom1477 » 23 lut 2013, 10:30

Nie był przeciążony. Po prostu pobierał 22A prądu i 11kW mocy. Współczynnik mocy się kłania.


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 14
Posty: 2380
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#15

Post napisał: Mariuszczs » 23 lut 2013, 10:38

w sumie to niewiem ale na silniku 7,5 kW pisze 7,5 kW i ok 16A prądu znamionowego.


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3766
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

#16

Post napisał: atom1477 » 23 lut 2013, 13:41

A to czekaj. To ten sam silnik?
Znaczy ma 7,5kW, a pobiera 11kW, i do tego 22A?

No to tak.
Moc podana na tabliczce to moc jaką można pobrać z wału.
A jest jeszcze sprawność silnika. Z 80...90%.
Więc moc elektryczna to będzie powiedzmy 9,375kW.
Jeszcze domyślam się że moc była podana dla 220V. A teraz mamy 230V.
Więc to jeszcze x 1.1 (tzn. 10% więcej).
Wychodzi 10,3125kW czyli prawie te Twoje 11kW poboru mocy.
Ale to moc czynna.
A prąd wynika z pobieranej mocy pozornej.
Teraz policzymy od końca:
22A*220V*3fazy = 15,18kW mocy pozornej.

10,3125kW/15,18kW = 0,67, co jest możliwym (choć trochę małym, spodziewał bym się 0,7...0,8) współczynnikiem mocy dla silników indykcyjnych.

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 6
Posty: 1361
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#17

Post napisał: Alvar4 » 23 lut 2013, 17:18

Mariuszczs pisze:kompresory wydają się wyjatkowo twarde - orginalne koło pasowe jest wntylatorem i zamiana na mniejsz powinna te kompresory zabić. A jednak nie ?
Tego kompresora łatwo nie zabijesz i jak ma tylko odpowiedni poziom oleju to możesz go włączyć dzisiaj i wyłączyć dopiero za tydzień i go nie ugotujesz. Spróbuj to samo zrobić z chińską sprężarką :mrgreen: Słyszałem kiedyś o takim przypadku, że taka sprężarka u lakiernika stanęła w ogniu i skończyło się strażą pożarną. WAN AW to żeliwne bydle ważące około 200 kilo (sama pompa bo cała sprężarka z butlą waży 500 Kg) i do tego wolnoobrotowe. Nawet jak by mu zabrać wiatrak to tej sprężarki nie zagotujesz :wink:
Co do silnika to można by wyprowadzić dodatkowe 3 przewody ze stojana i zrobić go na rozruch gwiazda-trójkąt (tylko trzeba wiedzieć gdzie je podpiąć).
Obrazek


alvax
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 17 lut 2013, 11:22
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

#18

Post napisał: alvax » 24 lut 2013, 00:35

Mariuszczs pisze:A mierzyłeś prądy silników ile były przciążone ? Nie mówię że nie wytrzymają ale ja mierzyłem prąd silnika 7,5 kW jak był założony i było 22A. Silnik przeciążony pół roku i nic mu się nie działo. Sens stosowania takiego silnika żadn bo i tak pobierał 11kW. kompresory wydają się wyjatkowo twarde - orginalne koło pasowe jest wntylatorem i zamiana na mniejsz powinna te kompresory zabić. A jednak nie ?

Najłatwiej upuszczanie z kolektora to po prostu podłączyć pod stycznik gwiazdy ( styki pomocnicze ) i po prostu elektrozawór będzie otwarty tyle ile trwa rozruch.
Witam.
Koło pasowe sprężarki w jednym jak i w drugim przypadku, jest oryginalne i ma średnicę 430 mm. Ja jednak wolę wyregulować mechaniczny zawór zwłoczny tak, żeby sprężarka zaczęła tłoczyć do zbiornika w momencie kiedy silnik osiągnie już prawie pełne obroty, bo wtedy sprężarka nie zdoła już zatrzymać silnika, pod wpływem powstałego ciśnienia w kolektorze tłocznym, które to ciśnienie musi być wyższe od ciśnienia w zbiorniku, żeby mógł się otworzyć zawór odcinający (zwrotny). Wolę taki układ, ponieważ, eliminuję w ten sposób awaryjny elektrozawór, w którym, wystarczy że zawiedzie cewka, a często się to zdarza, i sprężarka nie ruszy pod ciśnieniem, mało tego, to wywali zabezpieczenia, jeżeli takowe są, a jeżeli nie ma, to spali się silnik, a ten zawór, dobrze wyregulowany (chodzi tu o dobranie odpowiedniej twardości sprężyny), na pewno nie zawiedzie, bo pracuje już bezawaryjnie 14 lat, w tym większym kompresorze.
Pozdrawiam.
alvax.


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 14
Posty: 2380
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#19

Post napisał: Mariuszczs » 24 lut 2013, 10:47

No gwiazda rozpędza latem do pełnych obrotów, zima nie da rady na zimnym oleju, ale prawie.I w momencie jak przełącza na trójkąt zamyka się elektrozawór. Z silnikiem 7,5 kW było kiepsko zimą.


Autor tematu
mr_power
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 16
Posty: 68
Rejestracja: 07 sie 2012, 13:14
Lokalizacja: radom

#20

Post napisał: mr_power » 25 lut 2013, 11:21

Dzięki za sugestie chłopaki.
To co napisaliście utwierdziło mnie w przekonaniu żeby zostać przy napędzie 11kW silnikiem.
Na temat poszczególnych rozwiązań jeszcze się nie wypowiadam bo nie zadecydowałem ostatecznie czy zostawiam silnik który mam w trójkącie czy zmianę na gwiazda trójkąt...?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”