Prędkość obrotowa silnika krokowego
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 27
- Rejestracja: 14 lut 2005, 10:08
- Lokalizacja: Warszawa
Prędkość obrotowa silnika krokowego
Witam.
Mam problem z silnikiem i sterownikiem. Spróbowałem kilka konfiguracji różnych silników z różnymi sterownikami i na żadnej z konfiguracji nie osiągnąłem większej prędkości niż 3 obr/s . Czy komuś udało się uzyskać większe obroty. Jeśli tak to proszę o podanie:
1. ilość obrotów / s
2. typ sterownika
3. typ silnika
4. napięcie zasilania
5. prąd silnia
6. częstotliwość czopera
Jeśli nie znane są wszystkie parametry to nawet ich część.
Pozdrawiam i serdecznie dziękuje.
Marek
Mam problem z silnikiem i sterownikiem. Spróbowałem kilka konfiguracji różnych silników z różnymi sterownikami i na żadnej z konfiguracji nie osiągnąłem większej prędkości niż 3 obr/s . Czy komuś udało się uzyskać większe obroty. Jeśli tak to proszę o podanie:
1. ilość obrotów / s
2. typ sterownika
3. typ silnika
4. napięcie zasilania
5. prąd silnia
6. częstotliwość czopera
Jeśli nie znane są wszystkie parametry to nawet ich część.
Pozdrawiam i serdecznie dziękuje.
Marek
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
podstawowym warunkiem uzyskiwania dobrych prędkości silnika krokowego - jest duże napięcie zasilania sterownika...

jeśli mamy możliwość wyboru silnika - szukamy silnika o możliwie niskiej indukcyjności
jeśli mamy możliwość wyboru i silnika i sterownika - to wybieramy silnik na wysoki prąd.. a sterownik taki aby dostarczał ten prąd i był zasilany wysokim napięciem
przykłady:
przy sterowniku M542 (4.2A zasilanie mniejsze niż 50V)
silnik rozmiar 57
1.26Nm 4.2A 1.1mH - do 30obr/sek
1.90Nm 4.2A 2.2mH - do 15obr/sek
3.10Nm 4.2A 3.2mH - do 10obr/sek (rozmiar 60)
prędkośc mierzona jako maksymalna prędkość w mach3 przy której silnik nie traci kroków podczas testu spirali... czyli ciągłego przyspieszania i spowalniania... bez obciążenia
aby zejść z osiągami silników do poziomu 3obr/sek trzeba zastosować bardzo niskie napięcie zasilania... albo połączyć silnik ośmioprzewodowy szeregowo i zastosować niskie napięcie zasilania
większość silników przy typowych sterowniach a3977,ta8435 i napieciu zasilania ok. 30V wyrabia normę do ok. 6obr/sek

jeśli mamy możliwość wyboru silnika - szukamy silnika o możliwie niskiej indukcyjności
jeśli mamy możliwość wyboru i silnika i sterownika - to wybieramy silnik na wysoki prąd.. a sterownik taki aby dostarczał ten prąd i był zasilany wysokim napięciem
przykłady:
przy sterowniku M542 (4.2A zasilanie mniejsze niż 50V)
silnik rozmiar 57
1.26Nm 4.2A 1.1mH - do 30obr/sek
1.90Nm 4.2A 2.2mH - do 15obr/sek
3.10Nm 4.2A 3.2mH - do 10obr/sek (rozmiar 60)
prędkośc mierzona jako maksymalna prędkość w mach3 przy której silnik nie traci kroków podczas testu spirali... czyli ciągłego przyspieszania i spowalniania... bez obciążenia
aby zejść z osiągami silników do poziomu 3obr/sek trzeba zastosować bardzo niskie napięcie zasilania... albo połączyć silnik ośmioprzewodowy szeregowo i zastosować niskie napięcie zasilania
większość silników przy typowych sterowniach a3977,ta8435 i napieciu zasilania ok. 30V wyrabia normę do ok. 6obr/sek
Ostatnio zmieniony 11 mar 2008, 10:03 przez markcomp77, łącznie zmieniany 1 raz.
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 106
- Rejestracja: 20 lip 2006, 20:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Witam!
Trudno nie zgodzić się Leoo! Napięcie zasilania silnikia i sterownika ma kluczowe znaczenie, a konkretniej to stosunek Usterow/Usilnika. Im jest on większy tym możliwe jest uzyskanie wyższej prędkości obrotowej.
Ja zauważyłem też ze znaczenie ma sposób sterowania. Dajmy na to, że mamy sterownik na L297 (+ oczywiście koncówkę mocy). z noty katalogowej wynika, że na wejście CLK podać należy sygnał prostokątny ( praca 2-fazowa, CNTL=0). Silnik wykonuje ruch podczas zbocza dodatniego. I teraz wydawałoby się ze mozna zasilić to wejście (CLK) sygnałem o wypełnieniu 50%... I tak jest tyle tylko ze nie wykorzystuje się wtedy w pełni silnika krokowego. W zamian za przebieg prostokątny 50% zastosowałem dokładnie taki jak zalecają w nocie katalogowej, czyli taki w którym czas stanu zerowego jest nie mniejszy niż 5us. Ja dla bezpieczeństwa zastosowałem czas 10us a regulowałem czasem trwania stanu wysokiego. I co się okazało? Uzystałem o 30-40% większą prędkość obrotową i teraz jest ona na poziomie 8-10obrotów na sekundę.
Zasilałem sterownik 40V a silniki (typ: 57H76-3008B) mają 3.86V 2.1A/fazę. Pozdrawiam.
Trudno nie zgodzić się Leoo! Napięcie zasilania silnikia i sterownika ma kluczowe znaczenie, a konkretniej to stosunek Usterow/Usilnika. Im jest on większy tym możliwe jest uzyskanie wyższej prędkości obrotowej.
Ja zauważyłem też ze znaczenie ma sposób sterowania. Dajmy na to, że mamy sterownik na L297 (+ oczywiście koncówkę mocy). z noty katalogowej wynika, że na wejście CLK podać należy sygnał prostokątny ( praca 2-fazowa, CNTL=0). Silnik wykonuje ruch podczas zbocza dodatniego. I teraz wydawałoby się ze mozna zasilić to wejście (CLK) sygnałem o wypełnieniu 50%... I tak jest tyle tylko ze nie wykorzystuje się wtedy w pełni silnika krokowego. W zamian za przebieg prostokątny 50% zastosowałem dokładnie taki jak zalecają w nocie katalogowej, czyli taki w którym czas stanu zerowego jest nie mniejszy niż 5us. Ja dla bezpieczeństwa zastosowałem czas 10us a regulowałem czasem trwania stanu wysokiego. I co się okazało? Uzystałem o 30-40% większą prędkość obrotową i teraz jest ona na poziomie 8-10obrotów na sekundę.
Zasilałem sterownik 40V a silniki (typ: 57H76-3008B) mają 3.86V 2.1A/fazę. Pozdrawiam.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 27
- Rejestracja: 14 lut 2005, 10:08
- Lokalizacja: Warszawa
Witam.
Mam dwa silniki FL57STH76-3006A ( 3V 3A 1om 1,6mH )
42 BYGH 802U ( 12V 0.4A 30om 28mH )
do tego sterowniki L298 + L297 zasilanie z 30V; A3977 z zasilaniem 30V i UNC5804 z tranzystorami zewnętrznymi zasilany z 30V
Przez silniki płynął prąd na postoju 0.5A dla 42 BYGH 802U i 3A dla FL57STH76-3006A
przy sterownikach L298 + L297 i A3977 wykorzystywane były wszystkie uzwojenia ( środkowy przewód "odczep" był wolny).
Pozdrawiam
Marek
Mam dwa silniki FL57STH76-3006A ( 3V 3A 1om 1,6mH )
42 BYGH 802U ( 12V 0.4A 30om 28mH )
do tego sterowniki L298 + L297 zasilanie z 30V; A3977 z zasilaniem 30V i UNC5804 z tranzystorami zewnętrznymi zasilany z 30V
Przez silniki płynął prąd na postoju 0.5A dla 42 BYGH 802U i 3A dla FL57STH76-3006A
przy sterownikach L298 + L297 i A3977 wykorzystywane były wszystkie uzwojenia ( środkowy przewód "odczep" był wolny).
Pozdrawiam
Marek
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
polecam test...marek pisze:przy sterownikach L298 + L297 i A3977 wykorzystywane były wszystkie uzwojenia ( środkowy przewód "odczep" był wolny).
praca na półcewkach (dla 6 drutowca) - 4 x mniejsza indukcyjność... zdecydowanie wyższa prędkość
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
ta kombinacja na 100% przy poprawnym silniku powinna poprawiać osiągimarek pisze:Tą kombinację zrobiłem przy sterowniku A3977 strasznie mi się grzał a i obroty wcale nie wzrosły i dalej już tego nie próbowałem.
testowałem to...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
oczywiście praca na półcewce nie jest idealna... bo więcej ciepła a mniej momentu...marek pisze:Spróbuję dziś wieczorem to zrobić. Dam znać o wyniku jutro.
ale szybkość wyższa
przy starych silnikach można pokusić się o zmianę silnika 6-cio przewodowego w 8-mio przewodowy
trzeba tylko uwazać i nie wyjmować rotora - bo to trochę może go zdemagnetyzować...
pytanko: jak zamagnesować na nowo rotor... jak przeprowadza się montaż i demontaż silnika profesjonalnie?
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm