Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 31
- Rejestracja: 19 lip 2017, 21:43
- Lokalizacja: polska
Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa
Witam,
Jaka jest max. predkosc dla przekladni lancuchowej? Potrzebuje przeniesc naped z silnika 15kW, ktorego walek obraca sie z predkoscia ok 1500rpm na maszyne ktorej predkosc bedzie wynosila 500rpm.
Czy to nie jest za szybko na przekladnie lancuchowa?
Dziekuje za pomoc
Tomek
Jaka jest max. predkosc dla przekladni lancuchowej? Potrzebuje przeniesc naped z silnika 15kW, ktorego walek obraca sie z predkoscia ok 1500rpm na maszyne ktorej predkosc bedzie wynosila 500rpm.
Czy to nie jest za szybko na przekladnie lancuchowa?
Dziekuje za pomoc
Tomek
-
- Posty w temacie: 3
Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa
Taka podpowiedź: rozrząd łańcuchowy w silnikach spalinowych. Obroty znacznie większe.
Jest jedno ale - patrz na prędkość liniową łańcucha czy pasa, a nie na obroty koła. Odrywasz się w tym zagadnieniu od średnicy kół, a tak nie można.
No i czemu nie pasy zębate lub klinowe/wielorowkowe?
Jest jedno ale - patrz na prędkość liniową łańcucha czy pasa, a nie na obroty koła. Odrywasz się w tym zagadnieniu od średnicy kół, a tak nie można.
No i czemu nie pasy zębate lub klinowe/wielorowkowe?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 31
- Rejestracja: 19 lip 2017, 21:43
- Lokalizacja: polska
Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa
Dziękuję za szybka odpowiedź.
Sprawdziłem obliczenia na pasek klinowy zwykłego typu i potrzebuje aż ok 12 pasków do przeniesienia napędu, dlatego pomyślałem o przekładni łańcuchowej. Przenosi ona większe siły niż przekładnia pasowa. Nie sprawdzałem jednak pasów zębatych i wielorowkowych.
Sprawdziłem obliczenia na pasek klinowy zwykłego typu i potrzebuje aż ok 12 pasków do przeniesienia napędu, dlatego pomyślałem o przekładni łańcuchowej. Przenosi ona większe siły niż przekładnia pasowa. Nie sprawdzałem jednak pasów zębatych i wielorowkowych.
-
- Posty w temacie: 3
Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa
Co to jest "pasek klinowy zwykłego typu"?
Wybacz, ale chyba źle liczyłeś albo chciałeś użyć zbyt małych pasków.
Dla pasków klinowych (dobrze dobranych, poprawnie zamontowanych i z jednej serii) 15 kW przy tych obrotach to jest NIC. Przemysł jak długi i szeroki paskami klinowymi stoi.
Jest poradnik konstruktora dawnego Stomilu Sanok, zaglądałeś?
Wybacz, ale chyba źle liczyłeś albo chciałeś użyć zbyt małych pasków.
Dla pasków klinowych (dobrze dobranych, poprawnie zamontowanych i z jednej serii) 15 kW przy tych obrotach to jest NIC. Przemysł jak długi i szeroki paskami klinowymi stoi.
Jest poradnik konstruktora dawnego Stomilu Sanok, zaglądałeś?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 31
- Rejestracja: 19 lip 2017, 21:43
- Lokalizacja: polska
Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

Dodane 53 sekundy:
Dziękuje atlc za pomoc.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2688
- Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa
Najmocniejszy jest chyba typ E (23x40) ale one przeważnie bardzo długie są...
-
- Posty w temacie: 3
Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa
Nie ma za co.
Generalnie zacząłby tak:
Inventora odłożyłbym na później, za to zajrzał do poradnika stomil-u i popatrzył na minimalne i zalecane średnice kół dla poszczególnych pasów.
Policz wielkość większego koła (u Ciebie średnica 3 razy większa od średnicy zalecanej dla danego pasa- mniejsze koło wyląduje na wale silnika) i zastanów się czy ten rozmiar jest dla Ciebie:
- możliwy do zmieszczenia w maszynie
- realny kosztowo i wykonawczo
Tak wybierasz wstępnie profil pasa i dopiero liczysz ile tych pasów trzeba, jeśli ilość nie jest przesadnie duża, to pas masz wybrany.
Jeśli pasów dalej wychodzi za dużo, to trzeba zweryfikować założenia co do rozmiaru kół- przy czym pamiętaj, że za małe koło szybko przyczyni się do zniszczenia pasa, bo będzie nadmiernie przeginany i rozciągany.
Jeżeli koła nie mogą być mimo to większe, to trzeba myśleć o pasach wielorowkowych (to nie to samo co zespolone), pasy te są cienkie a co za tym idzie minimalne średnice kół dla nich są znacznie mniejsze.
Nie skracaj nadmiernie odległości między osiami kół- drastycznie zmniejszysz kąt opasania na mniejszym kole, co zaowocuje szybkim zużyciem pasa i koła.
Ps. W poradniku jest nawet wykres z którego możesz odczytać zalecany profil pasa przy danych obrotach i mocy.
Generalnie zacząłby tak:
Inventora odłożyłbym na później, za to zajrzał do poradnika stomil-u i popatrzył na minimalne i zalecane średnice kół dla poszczególnych pasów.
Policz wielkość większego koła (u Ciebie średnica 3 razy większa od średnicy zalecanej dla danego pasa- mniejsze koło wyląduje na wale silnika) i zastanów się czy ten rozmiar jest dla Ciebie:
- możliwy do zmieszczenia w maszynie
- realny kosztowo i wykonawczo
Tak wybierasz wstępnie profil pasa i dopiero liczysz ile tych pasów trzeba, jeśli ilość nie jest przesadnie duża, to pas masz wybrany.
Jeśli pasów dalej wychodzi za dużo, to trzeba zweryfikować założenia co do rozmiaru kół- przy czym pamiętaj, że za małe koło szybko przyczyni się do zniszczenia pasa, bo będzie nadmiernie przeginany i rozciągany.
Jeżeli koła nie mogą być mimo to większe, to trzeba myśleć o pasach wielorowkowych (to nie to samo co zespolone), pasy te są cienkie a co za tym idzie minimalne średnice kół dla nich są znacznie mniejsze.
Nie skracaj nadmiernie odległości między osiami kół- drastycznie zmniejszysz kąt opasania na mniejszym kole, co zaowocuje szybkim zużyciem pasa i koła.
Ps. W poradniku jest nawet wykres z którego możesz odczytać zalecany profil pasa przy danych obrotach i mocy.