Większość budowniczych tego forum lekceważy podstawowe informacje zawarte w instrukcjach obsługi elementów użytych do budowy swojego urządzenia. Elementarna wiedza jest pokazywana jako superfachowość i szczyt kompetencji. O nadajniku linii wspominane było kiedyś przy UHU jak kol. Olo produkował się ze swoimi przeróbkami. Może jeszcze gdzieś. Ale to tak na marginesie...
Enkoder jeżeli ma wyjścia proste powinien być podłączony do nadajnika linii w ten sposób że każdy sygnał zamieniany jest na dwa przeciwstawne i jako para kierowany do odbiornika przy sterowniku - tam ponownie zamieniany jest jako sygnał pojedynczy który podany jest do wejścia HUH ( czy innego sterownika)

Ia, Ib to właśnie te prądy o których pisałem.A opornikami Ra i Zo można ustawić oczekiwany prąd. Tylko poprawiłbym ten schemat dodając jeszcze jeden opornik Zo tuż przy nadajniku - linia obciążona jest wtedy symetrycznie i ponoć lepiej tłumi.
Jeżeli przewód enkodera leży równolegle z przewodem prądowym silnika to teraz musiałby zaindukować się taki pik napięciowy który odwróciłby prąd o wartości 50mA. No raczej takiej przekładni na równoległych kablach nie będzie.
Najczęściej wystarczy znacznie mniejsza wartość prądu ale jak pisałem puściłem to razem w jednym przewodzie bez ekranowania stąd dość drakońske wartości sygnału.
To że ja puściłem razem przewody nie oznacza że zrobione jest dobrze. Powinien być osobny przewód enkodera - np 8x0,35mm2 wszystko w ekranie i wtedy 20mA jest wystarczającą wartością.
Na obrazku pokazana jest linia dla jednego sygnału. Dla A+ B+ Indeks, będzie ich odpowiednio 3x. + zasilanie razem 8 drutów.
Kiedyś kol. Leoo zamieścił schemat linii zrobiony chyba na elementach dyskretnych ale są dedykowane scalaki gdzie tylko parę elementów i gotowe np MC34074, MC3487, czy jakieś MAX'y - dość łatwo odszukać.
Jeszcze jedno - od jakości przewodu - jego ekranowania bardziej istotnym jest aby tem przewód był specjaline przeznaczony do pracy z ciągłym zginaniem. Bo zakłócenie to tylko pojedynczy impuls ale zerwanie przewodu - w przypadku sterownika UHU - to katastrofa. Silnik startuje pełną mocą i wali w zderzak czy cokolwiek innego po drodze. Jedynym zabezpieczeniam jest wtedy tylko ograniczenie momentu ustawiane w UHU które działa niezależnie od impulsów sterujacych.
Warto na takie smaczki zwrócić uwagę.
Bo inaczej następni będą mogli założyć temat o awariach jak u kol Bartussa w 5axiss

Też zlekceważył. Do spółki z Markiem.
Zagadka by Kimla
Który z kolegów ma założony czujnik na wrzecionie stwierdzający że się kręci więc można iść posuwem, a gdy z jakiegoś powodu wrzeciono się zatrzyma to ma być wygenerowany sygnał stopu do programu - aby zatrzymać silniki osi.
I ten czujnik ma działać na wrzeciono - nie na silnik wrzeciona. Bo może wyłączyć się falownik, albo zerwać pasek napędowy ( gdy jest napęd przez pas - jak u mnie) I działać ma przy małych jak i dużych obrotach ( w zakresie konsrukcyjnych obrotów możliwych do ustawienia).
Treść zagadki - JAK TO JEST ZROBIONE?