Połączenie sworzniowe

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
TPT
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 11
Rejestracja: 09 lip 2013, 12:56
Lokalizacja: Zależy od pory roku

Połączenie sworzniowe

#1

Post napisał: TPT » 23 kwie 2014, 17:03

Witam szanownych kolegów,
Rozważając kilka opcji tematowego połączenia popełniłem coś takiego:

Obrazek

Dolna część ma sie obracać swobodnie względem górnej, element brązowawy to tulejka ślizgowa ze sklepu sponsora, elementy białe - podkładki teflonowe.
A może ktoś ma propozycję jak to rozwiązać w prostszy sposób?
Będzie to element przekładni kierowniczej do małego pojazdu mającego przypominać pojazd samochodowy (wymiary ok 1000x640x500 mm, waga ok 50kg).
Pozdrawiam



Tagi:


peritus
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1279
Rejestracja: 18 maja 2012, 15:02

Re: Połączenie sworzniowe

#2

Post napisał: peritus » 23 kwie 2014, 19:28

TPT pisze:Dolna część ma sie obracać swobodnie względem górnej
Po odpowiednim dokręceniu nakrętki (z zachowaniem niezbędnego luzu na obrót) ,należy ją zabezpieczyć przed samoodkręceniem na skutek obrotu części.
Zastosować nakrętkę koronową z zawleczką( na modelu jest "niby nakrętka koronowa" bez zawleczki).


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1687
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#3

Post napisał: InzSpawalnik » 23 kwie 2014, 22:09

Po pierwsze daj profesjonalny rysunek z zaznaczonym kreskowaniem przekrojem. Z tego czegos niewiele widac nawet nie ma roznych kolorow dla roznych czesci .... Same szarosci widze


000andrzej
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 104
Rejestracja: 28 lip 2004, 15:00
Lokalizacja: KrakĂłw

#4

Post napisał: 000andrzej » 23 kwie 2014, 23:09

Zobacz jak to pracuje. Śrubę jak dociśniesz to będzie się dolny teflon wycierał, aż łeb śruby go zniszczy. Według tego modelu łeb przeleci przez tulejkę brązową. Jeśli to ma być tylko zabawka to spełni swoje zadania taki układ. Jeśli to ma być profesjonalne zastosowanie przerób to.
Ja bym to tylko na sworzniu i tulei brązowej (lub teflonowej) z kołnierzem łożyskował, zamiast wpuszczać jeden element w drugi. Albo tak jak masz tylko zamiast dolnej podkładki teflonowej zrób tam kołnierz tulei brązowej. Ale nie wiem do czego to ma być, by cokolwiek proponować.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#5

Post napisał: BYDGOST » 23 kwie 2014, 23:23

Też mi się to nie podoba. Luz ustalasz nakrętką śruby i nie masz jej jak zakontrować. Zawleczki tam nie włożysz bo nakrętka schowana jest w zagłębieniu. Śrubę można by dać tylko od dołu wkręcaną do oporu w sworzeń a wielkość luzu, niezbędnego do obracania się sworznia, ustalać grubością środkowej, tej grubszej, podkładki z teflonu.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#6

Post napisał: ALZ » 23 kwie 2014, 23:54

Z rysunku wynika że nakrętka jest z wkładka poliamidową. Jeśli ten przegub nie będzie nadmiernie obciążony i nie jest to odpowiedzialne połaczenie to może być, ale jeśli jak piszesz to pojazd to nie ryzykował bym takiego rozwiązania. Jedno na pewno warto zmienić - te podkładki teflonowe i zastąpić je brązem.


Xprot
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 97
Rejestracja: 24 gru 2008, 14:08
Lokalizacja: Wrocław

#7

Post napisał: Xprot » 24 kwie 2014, 10:18

czy jest jakies przeciwwskazanie dla łożysk ?


Autor tematu
TPT
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 11
Rejestracja: 09 lip 2013, 12:56
Lokalizacja: Zależy od pory roku

#8

Post napisał: TPT » 24 kwie 2014, 19:44

Dziękuję za zainteresowanie tematem!
InzSpawalnik pisze:Po pierwsze daj profesjonalny rysunek z zaznaczonym kreskowaniem przekrojem. Z tego czegos niewiele widac nawet nie ma roznych kolorow dla roznych czesci .... Same szarosci widze
Moja pierwsza koncepcja:

Obrazek

Faktycznie zapomniałem o zawleczce - miejsce na jej włożenie sobie zrobię.
ALZ pisze:Z rysunku wynika że nakrętka jest z wkładka poliamidową.
Tak też jest.
000andrzej pisze:(...) Śrubę jak dociśniesz to będzie się dolny teflon wycierał, aż łeb śruby go zniszczy. Według tego modelu łeb przeleci przez tulejkę brązową. (...) . Ale nie wiem do czego to ma być, by cokolwiek proponować.
Przelecieć nie przeleci - jest tam szeroka podkładka, więc zatrzymałby się na tej podkładce.
Faktycznie podałem za mało informacji o tym gdzie ma być zastosowane rozwiązanie - będzie to połączenie obrotowe elementów układu kierowniczego, myślałem by podobnie rozwiązać mocowanie wahaczy. Zależałoby mi na trwałości rozwiązania.

Po sugestiach kolegów wykombinowałem coś takiego:

Obrazek

Coś takiego powinno być mocniejsze?
Xprot pisze:czy jest jakies przeciwwskazanie dla łożysk ?
Jedynie takie, że skomplikuje to konstrukcję, jednak zaś mam świadomość, że na łożyskach byłoby to najmocniejsze.


Dagome
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 197
Rejestracja: 10 lis 2011, 16:03
Lokalizacja: Jeżograd

#9

Post napisał: Dagome » 24 kwie 2014, 20:05

Widziałem "tulejki" oporowe tego samego typu co zwykle tulejki ślizgowe, czyli blacha pokryta teflonem, małą formatkę blachy też idzie kupić. Lepsze coś takiego niż zwykły kawałek teflonu.
Można poszukać jeszcze tulejek z brązu ale spiekanych wypełnionych olejem w porach ale wtedy bezwzględnie sworzeń powinien być hartowany i szlifowany, czyli trza by użyć kawałka wałka wiszącego :razz: .
Benjamin Franklin pisze:Na tym świecie pewne są tylko śmierć i podatki.
Terry Pratchett pisze:Jest śmierć i podatki, ale podatki są gorsze, bo śmierć przynajmniej nie trafia się człowiekowi co roku.


trzasu
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1325
Rejestracja: 10 cze 2007, 00:16
Lokalizacja: o/Bełchatowa

#10

Post napisał: trzasu » 24 kwie 2014, 21:03

Nie znam miejsca w układzie tego rozwiązania, ale może zastosować gotowe rozwiązanie robiąc adaptację łożyskowania widelca rowerowego ?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”