plc + silnik krokowy schemat drabinkowy
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 28 lut 2008, 09:36
- Lokalizacja: Kielce
plc + silnik krokowy schemat drabinkowy
Witam.
Mam do wykonania projekt ze sterowników plc.
Potrzebuje drabinki do sterowania silnika FL57STH76-2804A- jakiś prosty przykład sterowania tym silnikiem np w przód i w tył.
Parametry silnika:
Liczba kroków 200
Ilość wyprowadzeń 4
Napięcie 3.2 V
Prąd fazy 2.8 A
Rezystancja uzwojenia 1.13 ohm
Indukcyjność uzwojenia 3.6 mH
Moment trzymający 1.89 Nm
Rotor Interia 480 g-cm2
Detent torque 0.68 kg-cm
Waga 1 kg
Długość 76 mm
oprócz silnika muszę urzyć czujnika zderzeniowego i przetwornika obrotowego.
Chciałbym wiedzieć jaki sterownik użyć by to zadziałało.
Jestem początkującym użytkownikiem, miałem dopiero podstawy sterowników plc (sterowanie basenem, prosty układ sterowania pralką- za pomocą programu "program do nauki plc")
Z góry dziękuje za każdą pomoc. Pozdrowienia
Mam do wykonania projekt ze sterowników plc.
Potrzebuje drabinki do sterowania silnika FL57STH76-2804A- jakiś prosty przykład sterowania tym silnikiem np w przód i w tył.
Parametry silnika:
Liczba kroków 200
Ilość wyprowadzeń 4
Napięcie 3.2 V
Prąd fazy 2.8 A
Rezystancja uzwojenia 1.13 ohm
Indukcyjność uzwojenia 3.6 mH
Moment trzymający 1.89 Nm
Rotor Interia 480 g-cm2
Detent torque 0.68 kg-cm
Waga 1 kg
Długość 76 mm
oprócz silnika muszę urzyć czujnika zderzeniowego i przetwornika obrotowego.
Chciałbym wiedzieć jaki sterownik użyć by to zadziałało.
Jestem początkującym użytkownikiem, miałem dopiero podstawy sterowników plc (sterowanie basenem, prosty układ sterowania pralką- za pomocą programu "program do nauki plc")
Z góry dziękuje za każdą pomoc. Pozdrowienia
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Nie obraz sie ale po to sa projekty zeby je przynajmniej sprobowac zrobic samemu...
proponuje najpierw sprobowac cos sklecic a potem zwrocic sie tutaj po poprawki. Uwierz, ze wyjdzie to wszystkim na korzysc.
Od siebie powiem, ze zaczalbym od przeszukania sieci i sprawdzajac :
1. jak musi wygladac zasilanie w poszczegolnych fazach silnika
zobacz np http://utc1.uci.agh.edu.pl/mikroprocesory/TuP10b.pdf
stad ( potrzeba 4 wyjscia PLC)
2. jedno wejscie dla czujnika zderzeniowego
3. 4 lub 6 wejsc dla przetwornika ( dla ciebie bedzie idealny przetwornik http://www.enkodery.com/mok30.pdf ).
Zatem potrzebujesz 4O/8I i dla takiego przypadku idealne bedzie dla ciebie LOGO Basic Siemensa. zobacz sobie na
http://sklep.stesar.pl/content/view/61/43
http://sklep.stesar.pl/media/Logo_man_pl.pdf
http://sklep.stesar.pl/media/Logopl.pdf
Taki gotowy pakiecik ze steronikiem softm, kablem etc dostaniesz za 500PLN
Jak widzisz do tej pory posiwecilem Ci jakies 15 minut piszac ten post i wyszukujac conieco informacji.
Jezeli nadal nie wierzysz w to ze dasz rade, to polecam sie, ale niestety nie licz, ze ktos tu spedzi ladnych pare godzin robiac wszystko od A do Z za friko

proponuje najpierw sprobowac cos sklecic a potem zwrocic sie tutaj po poprawki. Uwierz, ze wyjdzie to wszystkim na korzysc.
Od siebie powiem, ze zaczalbym od przeszukania sieci i sprawdzajac :
1. jak musi wygladac zasilanie w poszczegolnych fazach silnika
zobacz np http://utc1.uci.agh.edu.pl/mikroprocesory/TuP10b.pdf
stad ( potrzeba 4 wyjscia PLC)
2. jedno wejscie dla czujnika zderzeniowego
3. 4 lub 6 wejsc dla przetwornika ( dla ciebie bedzie idealny przetwornik http://www.enkodery.com/mok30.pdf ).
Zatem potrzebujesz 4O/8I i dla takiego przypadku idealne bedzie dla ciebie LOGO Basic Siemensa. zobacz sobie na
http://sklep.stesar.pl/content/view/61/43
http://sklep.stesar.pl/media/Logo_man_pl.pdf
http://sklep.stesar.pl/media/Logopl.pdf
Taki gotowy pakiecik ze steronikiem softm, kablem etc dostaniesz za 500PLN
Jak widzisz do tej pory posiwecilem Ci jakies 15 minut piszac ten post i wyszukujac conieco informacji.
Jezeli nadal nie wierzysz w to ze dasz rade, to polecam sie, ale niestety nie licz, ze ktos tu spedzi ladnych pare godzin robiac wszystko od A do Z za friko
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 28 lut 2008, 09:36
- Lokalizacja: Kielce
dziękuje za poświęcenie cennego czasu. Projekt ten składa sie z kilku z kilku podpunktów. jestem na mechanicznym wydziale więc troszkę trudniej jest napisać projekt z plc. Niestety czasem trzeba zrobić coś o czym sie ma słabe pojęcie. część mechaniczną jestem w tanie zrobić tj dobór silnika, łożysk do napędu itp. chciałem tylko dowiedzieć sie gdzie można znaleźć gotowe schematy drabinkowe do ruszenia tego silnika(w przód i w tył). za pomocą tego już bym coś zrobił. szukałem w google ale chyba nie umiem szukać;-(.jeszcze raz dziękuje za poświęcony czas
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
No pewnie ze fajnie byloby gdzies zdobyc gotowy schemat, ale nie sadze zeby to sie tak latwo udalo. Goraco namawiam cie do sprobowania samemu. \Przeciez to sa tylko 4 wyjscia i schemat sterowania banalnie prosty. Ostatecznie podaj mi algorytm jaki ma dla tego obowiazywac to sprobuje ci cos podrzucic.
Wg mnie to moglo by byc tak:
oprocz tych wszystkich wejsc musialy by byc jeszcze 3 tzn. Jedno, ktorym ustalamy kierunek obrotow, 2-gie, ktorym inicjujemy ruch (taki "START"), 3cie-"STOP"
Zatem.
1. Ustalamy kierunek obrotow wejsciem 1
2. Wciskamy "START" - silnik zaczyna sie obracac z ustalona w PLC predkoscia
3. Wciskamy "STOP" lub zadziala wylacznik zderzeniowy - silnik staje
4. Poniewaz posiadamy encoder to musimy go powiazac z zadawaniem obrotow tzn.
- w plc zadajemy obrot o jeden krok silnika i oczekujemy na okreslony stan na enkoderze, ktory potwierdzi ze krok zostal wykonany.
-dopiero teraz zadajemy kolejny krok i znowu patrzymy na encoder itd
To jest taka "moja" wersja. Zastanow sie dobrze jak to ma dokladnie dzialac wedlug ciebie - wtedy samo PLC da sie zrobic w miare szybko
Wg mnie to moglo by byc tak:
oprocz tych wszystkich wejsc musialy by byc jeszcze 3 tzn. Jedno, ktorym ustalamy kierunek obrotow, 2-gie, ktorym inicjujemy ruch (taki "START"), 3cie-"STOP"
Zatem.
1. Ustalamy kierunek obrotow wejsciem 1
2. Wciskamy "START" - silnik zaczyna sie obracac z ustalona w PLC predkoscia
3. Wciskamy "STOP" lub zadziala wylacznik zderzeniowy - silnik staje
4. Poniewaz posiadamy encoder to musimy go powiazac z zadawaniem obrotow tzn.
- w plc zadajemy obrot o jeden krok silnika i oczekujemy na okreslony stan na enkoderze, ktory potwierdzi ze krok zostal wykonany.
-dopiero teraz zadajemy kolejny krok i znowu patrzymy na encoder itd
To jest taka "moja" wersja. Zastanow sie dobrze jak to ma dokladnie dzialac wedlug ciebie - wtedy samo PLC da sie zrobic w miare szybko
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1214
- Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
- Lokalizacja: nie ważne
-prosta droga do utknięcia programu czekajacego na podstawową reakcję układu - np pierwszy krok i czekam ale się nie doczekam bo jeszcze nie skasowały się luzy i enkoder śpi.gelo pisze:- w plc zadajemy obrot o jeden krok silnika i oczekujemy na okreslony stan na enkoderze, ktory potwierdzi ze krok zostal wykonany.
-dopiero teraz zadajemy kolejny krok i znowu patrzymy na encoder itd
Pasjonat
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 28 lut 2008, 09:36
- Lokalizacja: Kielce
Witam.
Dokładnie cały temat brzmi tak:Układ sterujący bramą wjazdową z wykorzystaniem silnika krokowego oraz czujników zderzeniowych, przetworników obrotowych.
A więc na wstępie potrzebne są 4 wyjścia ze sterownika(?) plus tam jakaś lampka czy coś innego dla informacji. czyli pięć- analogowych(?)
Teraz wejścia: 1 cyfrowe z czujnika obrotowego(czy może analogowe czyli co krok jest 1 którą potem muszę zliczać), 1 z wyłącznika zderzeniowego(analogowe) no i 3 przyciski(otwórz zamknij bramka(otwarte tylko np do połowy)) co daje razem 5.
znam długość bramy. wiem ile jest potrzebnych obrotów do otwarcia bramy więc trzeba by tylko zliczać tak myślę ilość obrotów do otwarcia i porównywać tą wartość z czujnikiem obrotowym. czy na wyjściach (4)sterujących silnikiem krokowym muszę podawać co jakiś czas 1. tylko nie wiem jaki to jest czas (chyba jak najkrótszy).
załączył bym schemat narysowany w autocadzie ale strona coś głupieje.
Niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu jeśli wyżej napisałem jakąś głupotę.
Dziwi mnie bardzo że ciężko jest znaleźć jakikolwiek przykład sterowania silnika krokowego za pomocą plc.Jak coś znajdę a bedzie to kogoś interesować to mogę t zamieścić.pozdrowienia
Dokładnie cały temat brzmi tak:Układ sterujący bramą wjazdową z wykorzystaniem silnika krokowego oraz czujników zderzeniowych, przetworników obrotowych.
A więc na wstępie potrzebne są 4 wyjścia ze sterownika(?) plus tam jakaś lampka czy coś innego dla informacji. czyli pięć- analogowych(?)
Teraz wejścia: 1 cyfrowe z czujnika obrotowego(czy może analogowe czyli co krok jest 1 którą potem muszę zliczać), 1 z wyłącznika zderzeniowego(analogowe) no i 3 przyciski(otwórz zamknij bramka(otwarte tylko np do połowy)) co daje razem 5.
znam długość bramy. wiem ile jest potrzebnych obrotów do otwarcia bramy więc trzeba by tylko zliczać tak myślę ilość obrotów do otwarcia i porównywać tą wartość z czujnikiem obrotowym. czy na wyjściach (4)sterujących silnikiem krokowym muszę podawać co jakiś czas 1. tylko nie wiem jaki to jest czas (chyba jak najkrótszy).
załączył bym schemat narysowany w autocadzie ale strona coś głupieje.
Niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu jeśli wyżej napisałem jakąś głupotę.
Dziwi mnie bardzo że ciężko jest znaleźć jakikolwiek przykład sterowania silnika krokowego za pomocą plc.Jak coś znajdę a bedzie to kogoś interesować to mogę t zamieścić.pozdrowienia
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
...no chyba, ze encoder nie jest zamontowany na drugim koncu maszyny niz silnik, ale na osi silnikama555rek pisze:-prosta droga do utknięcia programu czekajacego na podstawową reakcję układu - np pierwszy krok i czekam ale się nie doczekam bo jeszcze nie skasowały się luzy i enkoder śpi.gelo pisze:- w plc zadajemy obrot o jeden krok silnika i oczekujemy na okreslony stan na enkoderze, ktory potwierdzi ze krok zostal wykonany.
-dopiero teraz zadajemy kolejny krok i znowu patrzymy na encoder itd

>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Chyba troszeczke pomieszales z tymi sygnalami analogowymi i cyfrowymi. Do tych wszystkich elementow wystarcza same wej/wy cyfrowe tzn. takie gdzie albo sygnal jest (1) albo go nie ma (0). Oczywiscie 1 oznacza napiecie np 24V a 0 napiecie = 0V. Kazdy wylacznik krancowy moze pracowac z takim napieciem a i lampke sygnalizacyjna tez znajdziesz na 24V. Jak zauwazysz w linku do przetwornika, ktory podawalem wczesniej - przetwronik tez da sie zamowic taki na 24V. ( zwracam uwage ze taki przetwornik posiada 4 wyjscia sygnalowe cyfrowe ( czyli 0/1) a nie tylko jedno. Zapewniam Cie, ze trudno Ci bedzie znalezc przetwornik obrotowy, ktory ma jeden syganl wyjsciowy No chyba ze zbudujesz taki sam i rzeczywiscie zrobisz tylko jeden kanal wyjsciowy, ale wtedy zeby to zadzialalo z silnikiem - rozdzielczosc musiala by byc taka jak krok silnika. Wtedy daloby sie moze zrobic tak jak pisalem wczesniej - kazemy silnikowi zrobic jeden krok - oczekujemy ze na przetworniku tez zmieni sie stan. Taki przetwornik mozna by zbudowac na bazie diody i fototranzystora oraz tarczki z otworkami na obwodzie ( musialo by ich byc np 100 dla silnika, ktory ma 200 kroków)davsk pisze:Witam.
Dokładnie cały temat brzmi tak:Układ sterujący bramą wjazdową z wykorzystaniem silnika krokowego oraz czujników zderzeniowych, przetworników obrotowych.
A więc na wstępie potrzebne są 4 wyjścia ze sterownika(?) plus tam jakaś lampka czy coś innego dla informacji. czyli pięć- analogowych(?)
Teraz wejścia: 1 cyfrowe z czujnika obrotowego(czy może analogowe czyli co krok jest 1 którą potem muszę zliczać), 1 z wyłącznika zderzeniowego(analogowe) no i 3 przyciski(otwórz zamknij bramka(otwarte tylko np do połowy)) co daje razem 5.
....
Jeszcze tylko jedna moja dygresja:
Skoro ten caly system ma byc do otwierania bramy wjazdowej, to po co w tym wszystkim przetwornik obrotowy? przeciez wystarczy na obu krancowych polozeniach bramy zamontowac wylaczniki krancowe i wtedy krecic silnikiem tak dlugo az nie zadziala ktorys z nich:))). No chyba ze projektodawca tego wymaga... Ale tu pojawia sie inny problem. Jezeli chcielibysmy mimo wszystko uzyc przetwornika to musialby to byc co najmniej przetwornik absolutny, bo uzywajac inkrementalnego musimy ustalic jakis punkt referencyjny i zamontowac tam czujnik. No a jak tutaj wykonywac referencje bramy?

powodzenia
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<