Witam.
No więc tak:
Można robić płaskorzeźby (reliefy) z bitmapy, ale zapewniam, że nie jest to najlepszy pomysł, tzn. chodzi o to, że nie ma (i moim zdaniem nigdy nie będzie) programu, który prawidłowo rozpozna gdzie są doliny i góry.
Od biedy można jeszcze bawić siew reliefy z bitmapy wtedy, kiedy bitmapa nie jest zdjęciem, czyli mamy np. jakieś kolorowe logo, a te kolory nie zlewają się, czyli są to jednolite, wyraźnie oddzielone kolory. W takim wypadku, relief jeszcze jakoś wygląda.
Natomiast można (i moim zdaniem należy) robić reliefy na podstawie bitmapy, czyli obraz rastrowy służy tu tylko jako podkład dla ręcznie rysowanych wektorów.
Najlepiej jednak od razu rysować wektory lub mieć gotowy (np. ściągnięty z netu) plik wektorowy, ale (powtórzę) ręczne rysowanie jest najlepsze bo mamy pełną kontrolę nad tym co robimy.
A teraz.
A teraz idziemy na jednego ....
No dobra, przejdźmy do konkretów.
Poniższy opis będzie pisany na podstawie moich doświadczeń z Artcamem i do tego właśnie programu będzie się odnosił.
Otóż przy pomocy Artcama zrobiłem już kilkadziesiąt (może z 50) płaskorzeźb/reliefów, więc co nieco tam wiem.
ad. 1 --> Ucancam V8 jest mi znany bo kolega ma też jakiegoś Serona + ten Ucancam V8 do niego.
Popracowałem na tym Ucancamie trochę, ale moim zdaniem jest mało intuicyjny i bardzo awaryjny, tzn. ni z gruchy ni z pietruchy potrafi radośnie sobie zawisnąć albo dla odmiany wykrzaczyć się wyjść do windy.
Jednak jeśli przygotować dla tego Serona program w Artcamie, to maszyna robi to co należy.
Gdybyś miał Artcama i nie wiedziałbyś jakiego postprocesora użyć do tego Serona, to podpowiadam, że jest to " Axyz(*nc) " .
ad. 2 --> Narzędzia do obróbki dobierasz indywidualnie do każdej pracy bo jak wiadomo, są różne wielkości/wysokości gotowych elementów (płaskorzeźb) , więc nie ma sensu (choć można) męczyć np. reliefu 1200 x 600 x 70 frezem kulistym 6mm bo obróbka będzie trwała "latami" .
No więc na przykładzie w/w elementu, w Artcamie możesz (i moim zdaniem trzeba) najpierw zrobić obróbkę wstępną (tzw. obróbka warstwy Z) np. frezem palcowym prostym, ryflowanym (bo szybciej i lepiej) 16mm z płaskim czołem, a następnie założyć mniejszy frez wykańczający np. 3-5 mm kulisty i wybrać obróbkę "Obróbka reliefu", co znacząco zmniejszy czas wykonania całości, ale i tak (przy tak dużym elemencie) krótko to trwać nie będzie.
W ogóle, to strategia obróbki małych i dużych elementów różni się znacząco bo trzeba dobierać zupełnie inne narzędzia, posuwy, rodzaje obróbek, ale to dyskusja na osobny temat.
ad3. --> Jestem w stanie to wykonać z bitmapy, ale tylko w/w sposobem, tzn. nie używając żadnych automatów do tworzenia reliefów z bitmapy bo i tak (zapewniam) nic z tego nie będzie.
Jednak robota taka (choć niezbyt trudna) jest jednak dość żmudna, ale za to efekty dokładnie takie jakich się oczekuje.
Oczywiście oprócz samej bitmapy potrzebne byłyby informacje dodatkowe, czyli jaka ma być wysokość całości + podać choćby jeden wymiar (długość lub szerokość) przyszłego reliefu, jakie wysokości poszczególnych sekcji (góry/doliny) reliefu, jakie narzędzia zostaną użyte (dokładne wymiary narzędzi).
No i dobrze by było, żeby to nie była jedna bitmapa, a kilka zdjęć tego samego elementu pod różnymi kątami + rzut z góry i z boku.
Kończąc, mam nadzieję, że nie zanudziłem
Pozdrawiam.
Poniżej przykładowy relief stworzony z wektorów które z kolei robione były na podstawie bitmapy załączonej w tym poście -->
Straz
