alien1984 pisze: ↑29 lip 2019, 09:47
No własnie nie przewidziałem że łożyska mają różne wymiary jednej firmy miały 5 mikronów na plus innej 8 na minus i przy tych 8 wyszedł luz.
Zmyliła mnie też trochę literatura bo wskazywała że przy ruchomym wałku oprawa powinna być na plus np. PKM
Łożyska wykonuje się w klasach dokładności. Wg starej PN było to P0, P6, P5 i P4. Przykładowo dla P0 dla wymiarów otworu d= 30 - 50mm odchyłka może być - dmin = -15, dmax = +3mikrony a wymiar zewnętrzny D = 50 - 80mm - Dmin = -17, Dmax = +4 mikrony. Jeżeli przyjmiemy, że otwór w piaście wykonujemy H6 - J6 (lub jak napisał Jasiu H7) to praktycznie będzie się to zgadzało z literaturą a rozrzut wymiarów 5 - 8 mikronów może być nawet w tej samej firmie i tej samej klasie dokładności. A tak w ogóle to czym to zmierzyłeś?
Luz poprzeczny. Łożyska wykonuje się z normalnym luzem (bez oznaczenia), oraz z luzem pomniejszonym (C1 i C2) lub powiększonym (C3 - C5). Przykładowo dla luzu normalnego i zakresu średnic d = 24 - 30mm luz poprzeczny może być 5 - 20mikronów.
Nie wiem jak ma pracować złożenie z Twojego rysunku, jakie będzie obciążenie poprzeczne tarczy? Moim zdaniem przy takiej odległości tarczy od łożyska przy większej sile poprzecznej pojedyncze łożysko dwurzędowe nie wytrzyma zbyt długo (chyba, że będzie to łożysko takie jak w piastach samochodowych), ale nawet wtedy dążyłbym do zmniejszenia odległości tarczy od łożyska. Jeżeli tej odległości nie można skrócić to lepiej zastosować dwa łożyska jednorzędowe rozstawione trochę szerzej.
Na rysunku piasty widzę wymiar pod łożysko fi64mm. Standardowe wymiary to fi62 i fi72. Radziłbym takie stosować by nie mieć problemów z zakupem łożysk. Chyba, że będzie to łożysko specjalne np samochodowe, wtedy należy tą średnicę dopasować do niego.