nikasil

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
rykun
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 76
Rejestracja: 10 lip 2008, 14:55
Lokalizacja: Sochaczew

nikasil

#1

Post napisał: rykun » 18 sty 2010, 18:09

Interesuje mnie sposób wykonywania tej powłoki. Jakie są kłopoty technologiczne ,że w Polsce nie wykonuje się praktycznie tego i cena jest kosmiczna? Zastosowanie ma w silnikach spalinowych głównie wyczynowych, ale spotyka się też w BMW, Porsche i w egzotycznych motocyklach. Dałoby się takie coś zastąpić chromem technicznym albo czymkolwiek w miarę dostępnym o lepszych właściwościach niż żeliwo?



Awatar użytkownika

pabloz90
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 419
Rejestracja: 16 sie 2009, 11:53
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Kontakt:

#2

Post napisał: pabloz90 » 18 sty 2010, 18:36

Taka powłoka spotykana jest wewnątrz cylindra w maszynach wyczynowych. Swoją drogą składałem kiedyś skuter i tam właśnie był cylinder stary żeliwny - zastępowany aluminiowym, natomiast cylinder wewnątrz był tym pokryty.

Zalety? Znacznie lepsze odprowadzanie ciepła + wytrzymałość.

Jeśli chodzi o stosowanie takiej powłoki, to w sklepie gdzie zamówiony był wspomniany cylinder, oferowano taką usługę. Czy jeszcze jest oferowana - nie mam pojęcia. Nie wiem także czy wykonywaną taką usługę na miejscu, czy też wywożono w inne miejsce.
Pozdrawiam Paweł Z.
Projektowanie stron www, Aplikacje dedykowane, Rozwiązania IT, zapraszam na www.dreamagency.eu
Przydatne: elektro-instalacja.pl


strclr
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 14
Rejestracja: 05 mar 2009, 14:13
Lokalizacja: krk

#3

Post napisał: strclr » 20 sty 2010, 01:46

Powłoka ta wykonana jest z niklu zawierającego rozproszone ziarna węglika krzemu SiC, stąd nazwa NiCaSil. Jest to powłoka z niklu osadzanego metodą bezprądową – chemiczną. Nikiel uzyskiwany w tej metodzie posiada twardość dorównującą twardości chromu technicznego, ale odporność na ścieranie tej powłoki jest tak naprawdę zapewniana przez obecność ziaren SiC. Nikiel „chemiczny” jest droższy od zwykłego niklu osadzanego elektrolityczne jak i zapewne droższy od chromu technicznego, jednak o cenie wykonania takiej powłoki decyduje wiedza jak dobrze wykonać tę powłokę z ziarnami SiC, i to że prawdopodobnie taka kąpiel jest jednorazowa (duże straty soli niklu). W przypadku regeneracji cylindrów dochodzi koszt przygotowania cylindra, tj. usunięcie starej powłoki i nadanie odpowiednich wymiarów cylindrowi.
Wiem, że użytkownicy crossów regenerują cylindry z użyciem nicasilu, i jakieś dwa lata temu wysyłali w tym celu cylindry do Czech albo do Anglii. Może od tamtego czasu coś się zmieniło i ktoś wykonuje taką usługę w Polsce.
Jeśli chodzi o chrom techniczny to z powodzeniem przez długie lata chyba Harley-Davidson stosował go na gładzie cylindrowe. Na pewno daje znacznie większą trwałość gładzi cylindra niż żeliwo, ale niestety nie taką jak nicasil.
BMW w swoich motocyklach stosuje tę powłokę już ze 30 lat i nie można powiedzieć, że są to maszyny wyczynowe. Japończycy zaczęli w latach 90, a raczej pod koniec, stosować coś podobnego nakładanego bezpośrednio na aluminiowe cylindry w swoich motocyklach sportowych ( nadali temu swoją nazwę gdzie też przewijał się carbon i silicon, ale głowy nie dam, że jest to dokładnie to samo co nicasil). W motocyklach żużlowych też już od wielu lat stosuje się takie rozwiązanie na świecie. Prawdopodobnie za kilkanaście lat większość silników będzie miała gładzie cylindrowe wykonane w tej lub podobnej technologii. Zależy jak szybko ta technologia rozpowszechni się w Chinach.


Autor tematu
rykun
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 76
Rejestracja: 10 lip 2008, 14:55
Lokalizacja: Sochaczew

#4

Post napisał: rykun » 21 sty 2010, 16:57

Jak wygląda sprawa z współpracą chromowana tuleja - chromowany pierścień? Czy na żeliwo można dać warstwę chromu technicznego? Jaki gatunek aluminium najlepiej przyjmuje chrom?
Cylinder aluminiowy rozszerza się bardziej niż tłok ze względu na znaczną objętość. Żeliwo ma mniejszą rozszerzalność. Tzn że w cylindrach aluminiowych trzeba stosować mniejszy luz ponieważ trzeba skompensować dodatkowo rozszerzanie cylindra.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”