nikasil
-
Autor tematu - Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 76
- Rejestracja: 10 lip 2008, 14:55
- Lokalizacja: Sochaczew
nikasil
Interesuje mnie sposób wykonywania tej powłoki. Jakie są kłopoty technologiczne ,że w Polsce nie wykonuje się praktycznie tego i cena jest kosmiczna? Zastosowanie ma w silnikach spalinowych głównie wyczynowych, ale spotyka się też w BMW, Porsche i w egzotycznych motocyklach. Dałoby się takie coś zastąpić chromem technicznym albo czymkolwiek w miarę dostępnym o lepszych właściwościach niż żeliwo?
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 419
- Rejestracja: 16 sie 2009, 11:53
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
- Kontakt:
Taka powłoka spotykana jest wewnątrz cylindra w maszynach wyczynowych. Swoją drogą składałem kiedyś skuter i tam właśnie był cylinder stary żeliwny - zastępowany aluminiowym, natomiast cylinder wewnątrz był tym pokryty.
Zalety? Znacznie lepsze odprowadzanie ciepła + wytrzymałość.
Jeśli chodzi o stosowanie takiej powłoki, to w sklepie gdzie zamówiony był wspomniany cylinder, oferowano taką usługę. Czy jeszcze jest oferowana - nie mam pojęcia. Nie wiem także czy wykonywaną taką usługę na miejscu, czy też wywożono w inne miejsce.
Zalety? Znacznie lepsze odprowadzanie ciepła + wytrzymałość.
Jeśli chodzi o stosowanie takiej powłoki, to w sklepie gdzie zamówiony był wspomniany cylinder, oferowano taką usługę. Czy jeszcze jest oferowana - nie mam pojęcia. Nie wiem także czy wykonywaną taką usługę na miejscu, czy też wywożono w inne miejsce.
Pozdrawiam Paweł Z.
Projektowanie stron www, Aplikacje dedykowane, Rozwiązania IT, zapraszam na www.dreamagency.eu
Przydatne: elektro-instalacja.pl
Projektowanie stron www, Aplikacje dedykowane, Rozwiązania IT, zapraszam na www.dreamagency.eu
Przydatne: elektro-instalacja.pl
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 14
- Rejestracja: 05 mar 2009, 14:13
- Lokalizacja: krk
Powłoka ta wykonana jest z niklu zawierającego rozproszone ziarna węglika krzemu SiC, stąd nazwa NiCaSil. Jest to powłoka z niklu osadzanego metodą bezprądową – chemiczną. Nikiel uzyskiwany w tej metodzie posiada twardość dorównującą twardości chromu technicznego, ale odporność na ścieranie tej powłoki jest tak naprawdę zapewniana przez obecność ziaren SiC. Nikiel „chemiczny” jest droższy od zwykłego niklu osadzanego elektrolityczne jak i zapewne droższy od chromu technicznego, jednak o cenie wykonania takiej powłoki decyduje wiedza jak dobrze wykonać tę powłokę z ziarnami SiC, i to że prawdopodobnie taka kąpiel jest jednorazowa (duże straty soli niklu). W przypadku regeneracji cylindrów dochodzi koszt przygotowania cylindra, tj. usunięcie starej powłoki i nadanie odpowiednich wymiarów cylindrowi.
Wiem, że użytkownicy crossów regenerują cylindry z użyciem nicasilu, i jakieś dwa lata temu wysyłali w tym celu cylindry do Czech albo do Anglii. Może od tamtego czasu coś się zmieniło i ktoś wykonuje taką usługę w Polsce.
Jeśli chodzi o chrom techniczny to z powodzeniem przez długie lata chyba Harley-Davidson stosował go na gładzie cylindrowe. Na pewno daje znacznie większą trwałość gładzi cylindra niż żeliwo, ale niestety nie taką jak nicasil.
BMW w swoich motocyklach stosuje tę powłokę już ze 30 lat i nie można powiedzieć, że są to maszyny wyczynowe. Japończycy zaczęli w latach 90, a raczej pod koniec, stosować coś podobnego nakładanego bezpośrednio na aluminiowe cylindry w swoich motocyklach sportowych ( nadali temu swoją nazwę gdzie też przewijał się carbon i silicon, ale głowy nie dam, że jest to dokładnie to samo co nicasil). W motocyklach żużlowych też już od wielu lat stosuje się takie rozwiązanie na świecie. Prawdopodobnie za kilkanaście lat większość silników będzie miała gładzie cylindrowe wykonane w tej lub podobnej technologii. Zależy jak szybko ta technologia rozpowszechni się w Chinach.
Wiem, że użytkownicy crossów regenerują cylindry z użyciem nicasilu, i jakieś dwa lata temu wysyłali w tym celu cylindry do Czech albo do Anglii. Może od tamtego czasu coś się zmieniło i ktoś wykonuje taką usługę w Polsce.
Jeśli chodzi o chrom techniczny to z powodzeniem przez długie lata chyba Harley-Davidson stosował go na gładzie cylindrowe. Na pewno daje znacznie większą trwałość gładzi cylindra niż żeliwo, ale niestety nie taką jak nicasil.
BMW w swoich motocyklach stosuje tę powłokę już ze 30 lat i nie można powiedzieć, że są to maszyny wyczynowe. Japończycy zaczęli w latach 90, a raczej pod koniec, stosować coś podobnego nakładanego bezpośrednio na aluminiowe cylindry w swoich motocyklach sportowych ( nadali temu swoją nazwę gdzie też przewijał się carbon i silicon, ale głowy nie dam, że jest to dokładnie to samo co nicasil). W motocyklach żużlowych też już od wielu lat stosuje się takie rozwiązanie na świecie. Prawdopodobnie za kilkanaście lat większość silników będzie miała gładzie cylindrowe wykonane w tej lub podobnej technologii. Zależy jak szybko ta technologia rozpowszechni się w Chinach.
-
Autor tematu - Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 76
- Rejestracja: 10 lip 2008, 14:55
- Lokalizacja: Sochaczew
Jak wygląda sprawa z współpracą chromowana tuleja - chromowany pierścień? Czy na żeliwo można dać warstwę chromu technicznego? Jaki gatunek aluminium najlepiej przyjmuje chrom?
Cylinder aluminiowy rozszerza się bardziej niż tłok ze względu na znaczną objętość. Żeliwo ma mniejszą rozszerzalność. Tzn że w cylindrach aluminiowych trzeba stosować mniejszy luz ponieważ trzeba skompensować dodatkowo rozszerzanie cylindra.
Cylinder aluminiowy rozszerza się bardziej niż tłok ze względu na znaczną objętość. Żeliwo ma mniejszą rozszerzalność. Tzn że w cylindrach aluminiowych trzeba stosować mniejszy luz ponieważ trzeba skompensować dodatkowo rozszerzanie cylindra.