Napęd wózka widłowego
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 22 gru 2013, 21:18
- Lokalizacja: Rzeszów
Napęd wózka widłowego
Witam, jestem nowy na tym forum i totalnie zielony w tym co mi zadano. Mianowicie mam wykonac wstepny projekt napedu do wozka widlowego. Wybralem sobie wiec wzorcowo wozek akumulatorowy o masie wlasnej 5500 kg i udzwigu 3500 czyli razem okolo 9000 kg, Vmax=19km/h do tego wozek ma pokonywac wzniesienia 12stopni . W katalogu pisze ze taki wozek jest napedzany silnikiem o mocy 15 kW, zaś moje obliczenia są nastepujace:
Opory ruchu (Fo) takiego wozka wyszly mi kolejno:
Opor powietrza = 234 N
opor toczenia = 1011 N
opot wzniesienia = 26059 N
opor bezwladnosci = 4512
ŁĄCZNIE ok 30 000 N
Licze moc statyczna
Ps=(Fo*V)/n=(30 000*5,2)/0,95=164 kW - w moim projekcie chce zastosowac przekladnie walcowa, stad taka sprawnosc
Teraz moc calkowita
Pt=((m*a*v)/n)+Ps=((9000*3,43*5,2)/0,95))+164 kW= duzo za duzo.
Tak jak mowilem jestem poczatkujacy. Wzory bralem z podrecznika sew-eurodrive. Nie mam pojecia jak to liczyc zeby wyszlo mi okolo 15 kW. Jesli ktos by mnie naprowadzil bylbym ogromnie wdzieczny
Opory ruchu (Fo) takiego wozka wyszly mi kolejno:
Opor powietrza = 234 N
opor toczenia = 1011 N
opot wzniesienia = 26059 N
opor bezwladnosci = 4512
ŁĄCZNIE ok 30 000 N
Licze moc statyczna
Ps=(Fo*V)/n=(30 000*5,2)/0,95=164 kW - w moim projekcie chce zastosowac przekladnie walcowa, stad taka sprawnosc
Teraz moc calkowita
Pt=((m*a*v)/n)+Ps=((9000*3,43*5,2)/0,95))+164 kW= duzo za duzo.
Tak jak mowilem jestem poczatkujacy. Wzory bralem z podrecznika sew-eurodrive. Nie mam pojecia jak to liczyc zeby wyszlo mi okolo 15 kW. Jesli ktos by mnie naprowadzil bylbym ogromnie wdzieczny
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1395
- Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
- Lokalizacja: Białystok
Ciekawe...
Po pierwsze opór powietrza pominąłbym w ogóle. Jest to zmienna bardzo zmienna. Może być bliska zero, a może wynosić bardzo dużo.
Opór toczenia wg mnie dla maszyny ważącej 9 ton to zdecydowanie za mało ci wyszło. Chyba, że po szynach to będzie jeździć.
Jak opór bezwładności można brać do obliczeń statycznych?
Kolejna sprawa to ta moc właśnie. To zależy od sił które trzeba pokonać, żeby masa ruszyła z miejsca przy pewnych początkowych oporach i do tego trzeba znać przyśpieszenia jakie chce się osiągnąć. Ja bym jednak nie zakładał jakiegoś przyśpieszenia. Skoro znasz jakie wzniesienia musi pokonać masa 9 ton przy pewnych oporach toczenia i znanej sprawności przekładni to wyjdzie ci konieczna minimalna moc. Z niej ewentualnie będziesz mógł policzyć przyśpieszenie na płaskiej drodze.
Wg mnie 160kw to coś bliżej prawdy. Jednak 9 ton to dużo, a wzniesienie 12st to wcale nie mało. 15kw po prostej nie ruszy 9t z miejsca. Chyba, że z odpowiednim reduktorem ale max prędkość wyjdzie pewnie ze 2km/h.
Jeździłeś kiedyś mz250/251 albo jawą 350? Wyobraź sobie rozpędzić do 20km/h tym motorkiem tira pod górkę całkiem nie małą...
Po pierwsze opór powietrza pominąłbym w ogóle. Jest to zmienna bardzo zmienna. Może być bliska zero, a może wynosić bardzo dużo.
Opór toczenia wg mnie dla maszyny ważącej 9 ton to zdecydowanie za mało ci wyszło. Chyba, że po szynach to będzie jeździć.
Jak opór bezwładności można brać do obliczeń statycznych?
Kolejna sprawa to ta moc właśnie. To zależy od sił które trzeba pokonać, żeby masa ruszyła z miejsca przy pewnych początkowych oporach i do tego trzeba znać przyśpieszenia jakie chce się osiągnąć. Ja bym jednak nie zakładał jakiegoś przyśpieszenia. Skoro znasz jakie wzniesienia musi pokonać masa 9 ton przy pewnych oporach toczenia i znanej sprawności przekładni to wyjdzie ci konieczna minimalna moc. Z niej ewentualnie będziesz mógł policzyć przyśpieszenie na płaskiej drodze.
Wg mnie 160kw to coś bliżej prawdy. Jednak 9 ton to dużo, a wzniesienie 12st to wcale nie mało. 15kw po prostej nie ruszy 9t z miejsca. Chyba, że z odpowiednim reduktorem ale max prędkość wyjdzie pewnie ze 2km/h.
Jeździłeś kiedyś mz250/251 albo jawą 350? Wyobraź sobie rozpędzić do 20km/h tym motorkiem tira pod górkę całkiem nie małą...
Betonowo-aluminiowy ploterek
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 22 gru 2013, 21:18
- Lokalizacja: Rzeszów
katalog wozka jest tutaj http://www.still.pl/downloads.php?filen ... =datasheet chodzi mi dokladnie o wozek RX 60-35. No i pisze tam Silnik napędowy, moc KB 60 min kW 15. chyba ze to KB 60 min to jakis bonus ? nie spotkalem sie z takim oznaczeniem
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1395
- Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
- Lokalizacja: Białystok
Rzeczywiście w katalogu jest 15kw i z ładunkiem wychodzi 9 ton. To ja już nie wiem. jak dla mnie 15kw 9 ton nie uciągnie. To jest nie logiczne nawet. Nie chce się uwierzyć, że 15kw rozpędzi 9 ton do 16km/h w 5s. Chyba, że charakterystyki silników spalinowych i elektrycznych są tak diametralnie różne, ale moc to moc.
Betonowo-aluminiowy ploterek
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1395
- Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
- Lokalizacja: Białystok
Ale właściwie to o co chodzi. Robisz projekt zgodnie z założeniami, korzystasz ze wzorów, wychodzą ci wyniki i oddajesz na zaliczenie. Jak nie ma błędów to wszytko gra.
Betonowo-aluminiowy ploterek
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 22 gru 2013, 21:18
- Lokalizacja: Rzeszów
Musze zawrzeć w mojej pracy inż. ocene ekonomiczną wózków z napędem spalinowym oraz elektrycznym, dlatego też potrzebuję zrobić taki wstępny projekt napędu więc wybrałem sobie wózek z katalogu i liczę pod jego dane (masa, prędkość, wymiary itd.). No i wiadomo że praca inz powinna byc wiarygodna a mi wychodzi ze do takiego wozka powinno sie zastosowac 10 x wiekszy silnik niz rzeczywiscie ma to miejsce
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 20
- Rejestracja: 27 wrz 2013, 11:00
- Lokalizacja: Wawa
Opory bezwładności mas wirujących i opory powietrza pomija kolega przy obliczeniach. Raz że niska prędkość, dwa, że nie mam pojęcia jak to pierwsze kolega liczył ale nie policzywszy niczego poza innymi oporami nie mia kolega prawa tego obliczyć, musiałby znać kolega przyspieszenie swojego wózka w DANYM momencie. Poza tym trzeba obliczyć współczynnik mas wirujących.
Opory toczne wyszły mi trochę mniejsze z 800 ale przyjmijmy, że jest ok.
OPORY WZNIESIENIA. sin(12)*9000kg*9.81m/s^2=18,4 kN
12 stopni czy 12% wzniesienie??
przy 12% ~=7 stopni
weźmy, że zrobi tylko 7 stopni Fw=10,8 kN
Co do mocy. Wózek NIE MUSI przy swojej maksymalnej prędkości bez udźwigu pokonywać maksymalnego wzniesienia przy maksymalnym udźwigu.
Proszę bardzo: 11600* 1.2 m/s = 14 kW. Relatywnie się zgadza. Zrobiłem tak bo jeszcze jest sprawność układu. Przeciętnie sprawność układu napędowego to 0,9.
EDIT:
Bez charakterystyki silnika moment w funkcji prędkości obrotowej to wszystko mija się z celem.
Opory toczne wyszły mi trochę mniejsze z 800 ale przyjmijmy, że jest ok.
OPORY WZNIESIENIA. sin(12)*9000kg*9.81m/s^2=18,4 kN
12 stopni czy 12% wzniesienie??
przy 12% ~=7 stopni
weźmy, że zrobi tylko 7 stopni Fw=10,8 kN
Co do mocy. Wózek NIE MUSI przy swojej maksymalnej prędkości bez udźwigu pokonywać maksymalnego wzniesienia przy maksymalnym udźwigu.
Proszę bardzo: 11600* 1.2 m/s = 14 kW. Relatywnie się zgadza. Zrobiłem tak bo jeszcze jest sprawność układu. Przeciętnie sprawność układu napędowego to 0,9.
EDIT:
Bez charakterystyki silnika moment w funkcji prędkości obrotowej to wszystko mija się z celem.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 5
- Posty: 5
- Rejestracja: 22 gru 2013, 21:18
- Lokalizacja: Rzeszów
Filys a mogłbys powiedziec dlaczego mnożysz 11600*1.2 zamiast sume oporow czyli 29200 ?Filys pisze:Opory bezwładności mas wirujących i opory powietrza pomija kolega przy obliczeniach. Raz że niska prędkość, dwa, że nie mam pojęcia jak to pierwsze kolega liczył ale nie policzywszy niczego poza innymi oporami nie mia kolega prawa tego obliczyć, musiałby znać kolega przyspieszenie swojego wózka w DANYM momencie. Poza tym trzeba obliczyć współczynnik mas wirujących.
Opory toczne wyszły mi trochę mniejsze z 800 ale przyjmijmy, że jest ok.
OPORY WZNIESIENIA. sin(12)*9000kg*9.81m/s^2=18,4 kN
12 stopni czy 12% wzniesienie??
przy 12% ~=7 stopni
weźmy, że zrobi tylko 7 stopni Fw=10,8 kN
Co do mocy. Wózek NIE MUSI przy swojej maksymalnej prędkości bez udźwigu pokonywać maksymalnego wzniesienia przy maksymalnym udźwigu.
Proszę bardzo: 11600* 1.2 m/s = 14 kW. Relatywnie się zgadza. Zrobiłem tak bo jeszcze jest sprawność układu. Przeciętnie sprawność układu napędowego to 0,9.
EDIT:
Bez charakterystyki silnika moment w funkcji prędkości obrotowej to wszystko mija się z celem.