Polecam najstarszą na świecie tokarkę

http://olx.pl/oferta/antyk-tokarka-do-m ... 74116a4684
W 1569 francuski matematyk i mechanik J. Besson zbudował pierwszą tok. mechaniczną, w której zastosował prototyp wrzeciennika (zespół obrabiarki skrawającej, w którym łożyskowany jest wał roboczy oraz umieszczone są przekładnie do zmiany prędkości obrotowej wału) oraz prototyp suportu do podtrzymania noża, eliminując tym samym konieczność trzymania narzędzia skrawającego w dłoniach robotnika. Ten sam Besson skonstruował również doskonałą tok. przeznaczoną do nacinania gwintów walcowych i stożkowych. W 1797 Anglik H. Maudslay zbudował metalową tok. z suportem napędzanym śrubą pociągową, w której po raz pierwszy uzyskano wymuszone przesuwanie się narzędzia skrawającego wzdłuż toczonego przedmiotu. Dodatkową zaletą tej konstrukcji było zastosowanie suportu krzyżowego, tj. umożliwiającego ruch noża wzdłuż przedmiotu (napęd od śruby pociągowej lub ręczny) oraz w kierunku prostopadłym do przedmiotu (napęd ręczny za pomocą śruby obracanej korbą). W 1820 zbudował kolejną tok. - wrzecionową, nadającą się do produkcji seryjnej. Urządzenie do mechanicznego poprzecznego posuwu suportu zastosował dopiero w 1835 Anglik J. Whitworth. Z tym jedynym uzupełnieniem tokarka Maudslaya w swoich głównych założeniach konstrukcyjnych przetrwała do dzisiaj. Równocześnie konstrukcje Maudslaya i Whitwortha dają podstawę szybkiego rozwoju nowych typów tok. W 1839 J.G. Bodmer w Szwajcarii buduje pierwszą tok. karuzelową, do której obrabiany przedmiot mocuje się na poziomym, obrotowym stole, co umożliwia toczenie przedmiotów o bardzo dużej masie - współcześnie nawet do 200 ton, o średnicy do 24 metrów. W 1845 S. Fitch (USA) tworzy pierwowzór tok. rewolwerowej, w której suport wyposażony jest w część obrotową - tzw. głowicę rewolwerową, służącą do jednoczesnego mocowania kilku narzędzi o różnych kształtach ostrza. Pozwala to na skrócenie czasu obróbki przedmiotów o skomplikowanych kształtach przez wyeliminowanie przerw niezbędnych na zmianę narzędzia. Równocześnie z unowocześnieniem konstrukcji rozwija się i doskonali system napędu: od napędu transmisyjnego z koła wodnego, przez silnik parowy do nowoczesnych tok. z własnym źródłem napędu - silnikiem elektrycznym. Zmieniają się również narzędzia do toczenia - w 1900 amerykański technik F.W. Taylor zastosował narzędzia ze stali szybkotnącej, a w 1925 na ostrza narzędzi użyto węglików spiekanych (metalurgia proszków), co otwiera współczesny okres budowy tok. - okres zwiększania dokładności i wydajności obróbki oraz automatyzacji procesu.