Moment siły do osi pionowej
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 12
- Rejestracja: 12 sie 2012, 11:20
- Lokalizacja: Wrocław
Moment siły do osi pionowej
Witam.
Szukam pomocy, podpowiedzi jak obliczyć "udźwig" śruby trapezowej.
Dokładnie mechanizm wygląda tak.
Silnik 2 Nm (koło zębate 12 zębów, średnica 10.70 mm)
Śruba trapezowa 16x4 (koło zębate 24 zęby, średnica 22.16 mm)
Śruba umieszczona jest w pionie, pytanie jak obliczyć masę jaką podniesie taki układ?
Zakładając że śruba jest na łożyskach i miedzy śrubą a nakrętką jest smar.
Szukam pomocy, podpowiedzi jak obliczyć "udźwig" śruby trapezowej.
Dokładnie mechanizm wygląda tak.
Silnik 2 Nm (koło zębate 12 zębów, średnica 10.70 mm)
Śruba trapezowa 16x4 (koło zębate 24 zęby, średnica 22.16 mm)
Śruba umieszczona jest w pionie, pytanie jak obliczyć masę jaką podniesie taki układ?
Zakładając że śruba jest na łożyskach i miedzy śrubą a nakrętką jest smar.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Tak, nie zrozumieliśmy się. Dyskusyjne jest to, kto nie zrozumiał 
Silnik wykonuje na obrót pracę 2*pi*M, gdzie M = moment
Śruba wykonuje na obrót pracę F*d, gdzie F = siła, d = skok.
Do tego dochodzi przezkładnia pasowa n1/n2
Zatem mamy - od strony silnika W = 2*pi*M
Od strony śruby n1/n21 * F * d
do tego doliczamy sprawność śruby Q i mamy
Q*W = n1/n2 * F * d
ostatecznie:
Q*2*pi*M = n1/n2 * F * d
stąd:
F = Q*2*pi*M *n2/n1 / d
po podstawieniu wartości liczbowych:
F = pi kN ≈ 3141.6 N
(polecam google jako kalkulator: http://tinyurl.com/o7jq4bb )

Silnik wykonuje na obrót pracę 2*pi*M, gdzie M = moment
Śruba wykonuje na obrót pracę F*d, gdzie F = siła, d = skok.
Do tego dochodzi przezkładnia pasowa n1/n2
Zatem mamy - od strony silnika W = 2*pi*M
Od strony śruby n1/n21 * F * d
do tego doliczamy sprawność śruby Q i mamy
Q*W = n1/n2 * F * d
ostatecznie:
Q*2*pi*M = n1/n2 * F * d
stąd:
F = Q*2*pi*M *n2/n1 / d
po podstawieniu wartości liczbowych:
F = pi kN ≈ 3141.6 N
(polecam google jako kalkulator: http://tinyurl.com/o7jq4bb )
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 616
- Rejestracja: 01 mar 2008, 20:46
- Lokalizacja: Lubsko
Poza czysto mechanicznymi zależnościami nie możecie zapomnieć tutaj o dosyć istotnej części elektrycznej
Mianowicie chodzi mi o charakterystykę momentu w funkcji obrotów silnika krokowego. Aby móc podstawić niutonometry do wzoru, należy ustalić z jakimi obrotami będzie pracował silnik. Następnie z wykresu odczytać jego moment i dopiero podstawić. Należy pamiętać że moment podawany na silniku, to moment trzymania silnika przy zerowych obrotach, a jak wiadomo im większe obroty silnika tym mniejszym momentem dysponujemy.
A to 0,5 jest to zapewne sprawność przekładni śrubowej (sprawność śruby trapezowej) tego się nie oblicza, to się przyjmuje na wiarę

A to 0,5 jest to zapewne sprawność przekładni śrubowej (sprawność śruby trapezowej) tego się nie oblicza, to się przyjmuje na wiarę

-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 12
- Rejestracja: 12 sie 2012, 11:20
- Lokalizacja: Wrocław
No to teraz kolega załamał mnie całkowicie :C
No to w takim razie jakie dane jeszcze trzeba uwzględnić aby obliczyć takie założenie jak na początku postu?
A z tą sprawnością to już doczytałem na forum że to masa czynników na to wpływa i standardowo przyjmuje się 30-50% z czego ponoć te 50 to trudno uzyskać.
No to w takim razie jakie dane jeszcze trzeba uwzględnić aby obliczyć takie założenie jak na początku postu?
A z tą sprawnością to już doczytałem na forum że to masa czynników na to wpływa i standardowo przyjmuje się 30-50% z czego ponoć te 50 to trudno uzyskać.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
0.5 to przyjęta przeze mnie sprawność gwintu. W rzeczywistości zależy ona od współczynnika tarcia, kąta nachylenia gwintu itd., ale 0.5 to rozsądne wstępne przybliżenie.
Co do efektów elektrycznych, to ja bym ich do tego wyprowadzenia nie mieszał - one ograniczają się do tego, że moment jest zależny od obrotów, ale nadal można go wstawić do tego wzoru.
Co do efektów elektrycznych, to ja bym ich do tego wyprowadzenia nie mieszał - one ograniczają się do tego, że moment jest zależny od obrotów, ale nadal można go wstawić do tego wzoru.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
wychodził bym do silnika - do punktu szczytowego mocy... który zależy od sposobu zasilania (U-zasilania, I-silnika i nieco na minus ze względu na indukcyjność faz)ursus_arctos pisze:z zasady zachowania energii
Moment silnika - to wartość której NIE WOLNO wykorzystać w pełni... bo to oznacza chodzenie po równoważni.... i tracenie kroków
Bezpieczny margines momentu - np. 30% momentu pełnego
Prędkość początku spadania momentu to zrównanie energii elektrycznej P=Uz * Iz * (30%-80% ze względu na indukcyjność), z energią mechaniczną (w odpowiedni sposób mianowaną) T(moment) * V(prędkość obrotowa)
Jeśli będziemy stosować silnik tylko do punktu szczytowego mocy - jeśli chodzi o prędkość... i brać z niego tylko 30% momentu, to będziemy mieli PEWNĄ PRACĘ
margines bezpieczeństwa - ostatecznie jest wyznaczany eksperymentalnie...
---
wracając do części mechanicznej
Poza obliczeniami statycznymi, warto przeprowadzić analizę dynamiczną potrzebnych przyśpieszeń - to drugi istotny składnik wymagań ==>> IIZDN: F=m*a
W maszynach przyjmuje się dobre przyspieszenie na poziomie 1m/(s*s)
10m/(s*s) będzie wygodną wartością do obliczeń (i niebotycznie dużym przyśpieszeniem w pracy maszyny)
Dlatego
pytanie:
a to zależy z jakim przyspieszeniemhuzzar.ts pisze:ak obliczyć masę jaką podniesie taki układ?

SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm