Modernizacja tokarki - czyli nic wielkiego.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 327
- Rejestracja: 24 lut 2005, 09:20
- Lokalizacja: Warszawa
Modernizacja tokarki - czyli nic wielkiego.
Szanowni forumowicze, oto efekt małej modernizacji tokarki. Rok temu jeden facet ogłaszał się z dwoma tokarkami i to jest właśnie jedna z nich. Do wymiany była cała elektryka i sterowanie, początkowo miała być na serwonapędach, ale finalnie są silniki krokowe (oś X - 8Nm, oś Z 28Nm). Osiągi nie są może rewelacyjne (szybkie przesuwy to zawrotne 3m/min), ale z jak na moje potrzeby to wystarcza. Sterowanie to Mach3 - sprawdza się doskonale, włącznie z gwintowaniem. W zasadzie nie ma tu specjalnych rewelacji, na uwagę być może zasługuje sterowanie imakiem czteropozycyjnym. Do obsługi napisano makro które aktywuje trzy wyjścia. Kombinacja dwóch z nich oznacza pozycję głowicy, pojawienie się trzeciego sygnału aktywuje cykl zmiany narzędzia. Za przetwarzanie sygnałów odpowiedzialny jest mały PLC (tego obok ekranu). Jego cykl pracy wygląda następująco: po pojawieniu się sygnału aktywującego załączany jest silnik w imaku (który jednocześnie odblokowuje i obraca głowicę). Ruch trwa do momentu, aż załączy się właściwy (jeden z czterech) łącznik drogowy, wtedy zmienia się kierunek wirowania silnika w imaku co powoduje jego zacisk. Ot i tyle.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
- Załączniki
-
- x1.jpg (72.04 KiB) Przejrzano 1936 razy
-
- x2.jpg (65.15 KiB) Przejrzano 1944 razy
-
- x3.jpg (70.16 KiB) Przejrzano 1990 razy
-
- x4.jpg (55.32 KiB) Przejrzano 1945 razy
-
- x5.jpg (52.03 KiB) Przejrzano 1976 razy
-
- M6Start.txt
- (1.31 KiB) Pobrany 580 razy
Ostatnio zmieniony 16 lut 2009, 09:24 przez margor, łącznie zmieniany 1 raz.
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1092
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:04
- Lokalizacja: Cieszyn/Kraków
Witam serdecznie.
Pamiętam te ogłoszenia. O ile się nie mylę w tym momencie to maszyna ta to jakaś włoszka. Coś tam było właśnie z elektryką a i również coś z konikiem chyba było nie tak. No chyba że pomyliło mi się to z innymi ogłoszeniami...
Czekamy na więcej zdjęć i informacji.
Pozdrawiam serdecznie, skoczek.
Pamiętam te ogłoszenia. O ile się nie mylę w tym momencie to maszyna ta to jakaś włoszka. Coś tam było właśnie z elektryką a i również coś z konikiem chyba było nie tak. No chyba że pomyliło mi się to z innymi ogłoszeniami...
Czekamy na więcej zdjęć i informacji.
Pozdrawiam serdecznie, skoczek.
Podstawą materialną narodu jest ziemia, przemysł i handel. Kto ziemię, przemysł i handel oddaje w ręce cudzoziemców, ten sprzedaje narodowość swoją, ten zdradza swój naród. - Hipolit Cegielski
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 327
- Rejestracja: 24 lut 2005, 09:20
- Lokalizacja: Warszawa
Chłopaki, to naprawdę nic wielkiego. Każdy może sobie kupić kilka ton złomu i próbować coś z tego sklecić. Na początku to mi ręce opadły, próbowałem chociaż reanimować oryginalne silniki, ale to była walka z wiatrakami. W końcu któregoś dnia, ogoliłem maszynę ze wszystkiego co było nie potrzebne. Wywaliłem osłony, kłęby kabli, skrzynkę prędkości, silniki posuwowe, uchwyt hydrauliczny itp. Potem było czyszczenie smarowanie węzłów łożyskowych i ogólna ocena to z tym można zrobić. Szczęśliwie, podzespoły bazowe są w całkiem dobrej formie (prowadnice, wrzeciennik, śruby kulowe). Tak więc jako napęd główny został silnik 7,5kW + falownik. Zakres prędkości użytecznych to 200-1500 obr/min (dla 1500na wrzecionie to silnik ma 4500). Co ciekawe, dla średnich prędkości ~700obr/min pobór mocy to zaledwie 1,5kW (bez obciążenia siłami skrawania). Zadawanie prędkości realizowane miało być za pośrednictwem płytki sprzedawanej przez "baner" na górze strony, ale spaliłem chyba ze trzy sztuki i szlag mnie trafił - to się do niczego nie nadaje. Dlatego, dzięki forumowiczom, zastosowałem super skomplikowany układ (jak na załączniku) - gra i buczy, nie wspominając o kosztach ( no ze cztery "zyle" za elementy).
Reszta, to jak już pisałem krokówki - jeszcze się nie zdarzyło aby się pogubiły. Może warto wspomnieć o sterowaniu silnikiem w imaku. Jego zadanie to kręcić się w prawo lub w lewo - miałem do tego celu używać styczników + zabezpieczenia (tam jest silnik trójfazowy!!!), ale w dzisiejszych czasach taniej jest założyć mały falownik, gdzie można ustawić wszystkie zabezpieczenia i dużo więcej.
Potem zostało jeszcze dopieszczenie Macha - tak by jego ekran nadawał się do pracy. Oryginalne są jakieś takie "nie zjadliwe". Także postprocesor do cam'a zainstalowanego na komputerze maszyny został dopasowany. Obecnie można usiąść przy pulpicie, od "zera" narysować detal, wykonać do niego "technologię" i puścić maszynę w ruch
Pozdrawiam wszystkich zapaleńców
Reszta, to jak już pisałem krokówki - jeszcze się nie zdarzyło aby się pogubiły. Może warto wspomnieć o sterowaniu silnikiem w imaku. Jego zadanie to kręcić się w prawo lub w lewo - miałem do tego celu używać styczników + zabezpieczenia (tam jest silnik trójfazowy!!!), ale w dzisiejszych czasach taniej jest założyć mały falownik, gdzie można ustawić wszystkie zabezpieczenia i dużo więcej.
Potem zostało jeszcze dopieszczenie Macha - tak by jego ekran nadawał się do pracy. Oryginalne są jakieś takie "nie zjadliwe". Także postprocesor do cam'a zainstalowanego na komputerze maszyny został dopasowany. Obecnie można usiąść przy pulpicie, od "zera" narysować detal, wykonać do niego "technologię" i puścić maszynę w ruch

Pozdrawiam wszystkich zapaleńców
- Załączniki
-
- x.jpg (21.63 KiB) Przejrzano 1950 razy
-
- tokarka.zip
- (6.47 KiB) Pobrany 453 razy
-
- Moderator
-
ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1494
- Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
- Lokalizacja: Gdansk
Nic wielkiego to przeczytac regulamin forum a w nim
12. należy w miarę możliwości w temacie wiadomości zawrzeć całą istotę lub najważniejszy fragment wiadomości, gdyż bardzo ułatwi to przeglądanie forum; jeżeli przedmiotem problemu bądź poszukiwań jest schemat urządzenia, typ elementu itp, najlepiej umieścić go w temacie wiadomości,
proszę temat poprawić
12. należy w miarę możliwości w temacie wiadomości zawrzeć całą istotę lub najważniejszy fragment wiadomości, gdyż bardzo ułatwi to przeglądanie forum; jeżeli przedmiotem problemu bądź poszukiwań jest schemat urządzenia, typ elementu itp, najlepiej umieścić go w temacie wiadomości,
proszę temat poprawić