mechanizm śrubowy z ruch. nakrętką

Dyskusje dotyczące spraw związanych z rysunkiem technicznym

Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

mechanizm śrubowy z ruch. nakrętką

#1

Post napisał: wirtualnyjan » 20 paź 2012, 22:04

Muszę zaprojektować prasę z mechanizmem śrubowym z ruch. nakrętką niestety kompletnie nie wiem jak poradzić sobie właśnie z "nakrętką".

Wszędzie w internecie i książkach nakrętki są nieruchome.

Wymyśliłem coś takiego ale kompletnie nie mam pojęcia czy to ma sens... (niezakreskowana nakrętka)

Proszę o pomoc, pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 26 lis 2012, 18:10 przez wirtualnyjan, łącznie zmieniany 1 raz.



Tagi:


yacht
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 374
Rejestracja: 18 kwie 2012, 07:50

#2

Post napisał: yacht » 20 paź 2012, 22:25

:idea: Idea jest dobra. Lepiej zastosować łożyska stożkowe przeciwnie ułożone oraz założyć luz między nakrętką a obudową.

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#3

Post napisał: dudis69 » 20 paź 2012, 22:28

wirtualnyjan pisze:Wymyśliłem coś takiego
Całkiem przyzwoicie pomyślane, i nawet ma prawo działać :wink:
Ale skoro ma to być prasa, odwrócił bym belkę do góry nogami, a zespół nakrętki mocował bym pokrywą od spodu. No i te łożyska, przewidziałeś tylko dwa oporowe, więc długo mechanizm nie posłuży. Ale pewnie się zaraz odezwa specjaliści od łoźyskowań. :mrgreen:
Pozdrawiam Sławek



Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#4

Post napisał: wirtualnyjan » 20 paź 2012, 22:30

Kierowałem się tym żeby można było w razie czego to rozłożyć i z łatwością dostać się do łożysk, żeby je np wymienić, ale znowu pojawia sie pytanie w jaki sposob przymocować drążek do nakrętki? Myślałem o spawie ale to chyba nie wytrzyma, hmm...



Ma ktoś może jakieś poprawki? Ogólnie koncepcje mam dobrą?

[ Dodano: 2012-10-20, 22:37 ]
dudis69 pisze:Ale skoro ma to być prasa, odwrócił bym belkę do góry nogami, a zespół nakrętki mocował bym pokrywą od spodu.
Dzięki za radę :)

Jakie łożyska byłyby najlepsze w takim razie do takiej konstrukcji?

Łożysko poprzeczne między nakrętką a korpusem jest potrzebne, czy tak jak zrobiłem jest wystarczająco?

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3705
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#5

Post napisał: MlKl » 20 paź 2012, 22:40

Jak przyspawasz drążek, to nie wymienisz łożyska. Daj na końcu nakrętki zwężenie, i kanałek na klin, na to nałożysz pierścień z nagwintowanymi otworami pod końcówki elementów drążka. Całość zabezpiecz nakrętką.

Łożyska muszą być solidne, jeżeli to ma być prasa - na ogół prasy się robi jednak na buksie.


Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#6

Post napisał: wirtualnyjan » 20 paź 2012, 22:46

MlKl pisze:Jak przyspawasz drążek, to nie wymienisz łożyska.
Racja nie pomyślałem...
MlKl pisze:Daj na końcu nakrętki zwężenie, i kanałek na klin, na to nałożysz pierścień z nagwintowanymi otworami pod końcówki elementów drążka. Całość zabezpiecz nakrętką.
Mógłbyś to mniej więcej zobrazować bo nie chwytam jak nie zobacze ;/
MlKl pisze: na buksie.
co to znaczy?

Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3705
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#7

Post napisał: MlKl » 20 paź 2012, 23:44

Nie widziałes nigdy koła pasowego na osi silnika? Zamiast rowka na pasek klinowy po obwodzie dajesz gwintowane otwory co 180 stopni, i w nie wkręcasz połówki drążka.

Buksa to łóżysko ślizgowe. Łożyska kulkowe, czy wałkowe są dość nietrwałe, gdy je obciążać gwałtownie i intensywnie.


Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 10
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#8

Post napisał: wirtualnyjan » 21 paź 2012, 00:04

Hmm żeby na nakrętkę nałożyć np dodatkową tulejkę zabezpieczoną przed obrotem np wpustem i w tą nakrętkę wywiercić otwory co 180 stopni i tam mocować drążki? Nie, pogubiłem się.

Awatar użytkownika

dudis69
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1418
Rejestracja: 15 lis 2010, 20:18
Lokalizacja: okolice

#9

Post napisał: dudis69 » 21 paź 2012, 01:29

wirtualnyjan pisze:na nakrętkę nałożyć np dodatkową tulejkę zabezpieczoną przed obrotem np wpustem i w tą nakrętkę wywiercić otwory co 180 stopni i tam mocować drążki?
Generalnie idziesz w dobrą stronę... IMHO przerobił bym na klinowanie końca nakrętki wielowypustem, ponieważ przeniesie większe długotrwałe obciążenie i jest mniej podatne na ścięcie. Następnie na wielowypust poszła by tuleja z tymi gwintowanymi otworami co 180° plus na koniec nakrętka z robaczkiem do zblokowania całości. Wiem, komplikuje to trochę konstrukcję jak i wykonanie samej nakrętki, ale zdaje się być pewniejszym rozwiązaniem.
Tak jak napisał...
MlKl pisze:Buksa to łóżysko ślizgowe

Łożyskuj nakrętkę np: tulejami z brązu, a będzie działać o wiele dłużej niż z jakimikolwiek ł. tocznymi.
Pozdrawiam Sławek


Awatar użytkownika

MlKl
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 3705
Rejestracja: 15 sie 2010, 13:44
Lokalizacja: Błonie
Kontakt:

#10

Post napisał: MlKl » 21 paź 2012, 03:57

Kolego - ty masz zaprojektować tą prasę, nie my za ciebie. Pomagamy nawet chętnie, boś się już wykazał jakąś inwencją, i na dokładkę widać, że przynajmniej się starałeś zrozumieć problem.

Ale nie masz pojęcia o choćby podstawach projektowania maszyn. To żaden grzech, ino nie nauczysz się tego, jak ktoś będzie za ciebie odwalał robotę.

Dlatego nie pisz na priv, żeby to dla ciebie narysować. My ci tu podrzucamy możliwości, ty masz je przeanalizować, narysować, i pokazać. My zgłosimy uwagi, ty znowu narysujesz - i tak al capo da fine. Inaczej się nie nauczysz. Pociesz się, że ty przynajmniej tego uczysz się na papierze, i ma kto ci powiedzieć, w czym błądzisz. Ja się uczyłem tego na żywca :)

I jak widać nie do końca dobrze, bo faktycznie wieloklin tam będzie bardziej pasował, ja po prostu patrzę pod kątem posiadanego parku maszynowego, i zapodałem, jak bym to robił na tym, co mam w pokoju.

Tej nakrętki nie da się zaprojektować jako monolit. Musisz ją tak zaprojektować, żeby się dała rozebrać, i wymienić zużyty element łożyskujący. Uruchom wyobraźnię. Nakrętka ma dociskać belkę - czyli musi na nią naciskać od góry. Tu będzie działać duża siła, więc element łożyskujący musi być solidny, i faktycznie to powinna być buksa. W górę nakrętka unosi samą belkę - łożysko może być mniejsze, cieńsze.

Ponieważ nakrętka będzie stosunkowo wąska, nie da się w nią bezpośrednio wkręcić elementów pokrętła. Musisz dać element pośredni, połączony z nią w sposób umożliwiający rozłączenie, ale uniemożliwiający obrót. To może zapewnić klin, albo wieloklin - to drugie jest trudniejsze technologicznie, ale lepsze. pokrętło nie może spadać - więc trzeba je na nakrętce zablokować. I znowu - rozwiązań jest kilka. Możesz dać tam pierścień segera, możesz dać nakrętkę z kontrą, możesz dać nakrętkę z robaczkiem z boku.

Danych masz dość - rysuj :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Rysunek techniczny”