Materiał na tłok silnika parowego

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 7611
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#11

Post napisał: IMPULS3 » 20 sty 2019, 22:14

strikexp pisze:W sumie to racja, chodzi o cylinder i pierścienie a nie tłok.

Głowa czy nogi-co za różnica. :)
strikexp pisze:Chciałbym uzyskać moc na prądnicy 500-1000W. Dlatego pytam o materiał. Małe to nie będzie, więc koszt też chciałbym jak najniższy.

Idziesz drogą Edisona i będziesz co kilometr stawiał elektrownię? :)
Patrząc na dotychczasowe Twoje dokonania to czarno to widzę. :) Ale nich tam,
Najlepsze żeliwo na cylinder to żeliwo sferoidalne (choć dawniej stosowano zwykłe szare zeliwo, sferoidyzacja weszła póżniej i nie jest prostą metodą w amatorskim zastosowaniu) i obowiązkowo też na pierścienie.Tłok też tradycyjnie czyli aluminium bo wykonywanie z czegokolwiek cięższego byłoby kłopotliwe w wyważeniu wał-korbowód/tłok.
Jeśli nawet ktokolwiek by miał zrobić taki twór to najprosciej wykorzystać kompresor tłokowy z zamontowanymi zaworami sterującymi przepływem pary zamiast oryginalnych zaworków w głowicy. No i obowiązkowo koło zamachowe.
I nie ograniczaj się, lepiej od razu budować na turbinie parowej tę mini elektrownię, tylko nie wiem czy szuflowanie węgla będzie opłacalne a już utrzymanie stałych obrotów i stałego momentu to pikuś dla Ciebie. :) :) :)




Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4685
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#12

Post napisał: strikexp » 20 sty 2019, 23:31

Elektrownie to działają w oparciu o turbiny lub o agregat prądotwórczy na paliwo. Przecież czymś muszę obciążyć taki duży silnik a lepszej opcji niż prądnica nie widzę. A że jeszcze trzeba by wcześniej rozpalić w kotle to raczej słaba opcja hehe.
Natomiast co do mocy, byle kosiarka ma 4-5kW silnik spalinowy. Moje 1kW to nie jest jakoś szczególnie dużo.

Żeliwo niestety ciężko kupić jeśli nie ma się dystrybutora pod ręką. Dlatego tego materiału wolałbym unikać. A kompresor owszem jest to gotowiec tak jak i jakiś silnik spalinowy. Ale nie jest odporny na wodę....
No i silnik parowy ma nieco inny układ, tam tłok jest popychany naprzemiennie z obu stron.


Odnośnie sterowania to wymyślili to już dawnooooooooooo. Jak obejrzysz filmy z prawdziwymi silnikami/parowozami to zobaczysz takie wirujące coś co jest pierwszym sterownikiem w historii.


Duszczyk_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 518
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#13

Post napisał: Duszczyk_K » 21 sty 2019, 00:08

Zawsze można się pokusić o zaprojektowanie cylindra, wydrukowanie go w 3D (albo wystruganie z drewna) a następnie na podstawie takiego modelu odlanie tego z żeliwa (na dobry początek z szarego) i obrobienie. Być może było by z tym trochę zachodu ale wiesz... nie takie problemy ludzie rozwiązywali....
A może parę tłok cylinder "pożyczył byś" np z jakiegoś skuterka czy motorynki?


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4685
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#14

Post napisał: strikexp » 21 sty 2019, 01:04

Odlewanie z żeliwa w warunkach amatorskich? Nie mam pieca hutniczego. Może uda mi się zdobyć żeliwo, sęk w tym że jak na razie nie znalazłem nikogo kto wysyła kurierem. No i przydałaby się rura grubościenna, a nie drążyć 90% wałka fi 100.

No i pisałem że silnik parowy ma inny rodzaj tłoka niż silnik spalinowy:

Tam pośrodku oczywiście jest wylot, dlatego ciśnienie maleje.


Duszczyk_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 518
Rejestracja: 21 lis 2013, 14:18
Lokalizacja: Warszawa Remb.

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#15

Post napisał: Duszczyk_K » 21 sty 2019, 11:14

Oj zbyt dosłownie wiozłeś moje słowa, nie powiedziałem że masz sam to odlać. Model na drukarce zrobić we własnym zakresie (albo zlecić z odpowiednimi naddatkami na obróbkę) a następnie taki model dać do odlewni. Tylko to faktycznie sporo zachodu, ale mógłbyś w odlewie zaprojektować miejsce na rozrząd, narzucić dowolną średnicę, kształt, długość itp.
Co do pary tłok-cylinder ze skuterka.... kupujesz np takie coś http://iskuter.pl/cylinder-60cc-4t-more ... -1677.html dorabiasz na górę i na dół pokrywy, coś na kształt głowic z odpowiednimi kanałami dolotowymi. W praktyce to po prostu kawałek grubszej blachy z otworem.
W tej tulei fabrycznie pracuje tłok więc jest szansa, że będzie to działało. Do tego masz już gotowe pierścienie uszczelniające nie musisz dorabiać specjalnych, kombinować z doborem średnic itp. Od biedy to można by nawet użyć fabrycznego tłoka ale to już według twojego uznania. Jeśli nie, to w kawałku alu naciąć rowki pod pierścienie, przewiercić otwór pod trzon tłoka i mamy detal...
Liczyłeś już może jaka jest Ci potrzebna średnica tłoka by osiągnąć zakładaną moc czy tak tylko rozmyślasz teoretycznie?
Jeśli jednak nadal wolisz rzeźbić z żeliwa, to swego czasu widziałem w Falenicy (blisko Warszawy podjedziesz SKM) w składzie stali mieli jakieś wałki-kawałki z żeliwa, zadzwoń, podjedź, kup.
Rura grubościenna z żeliwa- to mi się kojarzy tylko z rurą od kanalizacji, i może to jest dobry kierunek projektu.... :)

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 13
Posty: 1743
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#16

Post napisał: grg12 » 21 sty 2019, 11:43

strikexp pisze:
21 sty 2019, 01:04
No i pisałem że silnik parowy ma inny rodzaj tłoka niż silnik spalinowy:
Silnik parowy ma tłok taki jaki zaprojektujesz. Na filmiku jest pokazany "szkolny" model poglądowy silnika dwustronnego działania i rozrządem suwakowym (prawdopodobnie użyłem niepoprawnych nazw - nie znam fachowego słownictwa). To dość skomplikowana konstrukcja - znacznie prostsze w budowie są silniki z parą podawaną z jednej strony tłoka (np. nie wymagają uszczelnienia tam gdzie tłoczysko opuszcza cylinder dzięki czemu tłoczysko nie musi wykonywać ruchu ściśle liniowego).
Przykład ciekawej (imho) konstrukcji
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oscilla ... eam_engine

Wbrew pozorom silniki tego typu to nie tylko zabawki - były np. używane do napędu statków (w muzeum techniki widziałem silnik tego typu z cylindrami o średnicy około metra :)).
Każda konstrukcja ma swoje wady i zalety.


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 7611
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#17

Post napisał: IMPULS3 » 21 sty 2019, 12:30

strikexp pisze:parowozami to zobaczysz takie wirujące coś

To sie nazywa regulatorem odśrodkowym i nie tylko w silnikach parowych jest stosowane, bo takze aktualnie w pompach wtryskowych silników ZS. A służy do utrzymywania obrotów biegu jałowego.
strikexp pisze:Żeliwo niestety ciężko kupić jeśli nie ma się dystrybutora pod ręką.

Wręcz przeciwnie, idziesz do sklepu i kupujesz tuleję cylindrową mokrą do c-330 albo c-360 i masz dość grube zeliwo. A jak będziesz robił już produkcje na masowa skalę to zamówienie do Krotoszyna i zrobią. :)
Ale mnie bardziej nurtuje czego sie naoglądałeś i co to za nowe marzenia masz? :)
grg12 pisze:Wbrew pozorom silniki tego typu to nie tylko zabawki

Najpowszechniejszy to występował w parowozach które jeszcze niedawno były w użyciu. Więc jak najbardziej mają swój wkład w rozwój przemysłu.


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4685
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#18

Post napisał: strikexp » 21 sty 2019, 13:11

Dzięki za info z tym składem stali, co prawda warsztat mam 100km od Warszawy ale przy okazji można podjechać.

Średnicę tłoka planuję na fi 80-100 ponieważ z większą średnicę będę miał problem obrobić na minilathe. Ile wyjdzie mocy tyle wyjdzie. Ponad 1kW się nie spodziewam, ale moc zależy od ciśnienia pary
Taki tłok do skutera to nawet mam, ale będzie dużo zachodu z głowicami a potem pewnie i tak zardzewieje. I cała praca pójdzie...
Do tego ten tłok ma radiator. A w silniku parowym tłok powinien być wręcz ocieplony. No ale to bym obszedł zalewając go jakąś pianką izolacyjną itp.

Odlew będzie mały i drogi, więc chyba nie warte zachodu dla tak małego elementu.
Myślałem nad grubościenną rurą nierdzewną, albo rurą grubościenną do której włożę tuleję nierdzewną a wszystko razem skręcę. To byłby chyba dobry pomysł na długą żywotność i remonty. Ale co najważniejsze łatwo dostępne materiały.

Obawiam się że to żeliwo w silnikach parowych wynika z ówczesnej technologii. Stal nierdzewną wynaleziono dopiero w okolicy 1900 roku. A około 1925-1930 przestano ich używać jako napędu nowych fabryk. Pozostały tylko w parowozach i właśnie na takich parowozach produkowanych po drugiej wojnie światowej (gdy był dostępny chrom i nikiel) wzorowałbym użyte materiały.

@grg12
Wbrew pozorom to co pokazałem nie jest takie trudne do wykonania. A uszczelnienia wpływają jedynie na sprawność.

Z tego co słyszałem wojsko polskie ma nadal parowozy. Powodów jest kilka, ale jednym z nich jest dowiezienie węgla do elektrowni i ruszenie w ten sposób całej kolei elektrycznej. W końcu parowóz pojedzie na czymkolwiek co się pali, wystarczy zatrzymać się w lesie i zatankować hehe.

Dodane 3 minuty 18 sekundy:
IMPULS3 pisze:
21 sty 2019, 12:30
Wręcz przeciwnie, idziesz do sklepu i kupujesz tuleję cylindrową mokrą do c-330 albo c-360 i masz dość grube zeliwo.
O super informacja, myślałem że z żeliwa to się robi tylko ciężarki (różna jakość) i maszyny do obróbki metalu. A tu taka niespodzianka.


lepi
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1563
Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
Lokalizacja: Poznań

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#19

Post napisał: lepi » 21 sty 2019, 13:13

strikexp pisze:
21 sty 2019, 13:11

Do tego ten tłok ma radiator. A w silniku parowym tłok powinien być wręcz ocieplony. No ale to bym obszedł zalewając go jakąś pianką izolacyjną itp.
Ale jazda ... :)

Jak już zrobisz tę parową kosiarkę to zaproś na testy. Węglem się nie przejmuj, blisko domu możesz grzać wodę prądem. Wystarczy przedłużacz, najlepiej aluminiowy bo tańszy.

:mrgreen:


Autor tematu
strikexp
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 47
Posty: 4685
Rejestracja: 31 mar 2017, 19:47
Lokalizacja: Warszawa

Re: Materiał na tłok silnika parowego

#20

Post napisał: strikexp » 21 sty 2019, 13:28

Kosiarka z kotłem na węgiel mi nie potrzebna. Zerknij sobie jakie to ciężkie jest, i to nie jest blacha jak w zwykłym traktorze.... No i koła lite, a nie jakaś gówniana guma hehehe

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”