Luz promieniowy łożyska wrzeciona TUD 50
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 344
- Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
- Lokalizacja: prawie wrocław
Luz promieniowy łożyska wrzeciona TUD 50
Witam
Ostatnio miałem robótkę gdzie musiałem pracować przecinakiem ok 300mm od uchwytu. Podczas cięcia zauważyłem drgania i dzwonienie z okolicy łożyska wrzeciona , zaniepokojony tym faktem postanowiłem zmierzyć czy nie mam luzu na w/w łożysku. Okazało się że czujnik pokazał 0,02mm (luz promieniowy). Stąd moje pytanie , na razie bagatelizować czy kasować jak najszybciej? Kasowanie jest trochę pracochłonne , z tego co przeczytałem w dtr trzeba dawać do przeszlifowania jakąś podkładkę macie jakieś rady?
Ostatnio miałem robótkę gdzie musiałem pracować przecinakiem ok 300mm od uchwytu. Podczas cięcia zauważyłem drgania i dzwonienie z okolicy łożyska wrzeciona , zaniepokojony tym faktem postanowiłem zmierzyć czy nie mam luzu na w/w łożysku. Okazało się że czujnik pokazał 0,02mm (luz promieniowy). Stąd moje pytanie , na razie bagatelizować czy kasować jak najszybciej? Kasowanie jest trochę pracochłonne , z tego co przeczytałem w dtr trzeba dawać do przeszlifowania jakąś podkładkę macie jakieś rady?
Tagi:
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 564
- Rejestracja: 23 gru 2009, 17:11
- Lokalizacja: Ostrołęka
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 996
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
Re: Luz promieniowy łożyska wrzeciona TUD 50
piotrfire, nic nie piszesz o średnicy samego wałka a co innego przecinać wałek Φ30mm, a co innego wałek Φ100mm. Oba będą miały inną sztywność i podatność na drgania. Nie bez znaczenia są jest ustawienie noża w osi jego geometria, obroty, materiał toczony itp. Na tej odległości od uchwytu to nie dziwne, że drży. Nie ma rzeczy doskonale sztywnych. Wrzeciona obrabiarek też nimi nie sąpiotrfire pisze:Witam
Ostatnio miałem robótkę gdzie musiałem pracować przecinakiem ok 300mm od uchwytu. Podczas cięcia zauważyłem drgania i dzwonienie z okolicy łożyska wrzeciona

Jak byś upierał się, że to jednak luz promieniowy na łożyskach wrzeciona (a nie odkształcenie spowodowane zbyt duża siła promieniową) i wynosi rzeczywiście 0,02mm to można go skasować przez rozprężenie pierścieni wewnętrznych łożysk. Są to łożyska NN XXXX K czyli wałeczkowe dwurzędowe z otworem stożkowym o zbieżności 1:12. Zeszlifowanie podkładki, o której wspomniałeś o 0,12mm powoduje że łożysko nachodzi dalej na stożek wrzeciona i pierścień wewnętrzny łożyska rozpręża się o 0,01mm, co powoduje skasowanie luzu promieniowego mierzonego w miejscu osadzenia łożyska o tą wartość. Czyli tu musiałbyś zeszlifować w/w podkładkę o 0,24mm. Oczywiście czysto teoretycznie, bo w praktyce raczej robi się to na wyczucie - jak za luźno szlifujemy ipodkręcamy, jak za ciasno i się mocno grzeją to popuszczamy.
Ostatnio zmieniony 24 lut 2014, 18:56 przez Areo84, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 344
- Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
- Lokalizacja: prawie wrocław
Wałek miał średnicę 120mm i był podparty kłem. Może faktycznie jak napisał grzes_rupiński to nie luz tylko odkształcenie spowodowane zbyt dużą siłą , prawdą jest że łożysko może od wymiany przepracowało 200 godzin. Niepokoi mnie tylko to dzwonienie które towarzyszyło przy przecinaniu , ale tak myślę że może to jakieś koło we wrzecienniku. Jestem uczulony na takie sprawy więc dlatego zapytałem. A wracając do kasowania luzu , szlifowanie podkładki to jedyny sposób?piotrfire, nic nie piszesz o średnicy samego wałka a co innego przecinać wałek Φ30mm, a co innego wałek Φ100mm