listwa zebata

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

listwa zebata

#1

Post napisał: wood carver » 22 lip 2007, 11:58

Witam!

Mam pytanie odnośnie listwy zębatej, ponieważ nie miałem z tym do czynienia wcześniej. Pytanie tyczy się rodzaju "modułu" listwy"...
moment znamionowy napędu ( a więc i maksymalny przenoszony przez listwe moment) to 4,5 Nm. Jaki moduł wybrac (mm) ???? nie interesują mnie wyliczenia związane z przełożeniem napedu itd...bo te nie stanowia problemu... chodzi mi tylko o to jaki "raster" zebów - moduł listwy zastosowac



Tagi:


anoda
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 468
Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
Lokalizacja: P?ock

#2

Post napisał: anoda » 23 lip 2007, 15:32

Wystąpiło nieporozumienie - podajesz moment obrotowy nie określając średnicy koła zębatego. Czyli powinieneś raczej określić warość siły napędowej. Pamiętaj ,że w przypadku napędów z listą zębatą powstaje problem kasowania luzu międzyzębnego.
Pozdrawiam

Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#3

Post napisał: wood carver » 23 lip 2007, 17:00

.... jeśli podaje moment 4,5Nm to chyba to wynika z moich wyliczeń i zastosowania określonego R zębatki napędzajacej... jeśli stosuje silnik 4,5Nm, a koncowa zebatka napedzająca będzie miała średnice zblizoną do 2cm( oczywiście wszyscy wiedzą jak ksztłtuje się promien R zębatki i co to jest rzeczywista srednica zębatki...pomińmy to) ... 450/ 9,81 ~`45 kgcm przy R- 1Cm
oczywiscie są to wartosci zbliżone...bo interesuje mnie w tej chwili tylko rodzaj modułu i jakie przenosi momenty...

oczywiscie w moich założeniach, obciązenie ni przekroczy 45kg...
czekuje informacji o zakresach przenoszonych napędów czy obciazen w ( kg) czy też siły w N, przez określone moduły list...

co ty się martwisz o luz międzyzębowy... czy ja ci odradzam albo sugeruje cokolwiek apropos twoich poczynań.. jeśli stosuje takie rozwiazanie to jestem świadomy plusów i minusów i pewnie mam rozwiazanie problemu...ale dziękuje za przyponienie i sugestie!!!!!

Awatar użytkownika

DZIKUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1243
Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
Kontakt:

#4

Post napisał: DZIKUS » 23 lip 2007, 17:38

wood carver pisze: oczywiscie w moich założeniach, obciązenie ni przekroczy 45kg...
tak male obciazenie przeniesie standardowa (handlowa) listwa o module 1mm i szerokosci zebow 15mm
-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#5

Post napisał: wood carver » 24 lip 2007, 08:34

a znasz może zakresy dla poszczególnych modułów listw ( oczywiscie są różne wykonania , jednak chodzi mi o orientacyjne dane)

Awatar użytkownika

DZIKUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1243
Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
Kontakt:

#6

Post napisał: DZIKUS » 24 lip 2007, 12:16

ogolnie jest tak, ze wytzrymalosc przekladni zebatych sprawdza sie liczac wytrzymalesc mniejszego z jej kol. w przypadku przekladni zebatkowej liczysz wiec wytrzymalosc kola zebatego, a nie zebatki.
ostatnio liczylem zwykla perzekladnie zebata o module 1mm i przy kolach o srednicy ok 50mm moze ona przenosci naprawde spore sily obwodowe.
-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#7

Post napisał: wood carver » 24 lip 2007, 15:49

..no tak...ale na jak długo
te listwy są robione z bardzo miękkiej stali i chodź nadaje się ona do utwardzenia, to jednak nie mam tego gdzie wykonac.


vector11
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 296
Rejestracja: 31 gru 2004, 01:18
Lokalizacja: N1 NOKTO

#8

Post napisał: vector11 » 24 lip 2007, 21:37

zależnie jak rozwiążesz docisk kółka do listwy, ale generalnie potrafią pracować bardzo długo;
a przy utwardzaniu jeszcze fajnie się wyginają

Awatar użytkownika

DZIKUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 7
Posty: 1243
Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
Kontakt:

#9

Post napisał: DZIKUS » 24 lip 2007, 21:43

wood carver pisze:..no tak...ale na jak długo
te listwy są robione z bardzo miękkiej stali i chodź nadaje się ona do utwardzenia, to jednak nie mam tego gdzie wykonac.
moj drogi, standardowe ahndlowe kolo zebta jest robione z tej samej stali, wiec zuzyje sie ono syzbciej niz twoja listwa zebata. mysle, ze przy obciazeniu ok 50kg, taki mechanizm zebatkowy moze pracowac pare lat po kilka godzin dziennie.
-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu

Awatar użytkownika

Autor tematu
wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#10

Post napisał: wood carver » 24 lip 2007, 22:25

thanks boys..przedziałów obciażen nie poznałem ale za zaangażowanie +

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”