Kute aluminium

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Bbuli
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 880
Rejestracja: 10 mar 2007, 19:43
Lokalizacja: Rumia

#11

Post napisał: Bbuli » 27 lut 2011, 20:55

No czy jest sens -chyba tak.
Wszystko w tym kombinezonie wykonano z alu kutego.
Załączniki
deep-sea-rescue-5.jpg
deep-sea-rescue-5.jpg (39.13 KiB) Przejrzano 2491 razy



Tagi:


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7613
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#12

Post napisał: IMPULS3 » 27 lut 2011, 21:11

Nie neguję samego kucia, natomiast w przypadku seryjnej produkcji ma to taki plus że zmniejsza ilość póżniejszej obróbki ale odkuwa się to w większości w matrycach.
A tutaj chodzi o kilka sztuk....


Autor tematu
expart
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 5
Posty: 65
Rejestracja: 31 mar 2010, 11:35
Lokalizacja: Warszawa

#13

Post napisał: expart » 28 lut 2011, 06:16

Mrozik pisze:
Jeśli ma to być tłok lub korbowód to na twoim miejscu bym tego nie robił. (Bez grubego pojęcia o siłach w tych elementach nie ma się co narażać na odpowiedzialność za uszkodzenie silnika). natomiast jeśli są to inne elementy (półki, mocowania etc) to śmiało można robić z formatek.
Półki, klamki.. Klient chce z aluminium kutego (chyba z walcowanego też by przeszło). Właśnie myślałem o formatkach.. tylko formatki jakiego aluminium?


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7613
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#14

Post napisał: IMPULS3 » 28 lut 2011, 07:55

Jeżeli zadowala cię walcowane aluminium to zrób z blachy która jest wlaśnie walcowana.


Marcin Stachera
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 186
Rejestracja: 22 lut 2005, 00:38
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#15

Post napisał: Marcin Stachera » 28 lut 2011, 08:26

Półki, klamki.. Klient chce z aluminium kutego (chyba z walcowanego też by przeszło). Właśnie myślałem o formatkach.. tylko formatki jakiego aluminium?
Polecam PA9 (7075 Fortal) - najbardziej wytrzymałe


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#16

Post napisał: Mrozik » 28 lut 2011, 18:16

Istotnie pa9 ma wysokie Rp0,2. Każdemu kto sugeruje tutaj kucie proponuję samemu kiedyś spróbować. Istnieją dwa problemy:

1. Nie sposób ustalić na oko temperatury
2. Powyżej pewnej temperatury cała odkuwka rozpada się na drobne ziarenka przy pierwszym uderzeniu.

Nie rozumiem skąd bierze się mania na punkcie "kutego" aluminium. Bo ludzie słyszą że kute tłoki, że kute korbowody, że to kute, że tamto. Nikt nie pomyśli o tym, że płacą za nic. Całe USA ma z kolei fazę na billet aluminium. Tzn. frezowane/toczone z bloku. Ostatnio odlewy są passe


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2380
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#17

Post napisał: Mariuszczs » 28 lut 2011, 19:02

Coś w tym jest że kute wały i korbowody nie pękają tak łatwo, blok wyfrezowany z kawałka aluminium też nie poddaje się za łatwo. Byc może nie chodzi o to żeby tłok był kuty, jednak jak to się nazywa płacimy za to żeby więcej zniosło.


wladca-swiata
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 349
Rejestracja: 08 lut 2007, 15:07
Lokalizacja: Łódź

#18

Post napisał: wladca-swiata » 28 lut 2011, 19:20

To niech mi ktoś pokaże korbowód seryjnie produkowanego silnika, który nie był kuty.


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#19

Post napisał: Mrozik » 28 lut 2011, 22:38

Oczywiście nie neguję tego że kute jest lepsze. Ale po co robić półki i klamki do moocykla KUTE? Po co? Dla bajeru i nic więcej bo nie ma uzasadnienia technologicznego ani wytrzymałościowego.

Tłoki się robi kute bo raz że pewna struktura, dwa że kożystny układ pasm w materiale. W większości aplikacji starczają odlewane tłoki. Korbowody są kute bo tak jest najtaniej i najlepiej przy takich ilościach. Mi chodzi tutaj o lans na kute elementy które nie powinny być kute bo po co? Dla szpanu tylko żeby się chwalić kutymi klamkami do motocykla.
Bloki z pełnego materiału są lepsze bo i materiał pa9 ma Rp0,2 w okolicach 250Mpa a odlew pewnie niewiele ponad 100Mpa. Odpadają w większości wady odlewnicze. Ale i koszt jest nieporównywalnie większy stąd tylko w wyczynowych zastosowaniach frezuje się bloki.

Żeby dyskusja nie była jałowa:

Kute tłoki:

Kute korbowody


Aluminiowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 3
Posty: 42
Rejestracja: 27 lut 2008, 15:26
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Kute aluminium

#20

Post napisał: Aluminiowy » 28 lut 2011, 23:17

expart pisze:Witam,

dostałem zapytanie o wykonanie paru elementów do motocykla crossowego (jeśli to ma jakieś znaczenie ;-) ). Klient wymaga aby elementy te zostały wykonane z kutego aluminium.

Kiedyś widziałem gdzieś technologię, że elementy były wykonywane z materiału, który był nazwany kutym aluminium ale był zwykłą formatką. I dopiero z tego detal był frezowany.

Czy ktoś z kolegów/koleżanek może wie co to jest to kute aluminium (oprócz tego, że jest to aluminium, które było kute). Czy "kute aluminium" identyfikuje jednoznacznie jakiś konkretny gatunek aluminium?

Za wszelkie sugestie byłbym niezmiernie wdzięczny.

pozdr.,
expart.


Może ja tez dorzuce kilka słów .
Teoretycznie każdy stop aluminium można kuć . Oczywiście niektóre stopy nadają sie bardziej inne mniej . Najczęściej stosowane kucie to kucie matrycowe .
Czyli potrzebna potężna prasa, aluminium z dobrymi właściwościami do kucia oraz matryca która ma kształt kutego elementu .
Czyli w twoim wypadku temat odpada . Juz ktoś pisał ,że przy produkcji jednostkowej nie ma to najmniejszego sensu . Szacuję , że mogłoby się opłacać od kilkudziesięciu tysięcy sztuk !!
Moja sugestia jest taka .
Weź kawałek aluminium z grupy 7xxx np. 7075 które było przesycane i sztucznie starzone czyli w stanie umocnienia T6 lub T651 lub T6511 lub T7351 .
Uważaj tylko na niektóre firmy , bo nie bedą rozumiały o czym mówisz !
Takie coś raczej łatwo znajdziesz . Jest to materiał o wysokich parametrach wytrzymałościowych , który na pewno spełni Twoje wymagania . Może nawet na allegro coś znajdziesz.
Jak będziesz miał kłopoty ze znalezieniem tego daj znać .
Pozdr

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”