Kute aluminium
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 65
- Rejestracja: 31 mar 2010, 11:35
- Lokalizacja: Warszawa
Półki, klamki.. Klient chce z aluminium kutego (chyba z walcowanego też by przeszło). Właśnie myślałem o formatkach.. tylko formatki jakiego aluminium?Mrozik pisze:
Jeśli ma to być tłok lub korbowód to na twoim miejscu bym tego nie robił. (Bez grubego pojęcia o siłach w tych elementach nie ma się co narażać na odpowiedzialność za uszkodzenie silnika). natomiast jeśli są to inne elementy (półki, mocowania etc) to śmiało można robić z formatek.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 186
- Rejestracja: 22 lut 2005, 00:38
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 748
- Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Istotnie pa9 ma wysokie Rp0,2. Każdemu kto sugeruje tutaj kucie proponuję samemu kiedyś spróbować. Istnieją dwa problemy:
1. Nie sposób ustalić na oko temperatury
2. Powyżej pewnej temperatury cała odkuwka rozpada się na drobne ziarenka przy pierwszym uderzeniu.
Nie rozumiem skąd bierze się mania na punkcie "kutego" aluminium. Bo ludzie słyszą że kute tłoki, że kute korbowody, że to kute, że tamto. Nikt nie pomyśli o tym, że płacą za nic. Całe USA ma z kolei fazę na billet aluminium. Tzn. frezowane/toczone z bloku. Ostatnio odlewy są passe
1. Nie sposób ustalić na oko temperatury
2. Powyżej pewnej temperatury cała odkuwka rozpada się na drobne ziarenka przy pierwszym uderzeniu.
Nie rozumiem skąd bierze się mania na punkcie "kutego" aluminium. Bo ludzie słyszą że kute tłoki, że kute korbowody, że to kute, że tamto. Nikt nie pomyśli o tym, że płacą za nic. Całe USA ma z kolei fazę na billet aluminium. Tzn. frezowane/toczone z bloku. Ostatnio odlewy są passe
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2380
- Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
- Lokalizacja: Sulmierzyce
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 349
- Rejestracja: 08 lut 2007, 15:07
- Lokalizacja: Łódź
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 748
- Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Oczywiście nie neguję tego że kute jest lepsze. Ale po co robić półki i klamki do moocykla KUTE? Po co? Dla bajeru i nic więcej bo nie ma uzasadnienia technologicznego ani wytrzymałościowego.
Tłoki się robi kute bo raz że pewna struktura, dwa że kożystny układ pasm w materiale. W większości aplikacji starczają odlewane tłoki. Korbowody są kute bo tak jest najtaniej i najlepiej przy takich ilościach. Mi chodzi tutaj o lans na kute elementy które nie powinny być kute bo po co? Dla szpanu tylko żeby się chwalić kutymi klamkami do motocykla.
Bloki z pełnego materiału są lepsze bo i materiał pa9 ma Rp0,2 w okolicach 250Mpa a odlew pewnie niewiele ponad 100Mpa. Odpadają w większości wady odlewnicze. Ale i koszt jest nieporównywalnie większy stąd tylko w wyczynowych zastosowaniach frezuje się bloki.
Żeby dyskusja nie była jałowa:
Kute tłoki:
Kute korbowody
Tłoki się robi kute bo raz że pewna struktura, dwa że kożystny układ pasm w materiale. W większości aplikacji starczają odlewane tłoki. Korbowody są kute bo tak jest najtaniej i najlepiej przy takich ilościach. Mi chodzi tutaj o lans na kute elementy które nie powinny być kute bo po co? Dla szpanu tylko żeby się chwalić kutymi klamkami do motocykla.
Bloki z pełnego materiału są lepsze bo i materiał pa9 ma Rp0,2 w okolicach 250Mpa a odlew pewnie niewiele ponad 100Mpa. Odpadają w większości wady odlewnicze. Ale i koszt jest nieporównywalnie większy stąd tylko w wyczynowych zastosowaniach frezuje się bloki.
Żeby dyskusja nie była jałowa:
Kute tłoki:
Kute korbowody
-
- Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 42
- Rejestracja: 27 lut 2008, 15:26
- Lokalizacja: Trójmiasto
- Kontakt:
Re: Kute aluminium
expart pisze:Witam,
dostałem zapytanie o wykonanie paru elementów do motocykla crossowego (jeśli to ma jakieś znaczenie). Klient wymaga aby elementy te zostały wykonane z kutego aluminium.
Kiedyś widziałem gdzieś technologię, że elementy były wykonywane z materiału, który był nazwany kutym aluminium ale był zwykłą formatką. I dopiero z tego detal był frezowany.
Czy ktoś z kolegów/koleżanek może wie co to jest to kute aluminium (oprócz tego, że jest to aluminium, które było kute). Czy "kute aluminium" identyfikuje jednoznacznie jakiś konkretny gatunek aluminium?
Za wszelkie sugestie byłbym niezmiernie wdzięczny.
pozdr.,
expart.
Może ja tez dorzuce kilka słów .
Teoretycznie każdy stop aluminium można kuć . Oczywiście niektóre stopy nadają sie bardziej inne mniej . Najczęściej stosowane kucie to kucie matrycowe .
Czyli potrzebna potężna prasa, aluminium z dobrymi właściwościami do kucia oraz matryca która ma kształt kutego elementu .
Czyli w twoim wypadku temat odpada . Juz ktoś pisał ,że przy produkcji jednostkowej nie ma to najmniejszego sensu . Szacuję , że mogłoby się opłacać od kilkudziesięciu tysięcy sztuk !!
Moja sugestia jest taka .
Weź kawałek aluminium z grupy 7xxx np. 7075 które było przesycane i sztucznie starzone czyli w stanie umocnienia T6 lub T651 lub T6511 lub T7351 .
Uważaj tylko na niektóre firmy , bo nie bedą rozumiały o czym mówisz !
Takie coś raczej łatwo znajdziesz . Jest to materiał o wysokich parametrach wytrzymałościowych , który na pewno spełni Twoje wymagania . Może nawet na allegro coś znajdziesz.
Jak będziesz miał kłopoty ze znalezieniem tego daj znać .
Pozdr