Witam serdecznie,
prowadzę projekt naukowy, którego wynikiem ma być koszt produkcji ramy rowerowej z określonych materiałów takich jak:
stopy aluminium 6061,7005,7046
stal st3s
carbon
stopy tytanu
bambus
byłbym bardzo wdzięczny za wszelką pomoc w znalezieniu informacji o cenie tych materiałów na przełomie ostatnich 30 lat i kosztów ich obróbki. Ewentualne porównanie tego z kosztami wyprodukowania ramy rowerowej z tych materiałów.
Bardzo dziękuję za wszelką pomoc. Chętnie podzielę się zebranymi informacjami na tym forum.
Koszt wyprodukowania ramy
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1
- Rejestracja: 23 sty 2014, 12:20
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 23
- Rejestracja: 14 sie 2008, 20:04
- Lokalizacja: Rawa Mazowiecka
- Kontakt:
carbon tzw. włókno węglowe będzie najdroższe i najbardziej czasochłonne moim zdaniem
troszkę pracuje z tym materiałem i mogę sprzedać taka ciekawostkę:
stosując żywice epoksydowe, po zalaminowaniu elementu żywica utwardza się średnio 24h plus kilka godzin wygrzewania w odpowiedniej temperaturze,
jak widać czasowo włókno węglowe ma się nijak do spawania ramy z gotowych elementów jak np. rury
przy laminatach również są potrzebne formy i tutaj następna ciakawosta:
wygrzewając laminat razem z formą powiedzmy w 80C forma musi być odporna na wyższe temp. ze względu na to iż wielokrotnie będzie wygrzewana, generalnie formy są kilkukrotnie droższe od gotowego laminatu ze względu na cenę żywicy do budowy form jak i jej ilości potrzebnej do budowy formy
przykład: fabryczna maska samochodu waga ok. 11kg, forma dwuczęściowa a jej koszt ok. 8tyś. gotowa maska z laminatu węglowego waga ok. 2kg cena sprzedaży 1500, czas wykonania 5dni czas pracy przy masce ok 6godzin
troszkę pracuje z tym materiałem i mogę sprzedać taka ciekawostkę:
stosując żywice epoksydowe, po zalaminowaniu elementu żywica utwardza się średnio 24h plus kilka godzin wygrzewania w odpowiedniej temperaturze,
jak widać czasowo włókno węglowe ma się nijak do spawania ramy z gotowych elementów jak np. rury
przy laminatach również są potrzebne formy i tutaj następna ciakawosta:
wygrzewając laminat razem z formą powiedzmy w 80C forma musi być odporna na wyższe temp. ze względu na to iż wielokrotnie będzie wygrzewana, generalnie formy są kilkukrotnie droższe od gotowego laminatu ze względu na cenę żywicy do budowy form jak i jej ilości potrzebnej do budowy formy
przykład: fabryczna maska samochodu waga ok. 11kg, forma dwuczęściowa a jej koszt ok. 8tyś. gotowa maska z laminatu węglowego waga ok. 2kg cena sprzedaży 1500, czas wykonania 5dni czas pracy przy masce ok 6godzin
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 106
- Rejestracja: 29 sty 2013, 16:43
- Lokalizacja: szukam jakiegoś nowego w 2018
No nie wiem nigdy się nad tym nie zastanawiałem ale zauważcie że tu chodzi o ostatnie 30-lecie...
Znawcą tematu nie jestem, ale chciałbym zauważyć, że w czasach mojego dzieciństwa był taki rower składak zwał się Jubilat produkował to Romet, nie sądze żeby to była jakaś wykwitna stal..., bo te rowery w końcu trzeba było pospawać na zamknięciu elektrodą otuloną, wydaje mi się że jednak St3S mogła być użyta... były też tzw. Ukrainy... mówimy o czasach komunie... może gimbusy nie kojarzą takich cudeniek które się dostawało na komunie...
Fakt w latach 90 przyszła moda na górale, aluminiowa rama (oczywiście jakieś stopy), ale wcześniej rower służył do przemieszczania a nie do sportu wyczynowego a taka stal to chyba była ogólnie dostępna, co nie...???
Znawcą tematu nie jestem, ale chciałbym zauważyć, że w czasach mojego dzieciństwa był taki rower składak zwał się Jubilat produkował to Romet, nie sądze żeby to była jakaś wykwitna stal..., bo te rowery w końcu trzeba było pospawać na zamknięciu elektrodą otuloną, wydaje mi się że jednak St3S mogła być użyta... były też tzw. Ukrainy... mówimy o czasach komunie... może gimbusy nie kojarzą takich cudeniek które się dostawało na komunie...
Fakt w latach 90 przyszła moda na górale, aluminiowa rama (oczywiście jakieś stopy), ale wcześniej rower służył do przemieszczania a nie do sportu wyczynowego a taka stal to chyba była ogólnie dostępna, co nie...???
Adam - podobno czasem i spawacz...
Jestem przedstawicielem chaosu.
I wiesz, co jest najważniejsze w chaosie?
Jest sprawiedliwy...- Joker
Jestem przedstawicielem chaosu.
I wiesz, co jest najważniejsze w chaosie?
Jest sprawiedliwy...- Joker
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 83
- Rejestracja: 27 kwie 2013, 13:02
- Lokalizacja: Łódź
St3 wykorzystywana była w składakach typu Wigry
. Na dzisiejsze Hi-ten to S355 lub S460 i z takich coś można już robić, ale nadal mały stosunek wytrzymałości do gęstości. Porządne stalowe ramy są ze stali chromowo molibdenowej 25HM lub 30HGSA. Przy czym są drogie np. rura 32x2 mm 200 zł za mb (cena z 2013r. WEMA-pro tech) . Można je spawać TIG-iem, lutować na mosiądz albo lutospawać brązem krzemowym. Po spawaniu należy poddać ramę obróbce cieplnej aby zredukować naprężenia, a po umiejętnym lutowaniu niekoniecznie. W niektórych miejscach ramy nie zejdziesz z grubością ścianki poniżej pewnej grubości, mimo że wg obliczeń wytrzymałościowych można, ale będziesz ją mógł łatwo wgnieść (jak puszka od napoju).
Aluminium 6061 i 7005 też musisz poddać obróbce cieplnej, czyli przesyceniu i sztucznym starzeniu. Wychodzi trochę taniej od stali CrMo. Z tego materiału zrobisz też lżejszą ramę.
Tytan ładnie się spawa, jak się wie jak. Wytrzymałość ogromna, Re = 825 Mpa (Ti6Al-4V) przy gęstości 4300 kg/m^3, ale cena też odpowiednia, bo rurka 28x1,5mm kosztuje 530 zł za mb. (cena na grudzień 2013r.). Obróbka cieplna
jak przy alu.
Co do włókien węglowych nie wypowiem się, bo nie znam się
Pozdrawiam
P.S. przepraszam za mieszanie norm oznaczania stopów, ale tak je pamiętam

Aluminium 6061 i 7005 też musisz poddać obróbce cieplnej, czyli przesyceniu i sztucznym starzeniu. Wychodzi trochę taniej od stali CrMo. Z tego materiału zrobisz też lżejszą ramę.
Tytan ładnie się spawa, jak się wie jak. Wytrzymałość ogromna, Re = 825 Mpa (Ti6Al-4V) przy gęstości 4300 kg/m^3, ale cena też odpowiednia, bo rurka 28x1,5mm kosztuje 530 zł za mb. (cena na grudzień 2013r.). Obróbka cieplna
jak przy alu.
Co do włókien węglowych nie wypowiem się, bo nie znam się

Pozdrawiam
P.S. przepraszam za mieszanie norm oznaczania stopów, ale tak je pamiętam