Kontrola pozycji silnika dc
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 31
- Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
- Lokalizacja: Tarnow
Kontrola pozycji silnika dc
Witam
Mam pytanie odnośnie zrealizowania sterowania silnikiem DC tzn kontroli jego pozycji.
Czy jest możliwość kontroli pozycji zwykłego silnika DC bez użycia enkoderów resolverów lub innych elementów odpowiedzialnych za pozycję wirnika silnika.
Sytuacja jest taka że mam silnik dc z śrubą kulową który porusza nakrętką. Zakres przesuwania nakrętki(obrotu silnika) ustala czujnik hallotronowy liniowy sprzęgnięty z dźwignią(czyli w zależności w jakiej pozycji jest dźwignia i jakie napięcie daje czujnik tak silnik porusza się w prawo lub w lewo )Nie mam oryginalnego sterownika do tego urządzenia a chciałbym takowy dorobić.
Proszę o sugestię.
Pozdrawiam
Mam pytanie odnośnie zrealizowania sterowania silnikiem DC tzn kontroli jego pozycji.
Czy jest możliwość kontroli pozycji zwykłego silnika DC bez użycia enkoderów resolverów lub innych elementów odpowiedzialnych za pozycję wirnika silnika.
Sytuacja jest taka że mam silnik dc z śrubą kulową który porusza nakrętką. Zakres przesuwania nakrętki(obrotu silnika) ustala czujnik hallotronowy liniowy sprzęgnięty z dźwignią(czyli w zależności w jakiej pozycji jest dźwignia i jakie napięcie daje czujnik tak silnik porusza się w prawo lub w lewo )Nie mam oryginalnego sterownika do tego urządzenia a chciałbym takowy dorobić.
Proszę o sugestię.
Pozdrawiam
Tagi:
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 31
- Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
- Lokalizacja: Tarnow
W takim razie jak zrealizowane jest sterowanie urządzeniem jak poniżej.
Dodam że z sekatora wychodzi tylko zasilanie + i - silnika oraz sygnał napięciowy z hallotrona z dźwigni.
https://youtu.be/RfREF54bhj0
Dodam że z sekatora wychodzi tylko zasilanie + i - silnika oraz sygnał napięciowy z hallotrona z dźwigni.
https://youtu.be/RfREF54bhj0
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 31
- Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
- Lokalizacja: Tarnow
Tak jak pisałem wcześniej sekator jest rozebrany na części pierwsze i nie ma tam ani krańcówek ani nic co odczytywało by pozycję silnika dlatego też zarzuciłem ten temat na forum.
Zwróćcie uwagę na filmik jak to jest sterowane.
Silnik kręci się proporcjonalnie do położenia dźwigni. Nie jest to na zasadzie włącz/wyłącz. Wciskasz i Zatrzymujesz dźwignię w połowie zakresu to silnik się zatrzyma, puszczasz dźwignię silnik kręci w drugą i otwiera sekator.
[ Dodano: 2017-08-29, 07:20 ]
Ezbig możesz wyjaśnić swoją wypowiedź.
Hallotron w dźwigni nie jest sprzęgnięty z osią silnika. Służy do zadawania kierunku obrotów oraz prędkości.
Zwróćcie uwagę na filmik jak to jest sterowane.
Silnik kręci się proporcjonalnie do położenia dźwigni. Nie jest to na zasadzie włącz/wyłącz. Wciskasz i Zatrzymujesz dźwignię w połowie zakresu to silnik się zatrzyma, puszczasz dźwignię silnik kręci w drugą i otwiera sekator.
[ Dodano: 2017-08-29, 07:20 ]
Ezbig możesz wyjaśnić swoją wypowiedź.
Hallotron w dźwigni nie jest sprzęgnięty z osią silnika. Służy do zadawania kierunku obrotów oraz prędkości.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 31
- Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
- Lokalizacja: Tarnow


Tak to wygląda tam gdzie dźwignia z nakrętką kulową jest czujnik halla.
Wychodzi z wtyczki 5 pinów z całego sekatora.
Zasilanie silnika + , -
Zasilanie czujnika hall + -
Oraz wyjście z czujnika ( czujnik wg datasheet działa od 9-18 v, podając zasilanie na czujnik na wyjściu mam napięcie 3 do 7 volt w zależności od położenia dźwigni.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2103
- Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
- Lokalizacja: mazowieckie
Jakoś ze zdjęć to nie wynika. Widzę, że dźwignia jest umocowana na cięgle, ale nawet jeśli nie ma wpływu na położenie halotronu, to i tak to żaden problem zrealizować takie sterowanie. Halotron służy do zadawania pozycji dźwigni. Położenie krańcowe górne można badać na podstawie lekkiego przeciążenia silnika, dolne tak samo tylko badany prąd musi być dużo większy, bo to nie może zatrzymywać się na gałęzi tylko ją przecinać.mineks600 pisze:Ezbig możesz wyjaśnić swoją wypowiedź.
Hallotron w dźwigni nie jest sprzęgnięty z osią silnika. Służy do zadawania kierunku obrotów oraz prędkości.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 31
- Rejestracja: 16 lut 2007, 09:42
- Lokalizacja: Tarnow
Badanie przeciążenia przy zamykaniu sekatora nie może mieć miejsca gdyż takie rozwiązanie uszkodzi oprawkę nakrętki kulowej ponieważ jest z plastiku (testowane) zresztą w oryginale sekator nie dojeżdża do końca zakresów.
A skąd silnik będzie wiedział że ma np w połowie zakresu sekatora wrócić do maksymalnego otwarcia.
A skąd silnik będzie wiedział że ma np w połowie zakresu sekatora wrócić do maksymalnego otwarcia.