Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
tomcatxc1
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 22 sie 2023, 14:00

Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

#1

Post napisał: tomcatxc1 » 22 sie 2023, 14:49

Obrazek
Witam.
Potrzebuję Waszej pomocy - nie potrafię znaleźć żadnej wskazówki w necie, jak skutecznie skalibrować wał, który ma być wykorzystany w modelu silnika Stirlinga.

Mój problem polega na tym, że nie potrafię utrzymać końcówek wału w jednej linii po dociągnięciu wszystkich śrubek. Końcówki wału mają zawsze odchylenie od osi ok 1 do 1.5mm. Skutek tego jest taki, że po założeniu łożysk pojawia się efekt 'bicia' podczas pracy silnika.
Czy jest jakiś sposób na ustawienie dwóch, przeciwnych końcówek wału idealnie w jednej osi?




atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3767
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

#2

Post napisał: atom1477 » 22 sie 2023, 15:25

Trzeba użyć przyrządu w którym zamocujesz wały przed skręcaniem.

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1743
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

#3

Post napisał: grg12 » 22 sie 2023, 19:33

Mają odchylenie od osi w znaczeniu nie są równoległe (tak jakby oś była pogięta) czy są równoległe do osi ale przesunięte? Jeśli to pierwsze to mam złe wiadomości...

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11917
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

#4

Post napisał: RomanJ4 » 22 sie 2023, 20:42

Jest, poszukaj informacji o przebijaniu wału korbowego...
https://www.olx.pl/d/oferta/regeneracja ... 2w3mj.html
Obrazek

https://youtu.be/pNetYYUAPyw
https://youtu.be/CUMdizyFDbo
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=c41-V8XZT5c


Oba leżące w jednej osi końce wału(+ część wału między wykorbieniami -jeśli jest taka) przy pomiarze nie powinna wykazywać bicia jak to widać na filmie. Potrzebne dwa czujniki(najlepiej bo wtedy widać wzajemną interakcję przy ustawianiu) i przyrząd, nawet samodzielnie wykonany by wziąć go w kły - kły muszą leżeć w jednej osi(szynie) co można sprawdzić zbliżając je "dziubek w dziubek",
Obrazek

albo w kłach tokarki. Do takiego sprawdzania trzeba w końcach wału zrobić nakiełki.
http://jawa250catalog.prv.pl/jawa_250_3 ... owego.html


Jest też sposób na centrowanie bez konieczności mocowania w kłach, zamiast tego leży na pryzmach, ale bez doświadczenia sobie nie poradzisz, albo jeśli wałek niewielki, to w wyważarce dyskowej(nawet takiej jak na filmie niżej, oczywiście w skali)

lub w modelarskiej krążkowej wyważarce do śmigieł,
https://modelemax.pl/pl/wywazarki/14427 ... migiel-499
https://sklep.modelarnia.pl/p7236,wywaz ... 60422.html
pozdrawiam,
Roman

Awatar użytkownika

pepepe1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 151
Rejestracja: 03 wrz 2004, 19:25
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

#5

Post napisał: pepepe1 » 23 sie 2023, 00:21

Przełożyć ciągły wałek, skręcić na loctite, wyciąć dremelkiem zbędne fragmenty na wykorbieniach.

Awatar użytkownika

JacekBelof
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 665
Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25
Lokalizacja: Tarnów MP
Kontakt:

Re: Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

#6

Post napisał: JacekBelof » 23 sie 2023, 05:40

pepepe1 pisze:
23 sie 2023, 00:21
Przełożyć ciągły wałek, skręcić na loctite, wyciąć dremelkiem zbędne fragmenty na wykorbieniach.
Zgadza się. To, plus wykonać od nowa korby. Ze zdjęcia widać, że nie tylko brak współosiowości, ale przede wszystkim równoległości osi, a to świadczy o złym wykonaniu elementów łączących (korb).
Seria, w moim wykonaniu, to dwie sztuki, w tym jedna w odbiciu lustrzanym. :lol:


Autor tematu
tomcatxc1
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 22 sie 2023, 14:00

Re: Kalibrowanie wału korbowego w modelu silnika Stirlinga

#7

Post napisał: tomcatxc1 » 24 sie 2023, 10:31

Dziękuję wszystkim za wskazówki - nie pozostaje mi nic innego jak je dokładnie przeanalizować i wdrożyc. Dam znać jak mi poszło.
Jeszcze raz dzięki!

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”