jak zwiększyć wytrzymałość wału korbowego

Spawalnictwo i obróbka cieplna

Autor tematu
cooki13
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 189
Rejestracja: 21 kwie 2007, 14:08
Lokalizacja: Wrocław

jak zwiększyć wytrzymałość wału korbowego

#1

Post napisał: cooki13 » 01 cze 2011, 21:42

Witam mam planuje małe modyfikacje silnika w samochodzie i mam pytanie czy ktoś sie orientuje jak zwiększyć wytrzymałość wału korbowego ?czy
hartowanie
nawęglanie
azotowanie
lub inna czyność podniesie wytrzymałość wału?
kucie orginalnego wału odpada z uwagi na to że nie mam gdzie tego wykonać
ale ewentualne szlifowanie po obróbce mógłbym jeszcze wykonać
I czy ktoś mógłby sie wypowiedzieć czy ta stal http://asm.matweb.com/search/SpecificMa ... num=M434BB nadaje sie do jakiejkolwiek obróbki typu hartowanie,nawęglanie ,azotowanie itp jaki jest odpowiednik polski tej stali?



Tagi:


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#2

Post napisał: Dudi1203 » 01 cze 2011, 22:23

Jak modyfikacje są małe to seryjny wał wytrzyma bez problemów.
Nawęglanie i azotowanie to są obróbki powierzchniowe na twardośc powierzchni, zasadniczo nie pełniące roli w zwiększeniu wytrzymalosci materiału.
Hartowanie - tu juz sprawa ma sie troche inaczej, ale wg mnie fabryki pod tym względem nie poprawisz, najwyżej mozna skopać sprawe i wał pokrzywić.


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7724
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#3

Post napisał: pukury » 01 cze 2011, 22:35

witam.
jak już to raczej wypolerować miejsca tzw. " karbów " .
takie miejsca są najsłabsze .
wytrzymałość zależy raczej od materiału i tu wiele nie zrobisz .
wał jest kuty ( zapewne ) i wytrzymałości ma sporo .
może jakieś fotki zrób .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


lolo2
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 703
Rejestracja: 30 paź 2009, 13:39
Lokalizacja: Global

Re: jak zwiększyć wytrzymałość wału korbowego

#4

Post napisał: lolo2 » 01 cze 2011, 22:55

Powiem tak:

ODPUŚĆ SOBIE !!!


Po pierwsze ten materiał NIE nadaje sie do Nawęglania ani do Azotowania, więc nie ma sensu tego robić. Po drugie jak już kolega wyżej wspomniał są to operacje "powierzchniowe", mające na celu zwiększenie twardości i odporności na zużycie warstwy wierzchniej.

Co do hartowania to nie uzyskasz lepszej struktury niż masz (tak wnioskuje). W fabryce takim wałom nadaje się strukturę dzięki Kuciu, lub też obróbce cieplnej. Więc wątpię abyś zrobił lepiej niż jest.

Jakbyś sie uparł to jedynie pozostaje zrobienie wału na nowo z lepszych materiałów oraz wykonanie stosownych obróbek wykańczających ale nawet jakbyś do tego w taki sposób podszedł to bez wiedzy z materiałoznastwa i bez odpowiedniego sprzętu nie wykonasz dobrego wału.


ali23
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 70
Rejestracja: 20 cze 2010, 14:35
Lokalizacja: racibórz

#5

Post napisał: ali23 » 03 cze 2011, 11:36

na wał korbowy jeśli już ma być robiony od podstaw warto zastosować najlepszy materiał na tego typu części czyli 30H2N2M

stal bardzo zbliżoną do tej którą podałeś w PN znajdziemy z symbolem 40HNM lub 45HNM moim zdaniem jest to dość dobra stal na wał korbowy jeśli masz możliwość utwardzania miejscowego np. hartowaniem indukcyjnym samych czopów gdyż cały wał nie może być bardzo twardy, a najlepiej jeśli będzie miał nie więcej jak 38HRc dla tych stali...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Spawalnictwo i obróbka cieplna”