Witam mam planuje małe modyfikacje silnika w samochodzie i mam pytanie czy ktoś sie orientuje jak zwiększyć wytrzymałość wału korbowego ?czy
hartowanie
nawęglanie
azotowanie
lub inna czyność podniesie wytrzymałość wału?
kucie orginalnego wału odpada z uwagi na to że nie mam gdzie tego wykonać
ale ewentualne szlifowanie po obróbce mógłbym jeszcze wykonać
I czy ktoś mógłby sie wypowiedzieć czy ta stal http://asm.matweb.com/search/SpecificMa ... num=M434BB nadaje sie do jakiejkolwiek obróbki typu hartowanie,nawęglanie ,azotowanie itp jaki jest odpowiednik polski tej stali?
jak zwiększyć wytrzymałość wału korbowego
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1350
- Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
- Lokalizacja: Pabianice
Jak modyfikacje są małe to seryjny wał wytrzyma bez problemów.
Nawęglanie i azotowanie to są obróbki powierzchniowe na twardośc powierzchni, zasadniczo nie pełniące roli w zwiększeniu wytrzymalosci materiału.
Hartowanie - tu juz sprawa ma sie troche inaczej, ale wg mnie fabryki pod tym względem nie poprawisz, najwyżej mozna skopać sprawe i wał pokrzywić.
Nawęglanie i azotowanie to są obróbki powierzchniowe na twardośc powierzchni, zasadniczo nie pełniące roli w zwiększeniu wytrzymalosci materiału.
Hartowanie - tu juz sprawa ma sie troche inaczej, ale wg mnie fabryki pod tym względem nie poprawisz, najwyżej mozna skopać sprawe i wał pokrzywić.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 703
- Rejestracja: 30 paź 2009, 13:39
- Lokalizacja: Global
Re: jak zwiększyć wytrzymałość wału korbowego
Powiem tak:
ODPUŚĆ SOBIE !!!
Po pierwsze ten materiał NIE nadaje sie do Nawęglania ani do Azotowania, więc nie ma sensu tego robić. Po drugie jak już kolega wyżej wspomniał są to operacje "powierzchniowe", mające na celu zwiększenie twardości i odporności na zużycie warstwy wierzchniej.
Co do hartowania to nie uzyskasz lepszej struktury niż masz (tak wnioskuje). W fabryce takim wałom nadaje się strukturę dzięki Kuciu, lub też obróbce cieplnej. Więc wątpię abyś zrobił lepiej niż jest.
Jakbyś sie uparł to jedynie pozostaje zrobienie wału na nowo z lepszych materiałów oraz wykonanie stosownych obróbek wykańczających ale nawet jakbyś do tego w taki sposób podszedł to bez wiedzy z materiałoznastwa i bez odpowiedniego sprzętu nie wykonasz dobrego wału.
ODPUŚĆ SOBIE !!!
Po pierwsze ten materiał NIE nadaje sie do Nawęglania ani do Azotowania, więc nie ma sensu tego robić. Po drugie jak już kolega wyżej wspomniał są to operacje "powierzchniowe", mające na celu zwiększenie twardości i odporności na zużycie warstwy wierzchniej.
Co do hartowania to nie uzyskasz lepszej struktury niż masz (tak wnioskuje). W fabryce takim wałom nadaje się strukturę dzięki Kuciu, lub też obróbce cieplnej. Więc wątpię abyś zrobił lepiej niż jest.
Jakbyś sie uparł to jedynie pozostaje zrobienie wału na nowo z lepszych materiałów oraz wykonanie stosownych obróbek wykańczających ale nawet jakbyś do tego w taki sposób podszedł to bez wiedzy z materiałoznastwa i bez odpowiedniego sprzętu nie wykonasz dobrego wału.
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 70
- Rejestracja: 20 cze 2010, 14:35
- Lokalizacja: racibórz
na wał korbowy jeśli już ma być robiony od podstaw warto zastosować najlepszy materiał na tego typu części czyli 30H2N2M
stal bardzo zbliżoną do tej którą podałeś w PN znajdziemy z symbolem 40HNM lub 45HNM moim zdaniem jest to dość dobra stal na wał korbowy jeśli masz możliwość utwardzania miejscowego np. hartowaniem indukcyjnym samych czopów gdyż cały wał nie może być bardzo twardy, a najlepiej jeśli będzie miał nie więcej jak 38HRc dla tych stali...
stal bardzo zbliżoną do tej którą podałeś w PN znajdziemy z symbolem 40HNM lub 45HNM moim zdaniem jest to dość dobra stal na wał korbowy jeśli masz możliwość utwardzania miejscowego np. hartowaniem indukcyjnym samych czopów gdyż cały wał nie może być bardzo twardy, a najlepiej jeśli będzie miał nie więcej jak 38HRc dla tych stali...