Witam, ostrzegam na starcie jestem całkowicie zielony w kategorii frezarek. Mam do wykonania projekt wrzeciona frezarki poziomej z podtrzymką, a samej frezarki nigdy na oczy nie widziałem dlatego mam kilka pytań natury praktycznej.
1. W jaki sposób montujemy frez na frezarkę poziomą z podtrzymką? Z tego co widziałem/przeczytałem o frezarkach, frezy zazwyczaj montuje się poprzez wpust, aczkolwiek podtrzymka trochę utrudnia sprawę montażu. Wydaje mi się iż widziałem frezarki w których podtrzymkę da się od montować, aczkolwiek wolałbym się upewnić
2. W jaki sposób osadzamy wrzeciono w podtrzymce? Czy osadzamy je poprzez najnormalniejsze łożysko?
Z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam.
Frezarka pozioma - kilka pytań praktycznych.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
Frezy mocuje się na trzpieniach frezerskich, a trzpienie we wrzecionie. Rysunek prostego wrzeciona frezarki poziomej masz poniżej.
Trzpienie są najczęściej mocowane we wrzecionie na różnego typu stożkach i zabezpieczone przed wypadaniem pod wpływem sił występujących przy frezowaniu. Na rysunku masz wrzeciono ze stożkiem MK, w tym przypadku trzpień zaciągany jest osiowo wkrętem. Przy krótszych trzpieniach nie stosuje się podtrzymek. Trzpień jest łożyskowany w podtrzymce ślizgowo (tuleja brązowa) lub za pomocą łożyska. Wiele frezarek ma też napęd w belce. Rysunki trzpieni znajdziesz w katalogach producentów, zajrzyj też na strony naszego sponsora.
Trzpienie są najczęściej mocowane we wrzecionie na różnego typu stożkach i zabezpieczone przed wypadaniem pod wpływem sił występujących przy frezowaniu. Na rysunku masz wrzeciono ze stożkiem MK, w tym przypadku trzpień zaciągany jest osiowo wkrętem. Przy krótszych trzpieniach nie stosuje się podtrzymek. Trzpień jest łożyskowany w podtrzymce ślizgowo (tuleja brązowa) lub za pomocą łożyska. Wiele frezarek ma też napęd w belce. Rysunki trzpieni znajdziesz w katalogach producentów, zajrzyj też na strony naszego sponsora.
- Załączniki
-