Witam
Często toczę z duraluminium i w związku z tym mam pytanie – czy da się odróżnić dural od aluminium? Kilka razy kupowałem na giełdzie wałki wszystkie miały być z duralu ale po przetoczeniu kawałka okazywało się że część to aluminium – bardzo źle się toczy. Czy istnieje jakiś sposób odróżnienia na „oko” tak żeby można było spokojnie kupić materiał na giełdzie a nie w sklepie w którym jest dość drogi 28 zl za kilogram
Dural czy aluminium ?????????????
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5771
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
Nie ma takiego sposobu. Stal odróżnisz "na iskrę". Dla aluminium i jego stopów żadne proste metody nie wchodzą w grę.
Dural, to też stop aluminium, tylko o specyficznych właściwościach. Nawiasem mówiąc nie ma jednego duralu, jest cała grupa stopów tak określanych, różniących się czasem zdecydowanie właściwościami. Jeśli robisz odpowiedzialne detale, to proponowałbym nie kupować od złodziei na giełdzie, tylko w sprawdzonych hurtowniach, gdzie wiedzą, czym handlują. Przecież ludzie, którzy handlują tymi wałkami na giełdach, najczęściej dlatego mają taniej, że biorą je z niezbyt legalnych źródeł. Jak chcesz ryzykować, spytaj, jaki gatunek stopu jest w danym wałku i broń Boże nie mów, jakiego szukasz. Może czasem się przyznają, problem w tym, ze oni sami nie bardzo wiedzą, czym handlują.
Ale żeby bez spektrometru określić rodzaj stopu - tak to się w przypadku aluminium nie da.
Dural, to też stop aluminium, tylko o specyficznych właściwościach. Nawiasem mówiąc nie ma jednego duralu, jest cała grupa stopów tak określanych, różniących się czasem zdecydowanie właściwościami. Jeśli robisz odpowiedzialne detale, to proponowałbym nie kupować od złodziei na giełdzie, tylko w sprawdzonych hurtowniach, gdzie wiedzą, czym handlują. Przecież ludzie, którzy handlują tymi wałkami na giełdach, najczęściej dlatego mają taniej, że biorą je z niezbyt legalnych źródeł. Jak chcesz ryzykować, spytaj, jaki gatunek stopu jest w danym wałku i broń Boże nie mów, jakiego szukasz. Może czasem się przyznają, problem w tym, ze oni sami nie bardzo wiedzą, czym handlują.
Ale żeby bez spektrometru określić rodzaj stopu - tak to się w przypadku aluminium nie da.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 2380
- Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
- Lokalizacja: Sulmierzyce
Na targach czy giełdach nie koniecznie kradzione bo też biorą ze złomowisk ( odkładają im ), na niektórych złomach mają porobione regały i tam poukładane materiały do obróbki.
Najlepiej rzeczywiście pytać jaki to gatunek albo pytać o gatunek inny niż się potrzebuje, ale i tak jak chandlarze wyczują że tylko bierze dural to będą mieć tylko dural
Najlepiej rzeczywiście pytać jaki to gatunek albo pytać o gatunek inny niż się potrzebuje, ale i tak jak chandlarze wyczują że tylko bierze dural to będą mieć tylko dural

-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 996
- Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Przeciez jeśli ktoś skrawa "odpowiedzialne" elementy jak to nazywacie,
to chyba nie bierze czego popadnie, tylko MUSI wiedzieć jaki eprodukuje
wióry i to dokłądnie !!! A jak do amatorskiej zabawy, to polecam przejechać
się na złomowisko i ostro się targować !!! Ceny startowe potrafią być
kosmiczne, ale często można zejśc do 20% początkowej sumy.
Ja ostatnio trafiłem "odpady" z SKF Poznań. Ajzol wspaniale się toczy, frezuje....,
super się hartuje i w dodatku nie jest kruchy. Rąbać można młotem i nie pęka.
A cena staneła na złotówce za kilogram.
Podobnie jest z aluminium......
Pozdrawiam.
PS:
"Warsztatowej" metody określenia rodzaju stopu też nie znam.
Chętnie się poznam
to chyba nie bierze czego popadnie, tylko MUSI wiedzieć jaki eprodukuje
wióry i to dokłądnie !!! A jak do amatorskiej zabawy, to polecam przejechać
się na złomowisko i ostro się targować !!! Ceny startowe potrafią być
kosmiczne, ale często można zejśc do 20% początkowej sumy.
Ja ostatnio trafiłem "odpady" z SKF Poznań. Ajzol wspaniale się toczy, frezuje....,
super się hartuje i w dodatku nie jest kruchy. Rąbać można młotem i nie pęka.
A cena staneła na złotówce za kilogram.
Podobnie jest z aluminium......
Pozdrawiam.

PS:
"Warsztatowej" metody określenia rodzaju stopu też nie znam.
Chętnie się poznam

"W życiu piękne są tylko chwile...."
-
- Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 14
- Rejestracja: 18 kwie 2007, 10:36
- Lokalizacja: Wrocław
Jak odrożnić "dural" od "aluminium"
Witam
Rozumiem, że mianem "aluminium" określasz stopy aluminium o niskiej wytrzymałości, podatne plastycznie. Do takich stopów należą gatunki Al-Mn: Pa1, i Al-Mg: Pa43 i Al-Mg-Mn: Pa11. Wytrzymałość Rm takich stopów jest niska. Produkuje się z nich elementy tłoczne. Twarde i bardziej wytrzymałe stopy nazywane często duralami to bezcynkowe: Pa6 i Pa7, oraz cynkowe: Pa9. Są to stopy Al-Cu. Te stopy są twarde i wytrzymałe (umocnienie).
A jak je odróżnić "na oko":
1. Masa - stopy Pa1, Pa43, Pa11 są lżejsze do "durali" różnica w 1dm3 może wynosić nawet 200g,
2. Dźwięk - stopy Typu Pa6, Pa7, pa9 "dźwięczą" przy uderzeniu, z pierwszej kategorii wydają głuchy dźwięk,
3. Wiór - warto miec przy sobie np pilnik lub skrobak i jeśli jest taka możliwość "skrobnąć" powierzchnię lub rant. Wiór tych pierwszych jest miękki i może się ciągnąc, mocno "zabija" wcięcia pilnika i nie daje się usunąć. Pa6, Pa7, Pa9 - dają wiór sypki, i nawet z pilnika i nacięciach X wiór można usunąć.
To są metody "warsztatowe", które znam i mogę polecić.
Mam nadzieję, że okażą się przydatne.
Pozdrawiam
Rozumiem, że mianem "aluminium" określasz stopy aluminium o niskiej wytrzymałości, podatne plastycznie. Do takich stopów należą gatunki Al-Mn: Pa1, i Al-Mg: Pa43 i Al-Mg-Mn: Pa11. Wytrzymałość Rm takich stopów jest niska. Produkuje się z nich elementy tłoczne. Twarde i bardziej wytrzymałe stopy nazywane często duralami to bezcynkowe: Pa6 i Pa7, oraz cynkowe: Pa9. Są to stopy Al-Cu. Te stopy są twarde i wytrzymałe (umocnienie).
A jak je odróżnić "na oko":
1. Masa - stopy Pa1, Pa43, Pa11 są lżejsze do "durali" różnica w 1dm3 może wynosić nawet 200g,
2. Dźwięk - stopy Typu Pa6, Pa7, pa9 "dźwięczą" przy uderzeniu, z pierwszej kategorii wydają głuchy dźwięk,
3. Wiór - warto miec przy sobie np pilnik lub skrobak i jeśli jest taka możliwość "skrobnąć" powierzchnię lub rant. Wiór tych pierwszych jest miękki i może się ciągnąc, mocno "zabija" wcięcia pilnika i nie daje się usunąć. Pa6, Pa7, Pa9 - dają wiór sypki, i nawet z pilnika i nacięciach X wiór można usunąć.
To są metody "warsztatowe", które znam i mogę polecić.
Mam nadzieję, że okażą się przydatne.
Pozdrawiam
Zmuszony początkujący operator CNC