Witam,
mam za zadanie dobrać silnik elektryczny trójfazowy do przekładni o mocy na wyjsciu 19kW i prędkości 100 obr/min i obliczyc bilans mocy i predkosci obrotowej i moje pytanie brzmi na co zwrocic uwagę przeglądając katalog. Czy patrzeć aby moc tego silnika była 19kW czy na prędkość? Jaki silnik byłby w tym przypadku najbardziej odpowiedni i czy musialbym zmieniac w przekladni ilosc zebów albo wałków jesli mam przekladnie stożkowo zebatą walcową 3 stopniową?
Dobór silnika elektrycznego
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 1
- Posty: 5
- Rejestracja: 03 mar 2019, 20:22
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 501
- Rejestracja: 23 paź 2015, 00:00
- Lokalizacja: Poznań
Re: Dobór silnika elektrycznego
Znając moc wyjściową napędu moc silnika dobiera się ze wzoru:
P_we=P_wy/n_c
gdzie: n_c - całkowita sprawność układu
Prędkość silnika z kolei dobierasz wg wzoru:
n_we=n_wy*u’
gdzie: u’ - zalecane przełożenie ogólne układu napędowego (iloczyn zalecanych przełożeń poszczególnych komponentów)
Ale patrzy się głównie na wymaganą moc (to pierwsze kryterium).
Szczegóły znajdziesz w książce Kurmaza.
P_we=P_wy/n_c
gdzie: n_c - całkowita sprawność układu
Prędkość silnika z kolei dobierasz wg wzoru:
n_we=n_wy*u’
gdzie: u’ - zalecane przełożenie ogólne układu napędowego (iloczyn zalecanych przełożeń poszczególnych komponentów)
Ale patrzy się głównie na wymaganą moc (to pierwsze kryterium).
Szczegóły znajdziesz w książce Kurmaza.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1687
- Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
- Lokalizacja: Galaktyka
Re: Dobór silnika elektrycznego
Nie do konca.
1. Sprawnosc przekladni - zgoda - jest to stosunek mocy na wyjsciu do mocy na wejsciu.
2. Moc silnika odczytasz z kart producentow, podobnie jak predkosc obrotowa co w polaczeniu z przelozeniem przekladni da predkosc na wyjsciu.
Niby to wszystko, mamy predkosc ja wejsciu, predkosc na wyjsciu, przelozenie, moc wymagana na wyjsciu I moc na silniku oraz sprawnosc. Banalne wrecz trywialne ? A moze wlasnie zbyt trywialne ?
Wszystko co napisales jest ok ale tylko dla stanu ustalonego maszyny kiedy jakis tam walek juz obraca sie z dana predkoscia.
A co z rozruchem urzadzenia drogi studencie ?
Ten twoj dobrany silnik nie bedzie pracowal caly czas, kiedys bedziesz musial go wylaczyc I wlaczyc od nowa. Co wtedy ?
Silniki elektryczne rozpedzaja sie w okreslonym czasie do zadanej predkosci. W tym czasie musisz uruchomic tez mase ukladu, pokonac jej bezwladnosc ( wprawic w ruch ), masa, sila czas ... pewnie obilo ci sie o uszy cos takiego jak przyspieszenie ? Ten twoj wspaniale dobrany silnik na podstawie predkosci, obrotow, przelozenia I sprawnosci nagle zaczyna pracowac w zakresie obrotow w ktorym zarowno jego sprawnosc moc jak I moment sa dalekie od tych wybitycg na tabliczce znamionowej, chlodzenie samego silnika w tym momencie tez jest najgorsze ( lub przy bardzo niskich obrotach badz zatrzymaniu zerowe ). Najczesciej silnik zostaje uszkodzony ( przepalona izolacja zwojow ) w momencie rozruchu lub zatrzymania.
Przemysl sobie czy tak proste podejscie jak to ktore zaprezentowales w dwoch wzorach jest wystarczajace.
1. Sprawnosc przekladni - zgoda - jest to stosunek mocy na wyjsciu do mocy na wejsciu.
2. Moc silnika odczytasz z kart producentow, podobnie jak predkosc obrotowa co w polaczeniu z przelozeniem przekladni da predkosc na wyjsciu.
Niby to wszystko, mamy predkosc ja wejsciu, predkosc na wyjsciu, przelozenie, moc wymagana na wyjsciu I moc na silniku oraz sprawnosc. Banalne wrecz trywialne ? A moze wlasnie zbyt trywialne ?
Wszystko co napisales jest ok ale tylko dla stanu ustalonego maszyny kiedy jakis tam walek juz obraca sie z dana predkoscia.
A co z rozruchem urzadzenia drogi studencie ?
Ten twoj dobrany silnik nie bedzie pracowal caly czas, kiedys bedziesz musial go wylaczyc I wlaczyc od nowa. Co wtedy ?
Silniki elektryczne rozpedzaja sie w okreslonym czasie do zadanej predkosci. W tym czasie musisz uruchomic tez mase ukladu, pokonac jej bezwladnosc ( wprawic w ruch ), masa, sila czas ... pewnie obilo ci sie o uszy cos takiego jak przyspieszenie ? Ten twoj wspaniale dobrany silnik na podstawie predkosci, obrotow, przelozenia I sprawnosci nagle zaczyna pracowac w zakresie obrotow w ktorym zarowno jego sprawnosc moc jak I moment sa dalekie od tych wybitycg na tabliczce znamionowej, chlodzenie samego silnika w tym momencie tez jest najgorsze ( lub przy bardzo niskich obrotach badz zatrzymaniu zerowe ). Najczesciej silnik zostaje uszkodzony ( przepalona izolacja zwojow ) w momencie rozruchu lub zatrzymania.
Przemysl sobie czy tak proste podejscie jak to ktore zaprezentowales w dwoch wzorach jest wystarczajace.
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Dobór silnika elektrycznego
Przeglądając katalogi silników trzeba zwrócić uwagę na informacje o rodzajach pracy, np. praca ciągła S1 lub przerywana S6 (40% 60c/h).
Zobacz przykłady w książce "Polski program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych": https://books.google.pl/books?id=-Stwbiz8RAAC
Zobacz przykłady w książce "Polski program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych": https://books.google.pl/books?id=-Stwbiz8RAAC
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 501
- Rejestracja: 23 paź 2015, 00:00
- Lokalizacja: Poznań
Re: Dobór silnika elektrycznego
Oczywiście, że te 2 wzory to nie wszystkie kryteria. Przedstawiłem tylko podstawy opisane jako wstępny dobór silnika w Kurmazie. U nas na PKM to wystarczyło, bo skupialiśmy się na doborze przekładni, ale jeśli ktoś potrzebuje pełnej procedury to zwykle odsyłam tutaj (plik Instrukcja doboru silnika.doc):
http://www.zmt.mt.put.poznan.pl/node/109
http://www.zmt.mt.put.poznan.pl/node/109