Dobór kół, przekładni zębatych

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
Kris20
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 25 maja 2012, 21:39
Lokalizacja: Katowice

Dobór kół, przekładni zębatych

#1

Post napisał: Kris20 » 25 maja 2012, 22:22

Witam,

Może ktoś mi pomoże, muszę dobrać dwa koła zębate (przekładnie) do wałków gdzie jeden ma fi 279mm a drugi fi 329.8mm, wały mają kręcić się z tą samą prędkością, do jednego koła dokręcę zwykłą zębatkę łańcuchową i połączę z silnikiem którego prędkość zadawana jest z falownika, proszę nie gaście mnie, jestem po sggw i nie bardzo mam pojęcie o mechanice.
POMOCY>>>



Tagi:

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#2

Post napisał: BYDGOST » 25 maja 2012, 22:44

Wydaje się to banalnie proste, ale obawiam się, że wprowadziłeś trochę niedomówień i tak do końca trudno stwierdzić jak to ma wyglądać. Zrób choćby najprostszy rysunek, żeby było jasne czy:
1. Wały mają tę samą prędkość obrotową?
2. Kręcą się w tę samą stronę niezależnie od siebie, czy są ze sobą sprzężone i każdy kręci się w przeciwną stronę?
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
Kris20
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 25 maja 2012, 21:39
Lokalizacja: Katowice

#3

Post napisał: Kris20 » 25 maja 2012, 22:52

Wały mają mieć tą samą prędkość obrotową, czyli górny wał fi 279 koło np 60z a na dolny koło np 70z, do dolnego koła przykręcę zębatkę łańcuchową i łańcuchem do silnika aby to się kręciło z tym że prędkość wałki muszą mieć taką samą i nie wiem jak dobrać te dwa koła.
Te zęby to tak strzelam.
Dziękuję kolego za zainteresowanie.

[ Dodano: 2012-05-25, 22:53 ]
powinny być złączone razem, czyli każdy w druga stronę

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#4

Post napisał: BYDGOST » 25 maja 2012, 22:54

Żeby była ta sama prędkość obrotowa to koła muszą mieć te same ilości zębów czyli przełożenie musi być 1:1. Odległość osi jaka musi być? Czy wałki się mają stykać ze sobą? Czy może być jakaś szczelina między nimi i jak duża?

Skoro mają się stykać i obracać z tą samą prędkością obrotową to z tytułu, że mają różne promienie, w punkcie ich styku będzie różna prędkość liniowa i będzie sypać iskrami.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
Kris20
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 25 maja 2012, 21:39
Lokalizacja: Katowice

#5

Post napisał: Kris20 » 25 maja 2012, 23:02

:oops: , hehe z tego co rozumiem, prędkość liniowa ma być taka sama, pomiędzy wałkami będzie odległość ok.6mm, wałki te mają ciągnąć, przesuwać drewnianą sklejkę, ale że jeden wał ma fi 279 a drugi większą (tworzywo na wale) dwa koła walcowe które będą napędzały te wałki muszą być chyba inne?? i teraz moje pytanie jak dobrać te koła

[ Dodano: 2012-05-25, 23:05 ]
w podobnej maszynie widziałem że ten wałek większy ma większe koło od tego z mniejszą średnicą

[ Dodano: 2012-05-25, 23:31 ]
tutaj link jak to wygląda http://w375.wrzuta.pl/obraz/4GG91l2nbdU/kolo88888

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#6

Post napisał: BYDGOST » 25 maja 2012, 23:36

Tak się domyślałem. Skoro prędkość liniowa obu walców jest taka sama to v1=v2. Wzór na prędkość liniową w ruchu obrotowym jest taki: v=Πdn/60. Po podstawieniu otrzymujesz zależność: d1/d2=n2/n1.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
Kris20
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 25 maja 2012, 21:39
Lokalizacja: Katowice

#7

Post napisał: Kris20 » 25 maja 2012, 23:38

A jak by Kolega tak bardziej wyjaśnił te zadanko heh :oops:

[ Dodano: 2012-05-25, 23:40 ]
Takie szybkie przykładowe obliczenie, dość szybko się uczę :?: :neutral:

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#8

Post napisał: BYDGOST » 25 maja 2012, 23:52

To najlepiej by było gdybym Ci podesłał wzory, ale akurat nie mam na oku odpowiedniej strony tak na szybko. Dodam jeszcze to:
Ze stosunku średnic wałów masz stosunek obrotów czyli n2/n1. W takiej samej proporcji muszą być ilości zębów kół zębatych czyli z2/z1 = n1/n2. Teraz jeszcze trzeba uwzględnić odległość osi kół zębatych, którą możesz sobie wyliczyć bo znasz średnice wałów i wielkość szczeliny. Odległość ta wynosi L=m(z1+z2)/2. L jest znane i stosunek z2/z1. Nie znasz modułu m, ale on przyjmuje wartości znormalizowane i wystarczy podstawić kilka wartości i szybko znajdzie się właściwą wartość. Na koniec trzeba wyliczyć z1 i z2.
Ostatnio zmieniony 26 maja 2012, 00:01 przez BYDGOST, łącznie zmieniany 1 raz.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
Kris20
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 6
Posty: 8
Rejestracja: 25 maja 2012, 21:39
Lokalizacja: Katowice

#9

Post napisał: Kris20 » 26 maja 2012, 00:00

Dziękuję Bardzo, spróbuje sam do tego dojść po wskazówkach jakie mi przesłałeś, może się uda , POZDRAWIAM

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#10

Post napisał: BYDGOST » 26 maja 2012, 00:03

To jeszcze takie coś: koła zębate stykają się ze sobą na średnicach podziałowych d1 i d2. Średnice takie obliczamy tak: d1=m*z1 i d2=m*z2 .
Popróbuj a jutro zobaczymy co Ci wyszło.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”