Ciężar osi Z - pytanie
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 40
- Rejestracja: 15 mar 2005, 00:25
- Lokalizacja: Pi?a
Ciężar osi Z - pytanie
Chciałbym zorientować jaki graniczny ciężar może mieć oś Z dla silników krokowych np. tych z listy społecznej (1,9 Nm), bez stosowania dodatkowego przełożenia. Może pare osób posiadających te silniki podałoby orientacyjną wagę osi Z i skok śruby ze swoich konstrukcji. Może coś z tego wywnioskuję. Jeśli temat już gdzieś był to prosze dać znac to jeszcze poszperam.
mar
Tagi:
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 863
- Rejestracja: 02 lip 2004, 23:38
- Lokalizacja: --
podam Ci troche inny ale bardzo obrazowy przyklad :
silnik 1.2Nm , sruba o skoku 4mm kulowa , jak zalozymy sprawnosc na poziomie 90% to wychodzi nam ze silnik jest w stanie utrzymac jakies 180-190KG na tym przelozeniu.
oczywiscie sa to warunki idealne przy zalozeniu ze silnik ma tyle co podają , sterownik jest odpowiedni i sruba sie nie kreci albo kreci sie bardzo wolno
silnik 1.2Nm , sruba o skoku 4mm kulowa , jak zalozymy sprawnosc na poziomie 90% to wychodzi nam ze silnik jest w stanie utrzymac jakies 180-190KG na tym przelozeniu.
oczywiscie sa to warunki idealne przy zalozeniu ze silnik ma tyle co podają , sterownik jest odpowiedni i sruba sie nie kreci albo kreci sie bardzo wolno

PiteR
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 73
- Rejestracja: 10 paź 2004, 12:42
- Lokalizacja: LEGNICA
Witam.
Jednym ze sposobów ograniczenia ciężaru dla osi Z jest zastosowanie przeciw wagi. Widziałem też, że koledzy stosują sprężyny by wymusić mniejszy ciężar wypadkowy osi Z. Jednak sprężyny nie mają charakterystyki liniowej a co za tym idzie ciężar takowy bedzie sie zmieniał. Dobrym więc rozwiązaniem wydaje sie być ciężarek na krążku.
pozdrawiam
Jednym ze sposobów ograniczenia ciężaru dla osi Z jest zastosowanie przeciw wagi. Widziałem też, że koledzy stosują sprężyny by wymusić mniejszy ciężar wypadkowy osi Z. Jednak sprężyny nie mają charakterystyki liniowej a co za tym idzie ciężar takowy bedzie sie zmieniał. Dobrym więc rozwiązaniem wydaje sie być ciężarek na krążku.
pozdrawiam
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 468
- Rejestracja: 06 gru 2004, 10:17
- Lokalizacja: P?ock
Lepiej zastosować sprężyny pneumatyczne - np od klap samochodowych. W Polsce producentem jest Sanok i robią siłownikina różne długości i siły. Taki siłownik charakteryzyje się bardziej liniową charakterystyką i mniejszą zmianą siły w zakresie działania - na pewno lepszą niż sprężyna - konkurencyjny do masy wyrównoważającej.
Pozdrawiam
Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.
Cokolwiek Byś nie zrobił i tak Będziesz żałować - BROMBEL Liczy się suma kosztów globalnych.
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 73
- Rejestracja: 10 paź 2004, 12:42
- Lokalizacja: LEGNICA
Witam.
pit202 wydaje mi sie że na dynamice dla osi Z zyskamy a nie stracimy. Stracimy być moze w kierunku -Z bo bez przeciwwagi konstrukcja osi opada niejako pod własnym ciężarem a śruba i silnik kontrolują prędkość tego opadania i miejsce zatrzymania. Nie mniej w drugą stronę podnoszenie (a to właśnie tutaj może zależeć nam bardziej na większych predkościach(praca bez skrawania) trudniej rozpedzić jest masę konstrukcji bez przeciwwagi niżli te samą masę pomniejszoną działaniem przeciwwagi.
Problem bezwładności rośnie na pewno dla pozostałych osi X i Y w związku ze wzrostem masy całej konstrukcji, ale czy aby na pewno dla osi Z?
pozdrawiam
pit202 wydaje mi sie że na dynamice dla osi Z zyskamy a nie stracimy. Stracimy być moze w kierunku -Z bo bez przeciwwagi konstrukcja osi opada niejako pod własnym ciężarem a śruba i silnik kontrolują prędkość tego opadania i miejsce zatrzymania. Nie mniej w drugą stronę podnoszenie (a to właśnie tutaj może zależeć nam bardziej na większych predkościach(praca bez skrawania) trudniej rozpedzić jest masę konstrukcji bez przeciwwagi niżli te samą masę pomniejszoną działaniem przeciwwagi.
Problem bezwładności rośnie na pewno dla pozostałych osi X i Y w związku ze wzrostem masy całej konstrukcji, ale czy aby na pewno dla osi Z?
pozdrawiam
-
Autor tematu - Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 40
- Rejestracja: 15 mar 2005, 00:25
- Lokalizacja: Pi?a
Do Piotrjub
Skok śruby 4mm.
Parę słów wyjaśnienia.
Chciałbym czysto hobbystycznie obrabiać drewno (np. "płaskorzeźby" na drzwiczkach meblowych) tylko, że maszynka 1.5x1 zajmuje - jak dla mnie - za dużo miejsca. Dlatego zastanawiałem sie nad zmianą orientacji maszyny - mocowane do sciany (oś y - poziomo, x-pionowo). No i stąd wlaśnie było moje pytanie - trochę przetworzone na Wasze konstrukcje - bo tu silnik osi X musiałby "podnosić" prowadzenie na X + całą Z.
Z odpowiedzi wynika, że laickie pytanie bo widzę że masy rzędu 20 kg są dla tych silników niegroźne.
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
Ps. Ciekawe są wnioski jak się rozpatruje takie położenie maszyny - od sił do spadających wiórów /wiorów.
Parę słów wyjaśnienia.
Chciałbym czysto hobbystycznie obrabiać drewno (np. "płaskorzeźby" na drzwiczkach meblowych) tylko, że maszynka 1.5x1 zajmuje - jak dla mnie - za dużo miejsca. Dlatego zastanawiałem sie nad zmianą orientacji maszyny - mocowane do sciany (oś y - poziomo, x-pionowo). No i stąd wlaśnie było moje pytanie - trochę przetworzone na Wasze konstrukcje - bo tu silnik osi X musiałby "podnosić" prowadzenie na X + całą Z.
Z odpowiedzi wynika, że laickie pytanie bo widzę że masy rzędu 20 kg są dla tych silników niegroźne.
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
Ps. Ciekawe są wnioski jak się rozpatruje takie położenie maszyny - od sił do spadających wiórów /wiorów.
mar