#7
Post
napisał: ottop » 16 lis 2004, 00:22
Jednym z czynników od których zależy moment silnika, a na który mamy wpływ w silniku unipolarnym jest indukcja magnetyczna. H=(n*I)/l
H – indukcja magnetyczna
n – ilość zwojów
I – natężenie prądu
l – długość drogi indukcji magnetycznej
Oba uzwojenia silnika unipolarnego wykonane są praktycznie tak samo jak w bipolarnym, tylko dodatkowo posiadają odczep na środku. Podczas pracy jako silnik unipolarny wykorzystywana jest więc połowa całego uzwojenia (n/2). Aby zwiększyć dwukrotnie moment silnika wystarczy podłączyć go jako bipolarny (wykorzystać całe uzwojenie).
Niestety rozwiązanie ma to jedną wadę – zmniejsza się max prędkość obrotowa silnika. Powodowane jest to wzrostem indukcyjności uzwojeń silnika (zależnej również między innymi od ilości zwojów).
Wniosek prosty dla małych prędkości na pewno korzystnym jest podłączenie silnika jako bipolarny, przy większych silnik może zachowywać się lepiej jako unipolarny.