bipolarne czy unipolarne

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
Andriuu
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 41
Rejestracja: 06 wrz 2004, 23:52
Lokalizacja: Gliwice

bipolarne czy unipolarne

#1

Post napisał: Andriuu » 24 paź 2004, 13:57

Witam wszystkich i mam pytanko. Posiadam silniki które mają 6 przewodów, i wem że można je podłączyć zarówno bi jak i unipolarnie. Ze sterownikiem dam jakoś rade bez względu na typ sterowania. Ale pytam was jako znawców jakie podłączenie jest lepsze ze względu na to że te moje silniki są wątpliwej mocy :cry: a danych i tak nigdzie nie znajdę. Poradźcie jak będzie lepiej podłączyć. :roll:




pablo004
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 76
Rejestracja: 14 paź 2004, 22:14
Lokalizacja: warszawa

#2

Post napisał: pablo004 » 24 paź 2004, 18:26

Sterowanie bipolarne pozwala na lepsze wykorzystanie silnika. Ten sam silnik sterowany bipolarnie ma większy moment niż zasilany unipolarnie.

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5597
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#3

Post napisał: adam Fx » 24 paź 2004, 21:52

tzn. jeśli struje silniki UNI. sterownikiem BI. to one mają leprze osiąg :? ... to wtakim razie pco są sterowniki specjalnie do silników uni. ?? ajk kiedyś rozmawiałem na forum to powiedziano mi że takie sterowanie (tzn ster. bi. a silnik uni.) może prowadzić do nieznacznego zmniejszenia momentu......

ale moze wtedy źle zrozumiałęm....

[ Dodano: 2004-10-24, 21:55 ]
http://www.cnc.elektroda.net/viewtopic.php?t=196 no to ta rozmowa( tak mi się wydaje)

a i oczywiście pozdro dla GLIWIC :D


Autor tematu
Andriuu
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 41
Rejestracja: 06 wrz 2004, 23:52
Lokalizacja: Gliwice

#4

Post napisał: Andriuu » 24 paź 2004, 23:19

Silnik 6 przewodowy to silnik uniwersalny znaczy że można go podłączyć zarówno bipolarnie jak i unipolarnie. Chodzi mi natomiast o to jakie sterowanie jest lepsze ze względu na osiągi ("siłę"-moc). Mając taki silnik można zastosować dowolny sterownik tylko dowiedziałem się że sterowanie unipolarne (zasilanie jednej cewki )jest mniej wydajne bo silnik jest słabszy niż przy sterowaniu bipolarnym. Skoro tak jest to czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć jaki bedzie wzrost (mocy) jerzeli bedę sterował bipolarnie w stosunku do sterowania unipolarnego. Mam już zaprogramowane procki na sterownie unipolarne i nie wiem czy opłaci sie przepisywać program do sterowania bipolarnego. CO WY NA TO ???


251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4478
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: 251mz » 25 paź 2004, 00:04

moim zdaniem po cos w koncu jest unipolarny a wiec jezeli podłaczymy unipolarny silnik pod driver bipolarny to nie dziwmy sie jezeli on bedzie mial wtedy mniejszy moment niz zestaw silnik i driver bipolarny. zwiazane jest to z uzwojeniami jak i zasada dzialania. ja bym proponowal panom wyzej przemyslec swoje posty. ale to jest moje zdanie


rchobby
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 441
Rejestracja: 31 maja 2004, 07:01
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

#6

Post napisał: rchobby » 25 paź 2004, 07:48

W załączniku dość szegółowe informacje na powyższy temat.
Załączniki
stepper_selection.pdf
(323.83 KiB) Pobrany 2578 razy

Awatar użytkownika

ottop
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 346
Rejestracja: 07 cze 2004, 13:11
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

#7

Post napisał: ottop » 16 lis 2004, 00:22

Jednym z czynników od których zależy moment silnika, a na który mamy wpływ w silniku unipolarnym jest indukcja magnetyczna. H=(n*I)/l
H – indukcja magnetyczna
n – ilość zwojów
I – natężenie prądu
l – długość drogi indukcji magnetycznej
Oba uzwojenia silnika unipolarnego wykonane są praktycznie tak samo jak w bipolarnym, tylko dodatkowo posiadają odczep na środku. Podczas pracy jako silnik unipolarny wykorzystywana jest więc połowa całego uzwojenia (n/2). Aby zwiększyć dwukrotnie moment silnika wystarczy podłączyć go jako bipolarny (wykorzystać całe uzwojenie).
Niestety rozwiązanie ma to jedną wadę – zmniejsza się max prędkość obrotowa silnika. Powodowane jest to wzrostem indukcyjności uzwojeń silnika (zależnej również między innymi od ilości zwojów).
Wniosek prosty dla małych prędkości na pewno korzystnym jest podłączenie silnika jako bipolarny, przy większych silnik może zachowywać się lepiej jako unipolarny.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”